A-vitamin: Hva gjør det for deg, og hvordan fungerer det?

juni 14, 2020
A-vitamin finnes i mat som fisk, melk og oransjefarget frukt og grønnsaker. Det opprettholder og styrker synet ditt, immunforsvaret ditt og fremmer sunnere hud. Fortsett å lese for å finne ut mer om de helsemessige fordelene og kildene til A-vitamin.

A-vitamin er et fettløselig vitamin som forekommer naturlig i visse matvarer. Det manifesterer seg som retinol i produkter av animalsk opprinnelse og i form av provitamin A i frukt og grønnsaker. Som alle vitaminer, trenger mennesker det i små mengder for å holde seg friske. Derfor må vi legge det til i det daglige kostholdet vårt.

Men hva gjør dette vitaminet?

Funksjonene og helsefordelene ved A-vitamin

A-vitamin er nødvendig for utvikling av visse kroppsfunksjoner. Av denne grunn har det forskjellige effekter på flere systemer.

Immunsystemets funksjon

For det første er dette vitaminet et anti-infeksjonsmiddel da det er nøkkelen til immunsystemets normale funksjon. Det forhindrer infeksjoner, spesielt i luftveiene. Disse inkluderer halsinfeksjoner, faryngitt, bihulebetennelse, bronkitt, osv.

Et nærbilde av immunforsvaret.

A-vitamin er involvert i immunsystemets funksjoner. Derfor er det nøkkelen til forebygging av noen smittsomme sykdommer.

Reproduksjon og utvikling

A-vitamin har en viktig rolle i embryonal utvikling. Dette er en av de første funksjonene vitenskapen har funnet ut om. Et underskudd på A-vitamin under graviditet kan føre til problemer i dannelsen av urinveiene, mellomgulvet og nyrene til embryoene. Videre viser vitenskapelige studier at det er et must for riktig reproduksjon hos begge kjønn.

Øyebeskyttelse

A-vitamin er et must for et sunt syn. Tilstrekkelige nivåer lar lyset konvertere til elektriske signaler som hjernen kan tolke. Det forbedrer også synet og forhindrer nattblindhet (redusert syn under svake lysforhold). Dessuten bidrar det til å forhindre noen øyesykdommer takket være den antioksidante effekten: presbyopi, makulær degenerasjon, grå stær, glaukom, langsynthet, nærsynthet eller netthinneavløsning.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Avitaminose: mangelen på vitaminer

Antioksidant

A-vitamin er også en flott antioksidant. Som sådan kan det forhindre utvikling av visse degenerative sykdommer som Alzheimers, koronar hjertesykdom og kroniske lungesykdommer. Noen forskere mener at det også kan tilby beskyttelse mot utvikling av andre ikke-smittsomme sykdommer, som for eksempel kreft.

Hud og slimhinner

Dette vitaminet hjelper vedlikehold av huden. I tillegg er det utmerket til å beskytte slimhinnene, spesielt fordøyelsessystemet og luftveiene. Dessuten trenger kroppen vår det for vevsregenerering, så det er et godt middel for å helbrede sår i fordøyelseskanalen, som magesår og divertikulose.

Mange kosmetiske selskaper har inkludert A-vitamin som en annen ingrediens i produktene sine. Dette har ført til positive resultater i behandlingen av kviser, og til en reduksjon i forekomsten av rynker og forebygging av aldring av huden.

En kvinne som ser i speilet.

I dag inneholder mange kosmetiske produkter A-vitamin, da det er et næringsstoff som bidrar til å beskytte huden mot for tidlig aldring.

Hvor kan du få A-vitamin?

Vi har allerede sett hvordan kroppen vår trenger denne typen vitamin for å utføre viktige funksjoner. Mennesker kan ikke syntetisere det, og derfor må vi skaffe det fra spiselige kilder.

Det er to forskjellige former:

1. Preformet A-vitamin

Dette er til stede i mat av animalsk opprinnelse. Kroppen kan lett absorbere og lagre det og hydrolysere det for å danne retinol. Følgende skiller seg ut fra denne gruppen:

  • Okselever
  • Tran
  • Eggeplomme
  • Smør og helmelk
  • Fisk som sardiner, sild, makrell, tunfisk og laks

2. Provitamin A (forløpere av A-vitamin)

Noen plantekarotenoider er forløpere til A-vitamin. Dette er tilfellet med betakaroten, som konverter retinol gjennom enzymatisk virkning i tarmen.

Karotenoider er hovedsakelig til stede i gule og oransje grønnsaker, men de er også i noen blad-grønnsaker, spesielt i mørkegrønne. De gule og oransje pigmentene i karotenoidene er «skjult» under fargen av klorofyllet. De beste kildene til karotener er:

  • Rød paprika, søtpoteter, gresskar og gulrøtter
  • Cantaloupe, mango, og også i fersken og nektariner, men i mindre mengder
  • Spinat, brokkoli, bladbete og grønnkål

For å absorbere dem bedre, bør du koke grønnsakene og blande dem med litt olivenolje.

En kvinne omgitt av frukt og grønnsaker som inneholder A-vitamin.

Noen frukter og grønnsaker, spesielt gule og oransje, er en kilde til betakaroten.

Helseeffektene av et underskudd på A-vitamin

En mangel på A-vitamin er vanligvis forårsaket av et langvarig dårlig kosthold. Det er ikke vanlig i utviklede land, men vises i noen deler av Afrika og Sørøst-Asia. Dette er hovedsakelig fordi mat som er rik på A-vitamin er mangelvare der.

Visse lidelser som påvirker absorpsjonen av fett i tarmen kan også øke risikoen for mangel. Spesielt spiller kronisk diaré, cøliaki, noen bukspyttkjertelproblemer og hindring av galleveier en rolle i dette.

Noen av tegnene på A-vitaminmangel er:

  • For tørr hud, utslett, skjellete hud og rynker
  • Sprø negler
  • Dårlig syn, nattblindhet og veldig tørre øyne på grunn av mangel på smøring
  • Mangel på matlyst og luktesans
  • Infeksjoner

Leger stiller en diagnose basert på en vurdering av symptomene og resultatene av en blodprøve. Tilskudd er en god måte å prøve å snu det på, men gjør det alltid under instruksjonene og rådene fra legen din, slik at de kan forskrive mengden som kreves for akkurat ditt tilfelle.

Les også denne artikkelen: Lag krem med E-vitamin mot strekkmerker selv

Vær forsiktig med overdrevent inntak

Overdrevent inntak av A-vitamin kan være giftig. Faktisk er dette en tilstand som kalles hypervitaminose A. Estimater indikerer at det kan være farlig å konsumere 10 ganger mer enn den anbefalte daglige dosen.

Generelt er det vanskelig å oppnå store mengder gjennom mat. Dermed skjer forgiftninger hovedsakelig når en person tar en høy mengde vitamin A-tilskudd. Følg alltid råd fra helsepersonell.

Høyt forbruk av grønnsaker som er rike på provitamin A fører vanligvis ikke til toksisitetsproblemer. Kroppen absorberer bare det den trenger og fjerner det overflødige. Imidlertid kan store mengder betakaroten gjøre huden din oransje!

Totalt sett er det enkelt å fylle tallerkenen din med grønne, oransje og gule grønnsaker om høsten. Og hvis du tar med melk, fisk og egg til det, vil du ha akkurat det som trengs for å holde A-vitaminmangel i sjakk.

  • Bastos Maia S., Rolland Souza AS., Fatima Costa M., Lins da Silva S., et al., Vitamin A and pregnancy: a narrative review. Nutrients, 2019.
  • Saari JC., Vitamin A and visión. Subcell Biochem, 2016. 81: 231-259.