8 matvarer som naturlig hjelper deg med å bekjempe søvnløshet

Har du hatt problemer med å sove i det siste? Øk forbruket ditt av matvarene vi har nevnt her, og se fordelene for deg selv!

Lider du av søvnløshet?

God søvn er avgjørende for å opprettholde både fysisk og emosjonell helse.

Å sove godt lar deg fornye energilagrene dine. Mens mange mennesker ignorerer det, er søvn viktig for at kroppen din skal få til å utføre en rekke funksjoner som den ikke klarer å gjøre i løpet andre tider på dagen.

I de senere årene har antall personer med problemer med å sove økt. Dessverre har også antallet av søvnforstyrrelser gjort det samme.

Mange tror det er normalt å ikke sove godt. Imidlertid bør de være oppmerksomme på konsekvensene som kan føre til både kortvarig og langvarig skade.

Selv om noen kanskje ikke merker det, kan irritasjonen og tapet i produktivitet de føler etter å ha fått lite søvn, ha mye å gjøre med denne tilstanden.

I tillegg, hvis det ikke blir kontrollert, øker søvnløshet risikoen for at man vil lide av mer alvorlige sykdommer som påvirker kognitiv og kardiovaskulær helse.

Heldigvis finnes det et bredt utvalg av matvarer som kan hjelpe deg med å behandle søvnløshet uten at du trenger å benytte medisiner.

Å konsumere dem regelmessig hjelper kroppen din med å slappe av og vil forbedre dine søvnvaner.

Er du klar til å finne ut hva de er?

1. Varm melk

Å drikke varm melk før du går til sengs er en av de beste naturlige remediene mot søvnløshet.

Ikke bare er det deilig, det gir også naturlige stoffer som stimulerer søvn og hvile.

Melk inneholder et høyt nivå av tryptofan. Dette er en essensiell aminosyre som bidrar til å stimulere produksjonen av melatonin og serotonin, to sentrale nevrotransmittere for en sunn søvnsyklus.

Kanskje du er interessert i 9 matvarer som vil hjelpe deg å sove bedre

2. Nøtter

Rike på kalorier og sunne fettstoffer, er nøtter en betydelig kilde til melatonin. Dette er et stoff som forteller hjernen din at det er på tide å sove.

Å spise en håndfull mandler eller andre nøtter før du legger deg reduserer stress, lindrer sult og hjelper deg å sove.

Selvfølgelig må du passe på at du ikke velger søtede nøtter eller praliner, da disse ikke er like sunne for deg.

3. Kokte egg

En av faktorene som er forbundet med søvnløshet, kan være matsug, noe som kan forstyrre søvnen din om natten.

Å spise proteinrikt mat, som et kokt egg, kan bidra til å opprettholde følelser av metthet mye lenger. På den måten slår ikke sulten til når du sover.

Legg til en servering av egg til middagen, ledsaget av grønnsaker eller andre typer mat som er lette å fordøye.

4. Honning

Økologisk honning er en av verdens naturlige søtningsmidler og den mest anbefalte for å forbedre kvaliteten på søvnen din.

Honning inneholder glukose, en type naturlig sukker som forteller hjernen at den skal senke produksjonen av oreksin. Dette er et stoff som er relatert til å være våken.

Denne matvaren inneholder også naturlige beroligende midler som får hjernen til å slappe av, for å hjelpe deg med å hvile godt og uten avbrudd.

5. Gresk yoghurt

På samme måte som melk, er gresk yoghurt en sunn kilde til tryptofan, aminosyren forbundet med søvn.

Det inneholder også betydelige mengder kalsium og kalium. Disse er to mineraler som hjelper til med å få musklene til å slappe av og bekjemper stress.

I motsetning til vanlig yoghurt, inneholder den lavere nivåer av laktose, sukker og har mer protein av høy kvalitet.

6. Mørk sjokolade

Moderat forbruk av mørk sjokolade har blitt en sunn vane for både fysisk og følelsesmessig helse.

Denne matvaren er en god kilde til antioksidanter og andre aktive stoffer som beskytter kroppen din mot flere sykdommer forbundet med aldrende celler.

Å konsumere det i små mengder før sengetid bidrar til å behandle søvnløshet fordi det stimulerer produksjonen av serotonin, et hormon som får kropp og sinn til å slappe av.

7. Bananer bekjemper søvnløshet

Bananer anses for å være den «beste sovepillen». I tillegg til å indusere søvn, forårsaker de ikke avhengighet eller uønskede bivirkninger.

Deres høye ernæringsmessige kvalitet gjør dem til en god matvare. Tross alt inneholder de store mengder tryptofan og sunne mineraler.

Besøk denne artikkelen: 5 grunner til at bananer er bedre enn piller

8. Kylling

Kylling er en annen sunn kilde til tryptofan, som er en av nøklene til å bekjempe søvnforstyrrelser.

Effektene er enda sterkere hvis du spiser det om ettermiddagen sammen med litt hvetebrød og grønnsaker.

Har du hatt problemer med å sove i det siste? Øk forbruket av matvarene vi har nevnt her, og se fordelene for deg selv!

FRA NETTET