7 matvarer for kvinner som er sunne for hjertet

Spiser du disse matvarene regelmessig? Hvis de ikke allerede er en del av kostholdet ditt, bør du begynne å spise dem så snart som mulig. Dra nytte av egenskapene som er sunne for hjertet!
7 matvarer for kvinner som er sunne for hjertet

Siste oppdatering: 12 januar, 2021

Hjertesykdom rammer både menn og kvinner. For kvinner har dette blitt en alvorlig bekymring. Dette skyldes ikke bare at antall kvinner med sykdommen har økt. I virkeligheten er det fordi måten det manifesterer seg på gjør det vanskeligere å oppdage. I denne artikkelen lærer du om 7 matvarer som er sunne for hjertet.

Det som er mest bekymringsfullt er imidlertid at det tar lengre tid for kvinner å få medisinske kontroller. I tillegg, selv om de kan ha spesielle risikofaktorer for hjertesykdom, ignoreres det gjerne til noe mer alvorlig dukker opp.

Derfor er det viktig å belyse dette emnet slik at du umiddelbart får svar på noe utenom det vanlige, og også kan forbedre dine generelle livsstilsvaner.

I dag vil vi anbefale syv sunne matvarer med ernæringsegenskaper som vil bidra til å ta vare på kvinners hjertehelse.

Begynn å inkludere dem i kostholdet ditt i dag!

1. Nøtter er sunt for hjertet

Nøtter.

Valnøtter, mandler og andre typer nøtter er matvarer som gir omega-3 fettsyrer, aminosyrer og antioksidanter som hjelper til med å beskytte hjertets helse.

  • Disse viktige næringsstoffene regulerer kolesterolnivået. I tillegg forhindrer de dannelsen av plakk i arteriene.
  • I tillegg er de også nyttige for å regulere betennelse, en faktor som er relatert til hjerteproblemer.

2. Brokkoli

Brokkoli er sunt for hjertet.

Brokkoli har lenge vært populær i alle sunne kostholdsplaner. Denne grønnsaken er rik på vitaminer, mineraler og kostfiber. Naturligvis gjør dette det til en ingrediens som fremmer bedre arteriell- og hjertehelse.

  • Den inneholder folsyre, sink og jern, som alle bidrar til å opprettholde god sirkulasjon for å forhindre forstyrrelser som høyt blodtrykk.
  • Brokkoli gir vitamin C, E og K, i tillegg til fytokjemikalier som styrker arteriene og hjertemuskelen.
  • Kostfiber reduserer absorpsjonen av dårlig kolesterol (LDL) og fremmer fjerning av giftstoffer.

3. Jordbær er sunt for hjertet

Jordbær.

Jordbær har lite kalorier og er rike på antioksidanter. De er også utmerket for å ta vare på hjertet ditt.

  • Flavonoider bidrar til å utvide arteriene og forhindre at de herder, noe som er relatert til høyt blodtrykk.
  • Denne frukten inneholder fiber, vitaminer og mineraler for å regulere kolesterolnivået.
  • I tillegg bidrar de til å fjerne giftstoffer fra blodet og redusere overflødig betennelse.

4. Gurkemeie

Gurkemeie.

Gurkemeie er en ingrediens som hver kvinne bør innta. Det skiller seg ut for sine betennelsesdempende, anti-kreft- og smertelindrende egenskaper, noe som gjør det til et vanlig naturlig middel.

  • Den viktigste aktive forbindelsen i gurkemeie, kurkumin, reduserer betennelse i vev rundt hjertet og reduserer risikoen for hjerteinfarkt.
  • I tillegg til de kraftige antioksidantene bidrar gurkemeie til å regulere blodtrykket og kontrollere kolesterolnivået.

5. Grønn te er sunt for hjertet

Grønn te.

Grønn te ble populært over hele verden for sine vekttapegenskaper. Grønn te inneholder imidlertid også mange antioksidanter med mange fordeler for kardiovaskulær helse.

  • Det inneholder katekiner, polyfenoler og isoflavoner. Disse forbedrer funksjonen til hjertet og sirkulasjonssystemet.
  • I mellomtiden fjerner antioksidantene lipider fra blodet. Dette hindrer arteriene dine i å bli tette.
  • En av aminosyrene i grønn te, L-theanin, minimerer effekten av oksidativt stress. Dette er en faktor som kan øke risikoen for visse hjerteproblemer.

6. Olivenolje

Olivenolje er sunt for hjertet.

Denne viktige ingrediensen fra middelhavsdietten er et av de beste kosttilskuddene for å holde hjertesykdommer i sjakk.

  • Det høye innholdet av sunt fett i olivenolje fremmer rensing av arteriene. Videre forhindrer det aterosklerose ved å redusere kolesterolnivået.
  • I tillegg bidrar olivenolje til å øke elastisiteten i arteriene dine for å fremme bedre sirkulasjon og blodtrykk.
  • Det bekjemper også betennelse og styrker og beskytter hjertet ditt takket være antioksidanter og aminosyrer.

Besøk denne artikkelen: 5 olivenoljebehandlinger for huden din

7. Laks

Laks.

Til slutt inneholder laks og andre varianter av kaldtvannsfisk omega-3 fettsyrer og protein av høy verdi som er godt for hjertet ditt.

  • Først og fremst fremmer disse næringsstoffene kontrollen av høyt nivå av kolesterol og triglyserider i blodet. Dette er to faktorer som ofte er relatert til utviklingen av hjerte- og karsykdommer.
  • I tillegg regulerer de kroppens betennelsesprosesser og gjenoppretter arteriell helse. Dette holder blodet ditt flytende uten problemer.
  • Laks anbefales som en måte å redusere risikoen for hjerteinfarkt, hjertesvikt og hjerneslag på.

Spiser du disse matvarene regelmessig? Hvis de ikke allerede er en del av kostholdet ditt, kan du begynne å spise dem og dra nytte av egenskapene for å ta vare på hjertet ditt.

Det kan interessere deg ...
Oppskrift: Smakfull laks i sitronsaus
Veien til HelseLes den inn Veien til Helse
Oppskrift: Smakfull laks i sitronsaus

I denne artikkelen gir vi deg tre nydelige oppskrifter på laks i sitronsaus som er enkle å lage og veldig sunne. Laks er full av næringsstoffer.