Artisjokk: En grønnsak som kan hjelpe deg med å passe på vekten din

mai 9, 2019
På grunn av innholdet av kostfiber, flavonoider, vitaminer og mineraler, kan artisjokker hjelpe deg med å passe på vekten din.

Mange har bestemt seg for å dra nytte av artisjokk for å holde seg frisk og passe på vekten. Denne frodige planten, hvis vitenskapelige navn er Cynara scolymus L., har blitt kjent på grunn av sine ernæringsmessige egenskaper.

Den har alltid vært en del av gastronomi fordi den er lett å tilberede og kan kombineres med mange andre ingredienser. I tillegg er den også et fantastisk naturlig middel, siden den fremmer forebygging og behandling av visse tilstander.

Den mest interessante tingen er at den inneholder svært få kalorier og er en kilde til kostfiber, antioksidanter, vitaminer og mineraler. Derfor, både i sin naturlige tilstand og i form av ekstrakter, kan den hjelpe deg å passe på vekten din uten at den utgjør noen helserisiko.

Egenskapene til artisjokk som du bør vite om

Artisjokker

På grunn av dens innhold av inulin, flavonoider og mineraler er artisjokk en meget næringsrik matvare som har vært verdsatt siden antikken. Regelmessig inntak av denne grønnsaken hjelper deg faktisk med å oppfylle kroppens ernæringsmessige krav, og i sin tur har dette fordeler for stoffskiftet.

Den inneholder også cynarine og luteolin, to stoffer som bidrar til å forbedre leverfunksjonen for optimal fettfordøyelse. Den er også en naturlig vanndrivende, noe som fremmer eliminering av væsker som holdes i vevet.

Videre gir innholdet av vitamin A og C økt beskyttelse og hemmer noen av de negative effektene av betennelse og oksidasjon. Artisjokker inneholder også en betydelig mengde fiber, noe som betyr at de forbedrer tarmbevegelser og reduserer risikoen for forstoppelse.

Fordelene med artisjokk

Fordelene med artisjokk skiller seg ut over de hos andre naturlige ingredienser. Selv om denne grønnsaken har blitt populær fordi den hjelper folk med på passe på vekten, har den faktisk mange andre fordeler som er verdt å fremheve:

  • Den bidrar til å kontrollere appetitten.
  • Den bekjemper leverforstyrrelser, inkludert gulsott og fettlever.
  • Artisjokk reduserer risikoen for gallestein og bidrar til å behandle dem.
  • Den reduserer symptomer på matallergi takket være sin leverregenerasjonsevne.
  • Den senker høye kolesterol- og triglyseridnivåer.
  • Artisjokker er også et kraftig vanndrivende middel og reduserer ødem.
  • De regulerer kroppens mineraler og reduserer risikoen for hypertensjon.
  • Denne grønnsaken forenkler eliminering av overskytende urinsyremengder i tilfelle av gikt.
  • Den bekjemper forstoppelse.
  • Den forbedrer metabolsk aktivitet og reduserer risikoen for fedme og diabetes.

Hvordan kan artisjokk hjelpe deg med å passe på vekten din?

Vekttap

Mange diettplaner anbefaler at man spiser artisjokker for å brenne fett enklere. Dette skyldes deres evne til å forbedre lever- og metabolsk funksjon, noe som har en direkte innvirkning på vekttapsprosesser.

Faktisk bør artisjokk inkluderes i ethvert kosthold siden det er en matvare med svært få kalorier. Den forlenger også følelsen av metthet og kan bidra til å kvitte kroppen med unødvendige væsker og giftstoffer.

Har du fettlever? Les: Behandle fettleveren din med fem artisjokkoppskrifter

Artisjokk for å forbedre helsen

Du kan lage mange forskjellige oppskrifter for å høste fordelene av artisjokk. Den tradisjonelle måten å forberede det på for å hjelpe deg med å passe på vekten, er imidlertid i form av en te. Denne teen nærer tarmfloraen.

Ingredienser

  • 1 stor artisjokk
  • 4 kopper vann (1 liter)
  • Saften av en sitron

Forberedelse

  • Velg en fersk artisjokk og kutt den i flere biter.
  • Deretter har du vannet og artisjokkbitene i en gryte som du setter på høy varme.
  • Når det koker, senk varmen og vent til artisjokken blir mykere.
  • La teen trekke en stund før du siler den.

Slik gjør du

Te av artisjokk

  • Drikk en kopp artisjokkte på tom mage og drikk 3 eller 4 kopper til gjennom dagen.
  • Gjenta dette minst 3 ganger i uken.

Merk: Du kan bruke de kokte artisjokkbitene i en annen oppskrift. Tilsett litt olivenolje og salt og nyt dem under middagen!

Trenger du noen forslag? Oppdag: Tre smakfulle oppskrifter med artisjokk for å gå ned i vekt

Mulige bivirkninger av artisjokk

Selv om artisjokk er veldig gunstig, kan det forårsake noen bivirkninger. Disse kan oppstå på grunn av overdrevent forbruk, eller i bestemte tilfeller når komponentene ikke handler som de burde:

  • Det kan forårsake gass ​​og oppblåsthet på grunn av det høye kostfiberinnholdet.
  • Det anbefales ikke for ammende mødre.
  • Ikke konsumer artisjokk i tilfeller av galleobstruksjon, på grunn av effekten det har på galleblæren.
  • Du bør unngå det hvis du tar medisiner for å behandle høyt blodtrykk eller hjertesykdom. I disse og andre spesielle tilfeller er det best å konsultere en lege.

Vil du oppdage fordelene med artisjokk selv? Du bør definitivt inkludere denne grønnsaken regelmessig i kostholdet ditt! På kort tid begynner du å legge merke til hvor mye den kan bidra til å holde deg frisk.

  • Rangboo, V., Noroozi, M., Zavoshy, R., Rezadoost, S. A., & Mohammadpoorasl, A. (2016). The Effect of Artichoke Leaf Extract on Alanine Aminotransferase and Aspartate Aminotransferase in the Patients with Nonalcoholic Steatohepatitis. International Journal of Hepatology. https://doi.org/10.1155/2016/4030476
  • Kraft, K. (2011). Artichoke leaf extract — Recent findings reflecting effects on lipid metabolism, liver and gastrointestinal tracts. Phytomedicine. https://doi.org/10.1016/s0944-7113(97)80049-9
  • Mahboubi, M. (2018). Cynara scolymus (artichoke) and its efficacy in management of obesity. Bulletin of Faculty of Pharmacy, Cairo University. https://doi.org/10.1016/j.bfopcu.2018.10.003