Det ketogene kostholdet og alkohol: Alt du trenger å vite

Nedenfor vil vi forklare årsakene til hvorfor det ikke er tilrådelig å innta alkohol i forbindelse med en ketogen diett.
Det ketogene kostholdet og alkohol: Alt du trenger å vite

Siste oppdatering: 25 august, 2022

Alkohol er et giftig stoff som kan være farlig i forbindelse med det ketogene kostholdet, så det er best å unngå det helt. Ellers kan det over tid oppleves skadelige effekter på sentralnervesystemet.

Det vil også påvirke andre organer negativt, for eksempel leveren. Til tross for dette er inntaket veldig vanlig i dag, noe som gjør det til det mest populære stoffet. Hva er dens skadelige effekter? La oss ta en titt i detalj.

Faren med alkohol i det ketogene kostholdet

I sammenheng med det ketogene kostholdet blir alkoholforbruk virkelig farlig, da det kan øke risikoen for å lide av en ketoacidosesituasjon. Hypoglykemi vil også være mer sannsynlig å utvikle seg, da rusmidlet er i stand til å modifisere glukosehomeostase i kroppen.

Av disse grunnene bør det unngås så langt det er mulig, selv om vi snakker om alkoholholdige drikker som ikke inneholder karbohydrater. På samme måte bør man huske på at alkohol gir en svært høy mengde tomme kalorier.

Disse elementene endrer energibalansen i kroppen, noe som kan føre til uønsket vektøkning av fett. Det er avgjørende å unngå å fremme fettvev, ellers kan kroniske og komplekse patologier oppleves, som bevist av forskning publisert i tidsskriftet Current Obesity Reports.

Det bør også tas i betraktning at alkoholinntak øker diuresen, noe som kan påvirke elektrolyttbalansen i kroppen og føre til økt utskillelse av viktige mineraler som natrium.

Disse tapene bør unngås for å forhindre alvorlige endringer som hyponatremi. Derfor bør hydreringstiltak optimaliseres og vanndrivende stoffer bør unngås, spesielt i varmt vær.

Litt alkohol.
Ketoacidose, hypoglykemi og dehydrering er noen av konsekvensene av å drikke alkohol i det ketogene kostholdet.

Andre farer med alkohol

Som vi allerede har nevnt, er alkohol ikke bare farlig i sammenheng med det ketogene kostholdet. I dette tilfellet er det noen ekstra bivirkninger, men de er ikke de eneste. Alkohol forårsaker en progressiv degenerasjon av sentralnervesystemets funksjon.

Ifølge en studie publisert i International Journal of Molecular Sciences kan regelmessig alkoholforbruk føre til utvikling av patologier som Parkinsons sykdom.

Faren er enda større når det gjelder ungdom. Høyt forbruk av dette rusmidlet kan påvirke nevronale forbindelser og antall celler som utgjør sentralnervesystemet, noe som hindrer dets funksjoner.

For å oppleve denne skaden er det ikke nødvendig å nå et punkt med alkoholforgiftning, men bare et moderat inntak er tilstrekkelig. Blant annet bør det bemerkes at tilstedeværelsen av dette stoffet i kostholdet er en av de viktigste risikofaktorene for forekomsten av leverrelaterte problemer.

Alkoholisk skrumplever kan oppleves ved overdrevent forbruk, men andre typer inflammatoriske endringer vil oppstå ved moderat forbruk. Forskning publisert i Annals of Hepatology bekrefter dette.

Alternativer til alkohol i det ketogene kostholdet

Hvis du ser etter alternativer for å redusere alkoholforbruket, kan et godt alternativ være sprudlevann. Mange synes det er forfriskende, og det tilfredsstiller behovet for å innta en kullsyreholdig drikke, i dette tilfellet uten tilsatt sukker.

Sprudlende vann bryter ikke ketose og forårsaker ingen skade på kroppen, så lenge det inntas med måte. Kun personer med en tendens til å oppleve tarmproblemer eller som lider av mye luft i magen kan merke negative effekter av denne typen drikke.

Det er imidlertid viktig å alltid sjekke merkingen. Kullsyreholdig vann er ikke det samme som brus, som har enkle sukkerarter som bryter ketosetilstanden. Dette er en væske som bør unngås i forbindelse med nesten enhver diett.

En kvinne som drikker vann.
Vann er den beste drikken for å hydrere kroppen i enhver type diett.

Pass på forbruket av alkohol i det ketogene kostholdet

Som du har sett er alkohol et farlig og giftig stoff for helsen som bør unngås, og enda mer i sammenheng med det ketogene kostholdet, da det kan føre til en rekke tilhørende komplikasjoner.

Det beste er å sikre en god hydreringstilstand ved å bruke mineralvann. Dette sikrer at elektrolyttbalansen opprettholdes uten å påvirke ketose. Dette blir viktigere i varme perioder eller ved vanlig fysisk aktivitet.

Det kan interessere deg ...
Hva skjer når du drikker alkohol på tom mage?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Hva skjer når du drikker alkohol på tom mage?

Å drikke alkohol på en tom mage er noe alle gjør på et eller annet tidspunkt, enten det er etter jobb, en kveld med venner. Les videre!



  • Alpert, M. A., Omran, J., & Bostick, B. P. (2016). Effects of Obesity on Cardiovascular Hemodynamics, Cardiac Morphology, and Ventricular Function. Current obesity reports5(4), 424–434. https://doi.org/10.1007/s13679-016-0235-6
  • Peng, B., Yang, Q., B Joshi, R., Liu, Y., Akbar, M., Song, B. J., Zhou, S., & Wang, X. (2020). Role of Alcohol Drinking in Alzheimer’s Disease, Parkinson’s Disease, and Amyotrophic Lateral Sclerosis. International journal of molecular sciences21(7), 2316. https://doi.org/10.3390/ijms21072316
  • Campollo O. (2019). Alcohol and the Liver: The Return of the Prodigal Son. Annals of hepatology18(1), 6–10. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7854