10 alternativer til barnemat du kan fryse ned

Å lage mat til barn tar mye tid. Skrelling, hakking, blanding... Les videre for 10 alternativer til barnemat du kan fryse ned.
10 alternativer til barnemat du kan fryse ned
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Maria Patricia Pinero Corredor.

Siste oppdatering: 09 august, 2022

En av tingene som tar mye av foreldrenes tid er å mate barna våre. Mellom skrelling, fjerning av frø, hakking, blanding eller koking, virker det som om det aldri er nok tid. Det er derfor alternativer til barnemat som du kan fryse er en så god idé.

Frysing er en utmerket måte å konservere mat på. Du må bare velge riktig mat og følge noen tips for å bevare næringsstoffene, smaken og strukturen til det du tilbereder.

Ting du trenger for å fryse ned barnemat

Før du fryser barnemat, bør du lage en liste over tingene du trenger. Dette vil hjelpe deg med å holde fryseren organisert for maksimal ferskhet. Ifølge Orkla beholder de fleste matvarer sine opprinnelige egenskaper, næringsverdi, smak og aroma etter å ha blitt fryst.

Selvklebende tape og tusj

Noen matvarer du tilbereder vil ha en lignende farge; gulrotpuré og ferskensyltetøy, for eksempel, og dette kan være forvirrende. Derfor må du identifisere hver beholder med navnet på det som er i den og datoen du forberedte den.

Isbiter

Isterninger er den enkleste måten å fryse ned barnemat fordi de kan holde til små porsjoner. Fleksible isterningbrett er mer formbare enn solide når det gjelder å ta porsjoner ut av fryseren.

Hvis du ikke har disse brettene, kan du bruke små plastbeholdere som er enkle å håndtere når de tiner.

Muffinsformer for å fryse barnemat

Muffinsformer fungerer mye som isterningbrett. Når babymaten har frosset, kan du overføre den til en frysepose av plast eller en plastbeholder med lokk.

En fryser med poser med frosne grønnsaker.
Du kan kjøpe poser som er egnet for frysing.

Små kakeformer

Du kan også bruke små kakeformer hvis du vil fryse ned babymaten ved å dekke den med voks eller bakepapir. Hell puréen på overflaten, eller bruk en pose med et hjørne skåret ut for å presse ut små porsjoner.

Fryseposer

Ifølge professor Roberto Massini må all frossen mat beskyttes mot frysebrenning. Dette kan flekke, skade eller dehydrere maten.

Fryseposer er et utmerket alternativ for å beskytte små porsjoner med frossen mat. Du kan bruke store poser for å bevare større mengder. Og selvfølgelig, ikke glem å merke posen med navnet på maten og dato for tilberedning.

Så hvilke matvarer kan du fryse?

Et team av kjemiske ingeniører har forklart at under sakte frysing dannes store, skarpe iskrystaller. Disse kan bryte ned strukturen til noen matvarer, så det er en god idé å mose eller purere dem før du fryser dem.

1. Gresskar er et flott alternativ til barnemat du kan fryse ned

Du kan bruke alle slags gresskar, for eksempel Des Moines squash eller vintersquash. Magasinet Perspectives in Human Nutrition anbefaler disse fordi de er rike på betakaroten, en forløper for vitamin A. I tillegg liker babyer den søte smaken.

Bare vask, skrell, skjær i biter og kok deretter i 5 til 8 minutter. Tøm deretter vannet og mos til en puré, manuelt eller med en kjøkkenmaskin.

2. Biff, kylling og fisk

Dette er de viktigste proteinkildene for barn. De må kokes i grønnsaksbuljong til de er møre. Mos dem, deretter tilsetter du litt olivenolje for å gjøre dem til en puré.

3. Blåbær, jordbær og kirsebær

Dr. Garzón forklarer at disse fruktene er rike på antocyaniner, et bioaktivt pigment kjent for den antioksidante effekten det har på kroppen. De inneholder også vitamin C og fiber som forhindrer forstoppelse.

Du kan blande dem ferske og fryse dem ned direkte, eller koke dem i 10 minutter først. Koking konsentrerer sukkeret og gir puréen en søtere smak. Husk å vaske dem godt før du blander.

4. Fersken

Ifølge Spanish Nutrition Foundation har fersken mye kalium, vitamin C, karotenoider og antioksidanter. De inneholder også naturlig aroma og smakstoffer kalt kumariner.

Etter vasking, skrelling og fjerning av frø, hakker du dem og legger dem i en kjøkkenmaskin. Kok i ca 15 minutter med litt vann, for å hjelpe til med å trekke ut det naturlige sukkeret. La puréen hvile ved romtemperatur, pakk den og frys den.

5. Rødbeter og gulrøtter

To rotgrønnsaker som babyer kan begynne å spise tidlig, er rødbeter og gulrøtter. Sødmen deres gjør dem vanligvis til en favoritt blant familiens yngste medlemmer.

Gulrøtter inneholder betakarotener som omdannes til vitamin A, fiber og kalium. Professor Luis Leiva har snakket om de ernæringsmessige fordelene med rødbeter. De inneholder sukker, fiber, folsyre, jern, kalium og antioksidanter.

Du bør koke dem med skallet på for å unngå tap av fytokjemikalier og næringsstoffer som oppløses i vannet. Når de er møre, skrell og mos dem. Etter at de er avkjølt, kan du lagre dem i fryseren.

6. Søtpoteter er et godt alternativ til barnemat du kan fryse ned

Søtpoteter er en rotgrønnsak som er rik på stivelse, sukker og karotenoider. De har et lignende utseende og tekstur som poteter og er ideelle for tilberedning av puré.

Vask, skrell og skjær i små biter. Kok deretter i 15 til 20 minutter eller til de er møre. La dem avkjøle og mos dem før du setter dem i fryseren.

7. Bønner, linser og grønne bønner

Belgfrukter er viktige i et barns tidlige kosthold. Disse bønnene er en kilde til vegetabilsk protein, stivelse og fiber. De er også rike på sink, jern, magnesium, kalsium, fosfor og B-komplekse vitaminer.

Tilberedningstiden for belgfrukter har en tendens til å variere avhengig av om de er myke eller ikke. Det er en god idé å trekke tørre bønner i omtrent 8 timer før tilberedning for å mykne dem. Linser mykner på 15 til 20 minutter, uten å måtte trekke.

Når de er myke, legg dem i kjøkkenmaskinen for å gjøre dem om til en puré. Du kan blande dem med litt hvitløk eller løk for å fremheve smaken. De holder seg lenge i fryseren.

Et utvalg fargerike belgfrukter.
Belgfrukter er fulle av næring for både voksne og barn og inneholder mange fordelaktige stoffer.

8. Mais

Babymais er et utmerket valg for sliping og frysing. Denne maten har en god mengde vann, fiber, proteiner og sukker. Du bør trekke den i 6 timer for å fjerne skallet som dekker det, noe som er vanskelig for babyer å tygge.

Kok deretter i ca 45 minutter og la det hvile. Bland det deretter i en blender med litt olivenolje og litt kokevann. Det som skiller seg ut bør siles før frysing.

9. Zucchini

Zucchini er en lett fordøyelig grønnsak og den milde smaken gjør den til en annen favoritt blant de minste i husstanden. Den har mye vann og fiber.

Etter vask, kutt i biter og sauter i hvitløk, løk og purre. Du kan blande den med gulrot og søtpotet hvis du vil. Bland deretter, og den er klar til å fryses.

10. Blomkål og brokkoli er flott å fryse ned babymat

Blomkål og brokkoli tilhører samme familie av korsblomstret grønnsaker. Ifølge Department of Agriculture and Consumer Services inneholder brokkoli vitamin A, K, folater og vitamin C. Professor Nicolás Pedreros fremhever blomkål som en kilde til bioaktive forbindelser.

Du kan myke dem ved å dampe dem i 5 minutter. Mos deretter og la det avkjøle seg ved romtemperatur før det fryses.