Alt du trenger å vite om stølhet i musklene

mai 22, 2020
Vet du egentlig hva som forårsaker stølhet? Det er mange myter rundt stølhet i musklene, og i dag har vi tenkt å avsløre dem.

Selv om stølhet i musklene ofte dukker opp etter trening bør det ikke være en unnskyldning for å unngå styrketrening. I dag skal vi forklare hva det er, hvorfor det gjør vondt og hvordan du kan forhindre det.

Hva er stølhet i musklene?

Stølhet i musklene er det samme som muskelsmerter etter trening. Vi kjenner det også som:

  • Myalgi
  • Muskelsårhet
  • Muskelfeber

Denne typen smerter kan oppstå 24 til 48 timer etter en intens treningsøkt eller etter å ha gjort øvelser du ikke er kjent med. Denne smerten dukker vanligvis opp i musklene og kan føre til redusert styrke og kortsiktig begrenset bevegelse.

Dette bør du vite om stølhet i musklene

Stølhet i musklene er rett og slett muskelsmerter etter trening. Det kan manifestere seg 24 til 48 timer etter fysisk aktivitet.

En kvinne med smerter.

Stølhet i musklene kan også dukke opp etter trening eller annen fysisk aktivitet utenfor det vanlige intensitetsområdet, for eksempel:

Ta en titt på denne artikkelen: fem vaner for å komme seg fra en muskelskade

Muskelstølhet og betennelse

Folk pleide å tro at denne typen smerter skyldtes en betennelse som følge av nedbrytning av muskelfibre etter trening. Vi vet imidlertid at dette ikke er slik fordi:

Det ser dermed ut til at betennelsen ikke er direkte relatert til smertene ved stølhet i musklene. Den nåværende hypotesen er at denne typen betennelse er en reaksjon fra immunsystemet på ukjente stimuli (en ny bevegelse eller en økning i treningsintensiteten). Vi må imidlertid vente til forskere finner ut mer om dette emnet for å kunne komme til bedre konklusjoner.

Skyldes stølhet i musklene melkesyre?

Nei. Melkesyre forårsaker ikke muskelstølhet. Dette ble bekreftet i en studie publisert i 1983 der konsentrasjonen av melkesyre i blodet hos to typer løpere ble evaluert:

  • Noen deltakere løp 45 minutter på en tredemølle uten helning og hadde en betydelig økning i melkesyre, men ingen stølhet i musklene.
  • Andre personer løp like lenge med en helling på tredemøllen på minus 10% for å simulere en nedoverbakke og de opplevde ikke en økning i melkesyre, men betydelig stive muskler.

Dette lille eksperimentet viste at det ikke er noen sammenheng mellom melkesyre og stølhet i musklene.

Så hvorfor gjør det vondt?

Vi vet ikke helt sikkert. Et av problemene med å definere årsaken er at stølhet i musklene noen ganger til og med kan spre seg til muskler du ikke har trent.

En kvinne med skuldersmerter.
Noen ganger kan muskelstølhet spre seg til deler av kroppen som du ikke trener. Det å finne årsaken har derfor skapt kontroverser og problemer.

Det er imidlertid tydelig at:

  • Eksentriske bevegelser har en større tendens til å forårsake stivhet enn konsentriske bevegelser.
  • Genetikk spiller sannsynligvis en viktig rolle siden det er noe som varierer fra person til person, for eksempel følsomhet for smerter.
  • Stølheten kan bli verre på grunn av faktorer som dehydrering, dårlig kosthold, søvnmangel, en hard massasje eller frykt for smerter.

Ikke gå glipp av denne artikkelen: øvelser for senebetennelse i skulderen

Forebygging

Du kan ikke forhindre stølhet i musklene, men du kan redusere muligheten for smerte. Hvis stølheten oppstår vil den bli mye mer håndterbar hvis du gjør følgende:

  • Ta det med ro. Øk intensiteten på treningen din gradvis. Dette skyldes at du ikke vil nå målet ditt raskere når du tvinger kroppen din. Det er faktisk tvert imot.
  • Den generelle anbefalingen er at du ikke skal øke antall repetisjoner, sett og vekt over 10% per uke.
  • Varm opp skikkelig. Hvis du har hatt gode resultater tidligere kan du tøye ut etter treningen.
  • Fokuser på å ta i bruk gode vaner som å følge et sunt og balansert kosthold, sove godt samt drikke nok vann.

For å oppsummere ​​skyldes ikke muskelstølhet melkesyre eller betennelse til tross for hva mange tror. Selv om forskere fremdeles prøver å finne den eksakte årsaken er det en normal respons fra kroppen etter å ha trent for intenst eller gjort annen fysisk aktivitet utenfor det vanlige intensitetsområdet.