Den beste maten for hår, hud og negler

november 25, 2015
Visste du at gulrøtter ikke bare hjelper oss med å få den perfekte brunfargen, men også kan hjelpe med å gi næring til huden vår? De fremmer også en naturlig hårvekst og regenerering.

Vårt utseende sier mye om vår helse: når hud, hår og negler er vakre, viser det hvor sunne vi er. I denne artikkelen vil du kunne lære om den beste maten for bedre hår, hud og negler.

Mat for sunnere hår, hud og negler

Som første steg bør du ha et balansert kosthold som verken inkluderer fastfood eller fete måltider. Ja, slik mat frister, men det er ikke bra for helsen din. Nyere forskning viser at et sunt kosthold fører til bedre helse både innvendig og utvendig.

Maten du putter i deg er viktig. Ditt kosthold bør ikke mangle vitamin A, B og C, og heller ikke mineraler, omega-3-fettsyrer, sink, biotin eller antioksidanter. Om du ønsker et vakkert hår, vakker hud og vakre negler, sørg for å ha disse matvarene i kostholdet ditt.

Laks

Laks er en av de sunneste fisketypene vi har. Den er en fet fisk som bør spises to til tre ganger i uken, slik at du drar nytte av fiskens mange egenskaper, blant annet dens høye innhold av omega-3. Den forbedrer hårets styrke og glans, i tillegg til å gi huden fuktighet. Og som det ikke var nok: laks inneholder også vitamin b12, som styrker neglene.

laks

Grønne blader

Grønnsaker som spinat, grønnkål, kål, og lignende er rike på vitamin A, B og C og sink. Disse er alle viktige næringsstoffer for regenerering av huden og for å holde den sunn, sammen med hår og negler. Og den gode nyheten er at det finnes mengder av gode oppskrifter med disse grønnsakene.

Bønner

linser

Bønner inneholder mye jern, biotin og proteiner. Linser og kidneybønner tilhører også denne gruppen og bør være en del av ditt kosthold. Bønner er viktige for sterkt hår og sterke negler; biotin hjelper for raskere vekst.

Fullkorn

Havregrøt, hvete, brun ris og spirer inneholder alle en god dose antioksidanter som hjelper med å bekjempe frie radikaler som er ødeleggende for hud og hår. Fullkorn inneholder silika som er perfekt for et sterkt og sunt hår.

Nøtter

Paranøtter er de beste. Men om du ikke får tak i disse, er det ingen grunn til bekymring; alle nøttetyper hjelper. Nøtter er rike på selen, et mineral som er bra for hodebunnen (vær oppmerksom hvis du plages med flass). I tillegg er det et antioksidant som øker immunforsvaret og forhindrer hudkreft. Nøtter er også en fantastisk kilde til omega-3, som vi allerede har lest gir sunt, blankt hår.

nøtter

Persille

Denne aromatiske urten har en velkjent smak som brukes i mange oppskrifter. Den er en perfekt kilde til kalsium, kalium og magnesium. Dens misjon er mer enn viktig: den holder blodårene og vevet (spesielt kapillærene) sunne og friske. Persille gir deg en fantastisk hud. Du kan også drikke persillejuice (noen persillekvister, to kopper vann og saften fra en sitron) på tom mage gjennom dagen.

Gulrøtter

De er rike på vitamin A og antioksidanter, og perfekte for å reparere håret og gi økt hårvekst, samt forhindre for tidlig aldring av huden. Gulrøtter gir næring og reparerer. Drikk gultrotjuice daglig og du vil se resultater innen få uker.

gulrotjuice

Agurker

Juicen fra denne grønnsaken har en todelt effekt: den hjelper håret å vokse og forhindrer det å falle av, takket være det høye innholdet av svovel og silika. Om du kombinerer denne juicen med gulrot- eller stangsellerijuice, vil du få en merkbar forbedring på det som kalles cellulær ernæring.

Alfalfa

Denne planten er rik på kalium, kalsium, fosfor, enzymer og klorofyll. Alfalfa er perfekt sammen med gulrøtter (f.eks. revet i en salat). Den gir næring til håret og huden, og forbedrer cellefornyelse og eliminerer fett og giftstoffer som påvirker neglebåndet.

alfalfa

Ekstra virgin olivenolje

Denne oljen er rik på vitamin E og gir næring til huden samtidig som den gir beskyttelse til dermis. Oljen har gode antioksidante egenskaper og bekjemper for tidlig aldring på cellenivå. Pass på å bruke kun olivenolje med høy kvalitet.

Paprika

Disse kan være røde, grønn eller gule; alle typer inneholder fluor og silikon, som begge er viktige næringsstoffer for sunn hud og sunne negler. Tilsett litt gulrotjuice for best resultat.

Løk

Denne grønnsaken bør alltid finnes på kjøkkenet (den er fantastisk sammen med poteter og egg). Løk er en fantastisk kilde til jern, fosfor, silika, kalsium og kalium. Den holder håret sterkt og livlig, takket være den rensende effekt på lever og tarmer. Om det er mulig, spis rå løk for yngre og vakrere hud.

løk

FRA NETTET