Konsekvensene av dehydrering

juli 28, 2017
I tillegg til å slukke tørsten hjelper vannet oss til å holde hjernen vår skarp, smører våre muskler og renser urenheter i kroppen vår. Se opp for disse negative effektene av dehydrering.

Vann er en grunnleggende væske for liv, og kreves av kroppen for å utføre kjemiske prosesser. Det er avgjørende for absorpsjon av næringsstoffer og fjerning av rester, i tillegg til andre prosesser.

På tross hvor viktig det er, inntar de fleste mennesker for lite vann. Etter en tid gir dette en rekke vanskelige helseproblemer.

Det er sant at legemet har evne til å rense seg selv. Mangel på vann kan komplisere denne oppgaven, og på samme tid øke nivåene av giftstoffer. Som en følge av at de inflammatoriske stoffene øker, er det også en risiko for kronisk sykdom og en rekke symptomer som påvirker livskvaliteten.

Det anbefales å drikke minst 2 liter vann om dagen i gjennomsnitt. Dette inkluderer naturlig fruktjuice, frukt og supper, etc.

Inntar du mindre vann enn det som er anbefalt, kan det fremkalle dehydrering og noen reaksjoner som manifesterer seg internt og eksternt.

Vi er klar over at mange ikke kjenner disse effektene. Nedenfor vil vi dele i detalj konsekvensene av dehydrering.

Ta notat!

Fordøyelsesbesvær

magevondt2

Vanskeligheter med gastrointestinale traktater er de første effektene av dehydrering.

98 % av slimhinnen i magesekken er sammensatt av vann, og når det er en mangel på vann kan syren påvirke og forårsake dårlig fordøyelse, forstoppelse og halsbrann.

Leddsmerter

Det er anslått at 80 % av brusken som beskytter leddene består av vann. På grunn av dette, når man ikke inntar den nødvendige mengden med vann, blir leddene direkte kompromittert.

En person som er dehydrert har mer enn 60b% sjanse for å få artritt og andre inflammatoriske tilstander.

Dehydrering kan også påvirke skivene i ryggsøylen, og gi rom for en tilstand som kalles skiveprolaps.

Tørrhet i munnen og huden

lepper

Når det gjelder det estetiske er dehydrering en tilstand som er svært synlig. Det delikate hudlaget som dekker leppene blir tørt, og kan sprekke uten nok fuktighet.

Samtidig endrer huden sin normale produksjon av olje, og som en konsekvens vil leppene se matte og tørre ut.

Selv om det finnes produkter for å gi fuktighet til leppene, er det viktig å hydrere fra innsiden for å hindre tørrhet.

Lavt energinivå

90 % av blodplasmaen er sammensatt av vann. Med lave nivåer av dette har hjertet problemer med å pumpe blod og spre oksygen til hver celle i kroppen.

På grunn av dette går energinivået ned og personen har problemer med å nå en god fysisk og mental tilstand.

Nyreproblemer

nyrer

Gitt at nyrene er de organene som er ansvarlige for å filtrere avfall og produsere urin, er de en svært viktig del av din helse som er avhengig av vann.

Personer som blir dehydrert har høye nivåer av giftstoffer i blodet. De pleier også å lide av væskeansamling og oppblåsthet.

Dehydrering øker risikoen for infeksjoner i urinveiene, og også risikoen for nyrestein.

Sirkulasjonsproblemer

Sirkulasjonen bremser ned når det er mangel på vann i systemet. Etter noen dager kan blodet samle seg og forårsake åreknuter.

Å ha kontroll på denne situasjonen er svært viktig, fordi det etter en stund kan øke risikoen for høyt blodtrykk, hjerteinfarkt og hjerneslag.

Redusert muskelmasse

muskler

Musklene trenger vann for å tilstrekkelig absorbere næringsstoffer og holde seg sterke.

En dehydrert kropp kan miste en betydelig mengde muskelmasse. Samtidig blir musklene slappe, og det er en risiko for skade på musklene.

Når du gjør trening av høy intensitet, er det viktig å øke inntaket av væske på daglig basis.

Dette vil opprettholde et tilstrekkelig nivå av elektrolytter, og vil kompensere for tapet av væske og unngå påfølgende oppblåsthet.

Økende depresjon

En mangel på vanninntak har en direkte påvirkning på din emosjonelle helse. Mangel på væske i hjernevevet øker nivået av kortisol og fremmer også stress. Dette kan føre til alvorlige episoder av depresjon.

Sult

sult

Mangel på væske i kroppen øker følelsen av sult, som gjør at du ofte inntar mer kalorier enn du burde.

Gjennom hele dagen føler du behov for å besøke kjøleskapet og velge mat som inneholder væske.

Problemet oppstår når disse matvarene forårsaker en betydelig vektøkning.

Mangel på vann gjør at mat fordøyes sakte, noe som kan føre til betydelig vektoppgang.

Hvor mye vann bør du innta daglig? Nå som du vet noen av effektene av dehydrering, bør du øke inntaket av vann for å opprettholde helsen.

FRA NETTET