De fem sunneste fruktene

februar 25, 2016

For å oppnå god helse, er det svært viktig å ha et godt og variert kosthold. Frukt har mange gode fordeler for kroppen, de inneholder hovedsakelig fiber og vitaminer. Derfor anbefales det å spise frukt til enhver tid. Nedenfor finner du fem sunneste fruktene.

Det er best å spise fersk frukt. Hvis det ikke er mulig, kan du spise dem frosne eller tørket. Mange frukter beholder sine verdier og egenskaper selv om de blir tørket eller frosset. Husk også at det er best å spise sesongfrukt, eller de som er produsert i Norge. Det er mange måter å spise frukt på. Hva med å lage noen retter med frukt?

1. Blåbær

Blåbær vokser for det meste i kaldt klima. De tilhører den nordlige halvkule. Blåbær inneholder lave mengder kalorier, samt flere egenskaper som er flotte for kroppen din. Vi kan nevne noen av disse: høyt innhold av C-vitamin, kalium, jern og kalsium. Blåbær kjennetegnes av sin høye konsentrasjon av naturlige pigmenter som antocyaninger og karotenoider.

blåbær

Derfor er blåbær en fantastisk og naturlig antioksidant. Dette er også grunnen til at de bidrar til å forebygge sykdommer som kreft eller maculadegenrasjon.

2. Appelsiner

Appelsiner er en av de sunneste fruktene du kan spise. Som du allerede vet, er de en utmerket kilde til C-vitamin, som hjelper med å forebygge luftveissykdommer som influensa, forkjølelse eller blærekatarr. Appelsiner inneholder også betydelige mengder kalium, som er bra for musklene. De inneholder også hesperidin, et stoff som kan redusere kolesterolnivået i blodet betydelig.

appelsiner

Lukten av appelsiner lindrer nerver og angst. De er også fulle av antioksidanter. Appelsiner desinfiserer også kroppen din. I tillegg til at dette, vil de beskytte cellene dine.

3. Epler

Eple er en meget populær og sunn frukt. Eplet er fullt av antioksidanter, hovedsakelig takket være flavonoider. Disse er i stand til å forebygge sykdommer som kreft, forsinke aldringsprosessen, samt styrke immunforsvaret. På vegne av tannleger anbefaler vi å spise epler, fordi det reduserer bakterienivåer i munnen.

2-apple

Epleskallet inneholder fiber som reduserer kolesterolnivået i blodet. Men fremfor alt, bidrar epler til riktig tarmfunksjon. De inneholder også en god mengde kalsium, jern, magnesium, fosfor og kalium.

4. Kiwi

Kiwi inneholder mange egenskaper som fortsatt er ukjent for mange. Det er en god kilde til fiber, som vi allerede vet bidrar til å redusere kolesterolnivået i blodet og tilrettelegger for en bedre fordøyelse. Så utrolig som det kan virke, inneholder kiwi dobbelt så mye vitamin C som appelsiner.

4-kiwi

Vitaminet styrker immunforsvaret og forebygger luftveissykdommer. C-vitamin hjelper også jernabsorpsjon. Kiwi er rik på lutein, et naturlig pigment som fungerer som et filter for solstråling. Denne frukten inneholder også høye nivåer av folinsyre som forebygger annemi eller hjerteproblemer.

5. Jordbær

I tilegg til å smake godt, er jordbær utrolig sunt. De inneholder høye nivåer vitamin C, lecitin og pektin, noe som reduserer kolesterolnivået og forebygger sykdommer som aterosklerose. Jordbær bidrar også til å kontrollere diabetes type 2, og hjerte- og inflammatoriske problemer. De inneholder omega 9 og mineraler som magnesium og kobber.

H_strawberrylemonade

Jordbær er et godt alternativ mot diaré. De blir også brukt som et middel for huden, hovedsaklig mot skader og kviser. Til slutt bør vi nevne at jordbær er fantastisk tannkrem: De holder munnen ren og beskytter tennene mot hull, og forebygger dårlig ånde.

FRA NETTET