Alt du trenger å vite om høyt blodtrykk

Blodtrykket bør ikke være for høyt eller for lavt. Hvis det er for høyt, kan det oppstå alvorlige helsekomplikasjoner, spesielt på hjertenivå.
Alt du trenger å vite om høyt blodtrykk

Siste oppdatering: 18 november, 2021

Det er viktig å holde blodtrykket under kontroll for å unngå mer kompliserte helseproblemer, og spesielt for å holde hjertet og sirkulasjonssystemet i orden. Derfor skal vi i dag snakke om vaner som kan forårsake høyt blodtrykk, og vise deg hvordan du kan forhindre det. Vil du vite mer? Fortsett å lese.

Hvorfor får vi høyt blodtrykk?

Blodtrykket er kraften til blodet som presser mot veggene i arteriene. Hver gang hjertet slår, pumper det blod inn i arteriene. Under denne prosessen er blodtrykket høyere. Når hjertet er i ro, faller det.

Det skal ikke være for høyt eller for lavt. Hvis det er for høyt, kan det oppstå alvorlige helsekomplikasjoner, spesielt når det gjelder hjertet. Personer som har denne tilstanden kan lide av stenose eller insuffisiens, angina pectoris, hjerteinfarkt eller arytmier, blant andre komplikasjoner.

I prinsippet kan enhver faktor som øker trykket mot arterieveggene generere høyt blodtrykk. Noen sykdommer relatert til utviklingen av denne plagen er blant annet søvnapné, problemer med nyrene og skjoldbruskkjertelproblemer. Visse medisiner kan føre til at trykket øker, for eksempel noen prevensjonsmidler eller smertestillende midler blant andre.

Flere risikofaktorer kan føre til økt blodtrykk. Blant de vanligste har vi følgende:

  • Overdrevent saltinntak
  • Mangel på fysisk aktivitet, som kan føre til overvekt.
  • Et usunt kosthold.
  • Genetikk

I tillegg kan visse psykologiske problemer påvirke hjertet og som et resultat kan blodtrykke øke mer enn dets normale nivåer:

  • Mye bekymring.
  • Å være i en tilstand av sinne eller raseri.

Kan høyt blodtrykk forebygges?

Høyt blodtrykk.

I de fleste tilfeller er det en sykdom som kan forebygges, og av den grunn er det viktig å følge noen enkle anbefalinger som kan hindre deg fra å lide av denne helsetilstanden. La oss ta en titt på dem:

  • Unngå å drikke alkoholholdige drikker og røyke så mye som mulig.
  • Prøv å holde en sunn vekt.
  • Tren minst tre ganger i uken i minst en halvtime.
  • Sjekk blodtrykket ofte nok for å sikre at det er normalt.
  • Normale blodtrykksverdier bør være mellom 120-80 og 129-84, normale-høye blodtrykksnivåer varierer mellom 130-80 og 139-89.

Oppdag mer i denne artikkelen: Effektene av alkohol på hjertet

Imidlertid kan de normale nivåene variere i løpet av dagen, på grunn av aktivitetene vi utfører, siden vi gjennom kroppens blodtrykk får riktig blodtilførsel til alle kroppens organer.

Hvis vi trener fysisk og måler blodtrykket mens vi trener eller umiddelbart etter at vi har fullført treningen, vil vi garantert oppdage at det er høyere. Dette er fordi blodet må øke intensiteten for å nå musklene som er involvert i aktiviteten. Når øvelsen er over og du klarer å hvile deg litt, vil nivåene gå tilbake til det normale.

Så, ikke få panikk. Det er normalt at nivåene dine stiger i løpet av dagen; faktisk kan det være et problem hvis det ikke gjør det. Komplikasjonene oppstår når det er for høyt og for lenge. Det er da du bør oppsøke lege.

Hva er hypertensjon? Hvordan takle det?

Mat med sink.
Funksjonene til sink i kroppen er varierte, fra å regulere smak til å opprettholde blodtrykket.

Eksperter sier at en person lider av hypertensjon når denne verdien alltid er over 140/90. Dette er en bekymringsfull situasjon, fordi økningen i blodtrykket kan skade arteriene. Som et resultat kan nivåene dine øke enda mer over tid.

I tillegg til de medisiner som legen kan foreskrive oss, kan hypertensjon kontrolleres ved å gjøre noen endringer i våre daglige vaner. Som allerede nevnt, må vi unngå inntak av salt, hermetikk og konservert mat, da disse matvarene inneholder mange salter og konserveringsmidler som svekker kroppens normale funksjon.

I tillegg må vi begrense inntaket av all mat som er rik på fett, som pølser, stekt mat og hurtigmat, da disse vil føre til at vi legger på oss og igjen forårsaker hypertensjon.

Det anbefales at vi inkluderer mat rik på kalium i vårt daglige kosthold, siden noen studier viser at dette kan bidra til å redusere blodtrykket. Så ikke nøl med å spise mye mat som bananer, mandler og valnøtter osv.

Vi anbefaler også frukt og grønnsaker som blant annet gulrøtter, mangold, tomater, gresskar og brønnkarse. Det er også viktig å spise fet fisk som er rik på Omega 3, minst en eller to ganger i uken, samt magre meieriprodukter.

Til slutt, ikke glem å trene regelmessig og unngå alkohol og tobakk. Disse er ikke bare dårlige for hjertehelsen din, men også for kroppen din generelt.

Ikke glem!

Vi anbefaler at du sjekker blodtrykket regelmessig. Hvis legen ser at blodtrykket ditt er under kontroll, vil de sannsynligvis redusere medisinen du tar.

Så hvis du følger anbefalingene deres, er det sannsynlig at det kommer en tid da de vil trekke disse medisinene helt. Det er imidlertid bare legen din som kan avgjøre dette; du bør ikke under noen omstendigheter bestemme deg for å endre doseringen selv.

I tillegg til dette, prøv å inkludere de andre rådene vi har gitt deg i dag i din daglige rutine. Disse tipsene vil ikke bare hjelpe deg å redusere blodtrykket, men de vil hjelpe deg å føle deg bedre også. Å spise sunn mat og trene er den beste måten å ta vare på din generelle helse. Kroppen din, så vel som hjertet ditt, vil takke deg for det.

Det kan interessere deg ...
Konsekvensene av høyt blodtrykk på kroppen
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Konsekvensene av høyt blodtrykk på kroppen

Konsekvensene av høyt blodtrykk er alvorlige og kroniske, da det betydelig øker risikoen for hjertesykdom og andre.