Årsaker til at du er trøtt når du våkner

06 oktober, 2020
Våkner du ofte sliten selv om du har sovet mange timer? Det er mange grunner bak denne utmattelsen. I denne artikkelen kan du lære mer om dem og hvordan du får mer søvn av høy kvalitet.

Hvis du er trøtt når du våkner selv om du har sovet mange timer, lurer du sannsynligvis på om noe er galt. Mange ting kan forårsake denne ubehagelige situasjonen. Det mest slående faktum er at dette ofte ikke skyldes søvnløshet.

På overflaten ser det ut til at du har fått nok timer med dyp søvn. Likevel våkner du fortsatt trøtt, og dette skjer deg ofte, uten at du vet hvorfor. Ofte spiller det ikke en gang noen rolle om du sover til langt på dag. Til syvende og sist skjer det samme: Du våkner opp trøtt, med en treg hjerne og i veldig dårlig humør.

Hvorfor er du trøtt når du våkner? Hvorfor er ikke søvn mer enn nok til at dette forsvinner?

Oppdag svarene nedenfor.

Er du trøtt når du våkner?

Det første du bør vite er at kroppen sover i sykluser. Selv om mennesker er veldig tilpasningsdyktige, fungerer kropp og sinn bedre hvis du lever et liv med stabile mønstre. Dette er en avgjørende faktor som påvirker tretthet.

Hvis du for eksempel står opp hver dag klokken 7 og legger deg før klokken 21, men du endrer mønsteret i helgene, blir kroppen din forvirret. I slike tilfeller kan du våkne opp trøtt, uansett hvor mange timer du har sovet.

Mennesker har vanligvis fem 90-minutters søvnsykluser per natt. Hver syklus er i sin tur delt inn i fire trinn. Poenget er at hvis du endrer hviletiden din, kan du våkne til feil tid før du fullfører hele prosessen.

Hva er resultatet?

Du våkner trøtt.

Du bør også lese: Rutinen min gir meg ikke tid til å hvile – hva gjør jeg?

Søvnforstyrrelser

Søvnapné, en av grunnene til at du våkner trøtt

Noen ganger er søvnforstyrrelser den mest åpenbare grunnen til at noen våkner opp trøtt. Hvis du ofte har problemer med å sovne eller våkner flere ganger om natten, vil du sannsynligvis føle deg trøtt når du står opp dra sengen og utover dagen.

En lidelse som påvirker søvnkvaliteten er søvnapné. Dette er en tilstand der en person tar pustepauser mens de sover. Den direkte effekten av dette er at de føler seg som om de ikke har sovet når de våkner.

Inntak av visse stoffer

Inntak av visse stoffer, for eksempel alkohol, er et stort hinder for å få en god natts søvn. Det har en paradoksal effekt: Selv om det forårsaker søvnighet i begynnelsen, lar det deg til slutt ikke sove godt. Noe veldig likt skjer med visse medisiner, spesielt beroligende midler.

Kaffe er en annen fiende av en god natts søvn. Å drikke en kopp kaffe om morgenen får deg til å føle deg mer våken. Hvis du imidlertid drikker det om kvelden, vil du sannsynligvis ikke kunne få en god natts søvn. Du bør sørge for å ikke drikke kaffe mindre enn fem timer før du legger deg.

Denne artikkelen kan interessere deg: Visste du at det finnes forskjellige typer søvnløshet?

Psykiske problemer

Noen ganger er hvordan menneskers sinn fungerer grunnen til at du våkner opp trøtt. Før de sovner, går mange gjennom alle bekymringene eller beslutningene de må ta. Dette er det verste tidspunktet å gjøre det. Det genererer “nattlig angst” og påvirker hvilen.

Stress forhindrer deg generelt fra å få en fredelig søvn. Dette ubehaget får deg til å være alert, selv når du sover. Dermed våkner du lett og kan ikke sove dypt. I disse tilfellene er den beste ideen å lære deg avslapningsteknikker.

En trist kvinne som sitter på en sofa

Andre grunner til at du er trøtt når du våkner

Det er også veldig vanlig at du føler deg trøtt når du våkner hvis du ikke har god søvnhygiene. Mye lys, støy eller høye temperaturer forhindrer for eksempel fredelig hvile. Dette er også relatert til dårlige daglige vaner.

Flere studier har vist at det å se på skjermer før leggetid ikke favoriserer hvile. Det er heller ikke en god idé å spise store måltider, spesielt hvis de inneholder mye sukker. Å ikke trene i løpet av dagen påvirker også søvnen negativt.

På den annen side har mikrobiota-problemer i tarmen en tendens til å reflekteres i dårlig søvnkvalitet. Dette påvirker produksjonen av hormoner og nevrotransmittere som er nødvendige for å slappe av og hvile fredelig. Hvis du ikke har en sunn mikrobiota, vil det ikke være lett for deg å sove godt.

Alle disse faktorene spiller en rolle i søvnkvaliteten og kan være grunnen til at du fremdeles våkner trøtt.

  • Ferré, A. (2018). Síndrome de fatiga crónica y los trastornos del sueño: relaciones clínicas y dificultades diagnósticas. Neurología, 33(6), 385-394.
  • Marín Agudelo, H. A. (2008). Trastornos del sueño, salud y calidad de vida Una perspectiva desde la medicina comportamental del sueño. Suma Psicologica. https://doi.org/10.14349/sumapsi2008.24
  • Borquez, P. (2011). Calidad del sueño, somnolencia diurna y salud autopercibida en estudiantes universitarios. Eureka.