Du kan forebygge fedme med disse matvarene

08 juni, 2020
For å forebygge fedme, må du ha et balansert kosthold og trene regelmessig. Begge tiltakene må være under oppsyn av en spesialist. Du må huske at høyst restriktive dietter sjelden er sunne.

Det er viktig å forstå hvordan fedme oppstår før man vurderer en tilnærming for å enten forebygge det eller behandle det. Nylige studier viser at forekomsten av fedme rundt om i verden stadig øker. Gitt denne situasjonen, og til tross for tiltak fra institusjonell folkehelse, er det viktigere enn noensinne å implementere tiltak for å forebygge fedme og behandle mennesker som allerede er overvektige.

Ifølge WHO (Verdens helseorganisasjon), er de grunnleggende årsakene til fedme stillesittende livsstil og kosthold med mye fett. Begge deler er et resultat av endringer som finner sted i samfunnet og i atferdsmønstrene til lokalsamfunn.

Trekk ved behandlinger for å forebygge fedme

Det er like viktig å forebygge fedme som å behandle det.

Dietter spiller en grunnleggende rolle i den behandlende tilnærmingen til fedme. Uten det vil resultatene av de forskjellige behandlingene feile. Alle slags intervensjoner, som fysisk trening, er utvilsomt mindre nyttig dersom de ikke er etterfulgt av et kostholdsregime. I alle fall er trening et viktig tiltak å følge for ethvert program for vekttap.

En rekke medisiner som for eksempel orlistat, har vist seg effektive i vektreduksjon i nyere år. Alt i alt har vitenskapsmenn bekreftet sine positive resultater i kliniske forsøk hos pasienter sammen med en lavkaloridiett. Husk imidlertid at de fleste slike medisiner har en apetittregulerende effekt. Så å tilrettelegge for oppsynet av en diett er grunnlaget for deres effektivitet. 

Det er også viktig å nevne at selv de kirurgiske behandlingene av fedme kan feile i det lange løp. Dette gjelder spesielt dersom den overvektige personen ikke endrer sine spisevaner.

Til tross for denne nøkkelrollen, leder imidlertid ikke tradisjonelle dietter til fullstendig tilfredsstillende resultater på en bærekraftig måte, selv om de blir utført riktig. Det er fordi at de fleste mennesker med fedme som starter på en diett, dropper den. Mange av de som fortsetter går heller ikke ned i vekt. Når de går ned, begynner mange dessuten å gå opp igjen. Det største problemet med dietter er utvilsomt mangelen på oppfølging. 

Du er kanskje interessert i å lese: Fedme i barndommen: Et stort problem

Matvarer som bidrar til å forebygge fedme

Det finnes mange matvarer som kan forebygge fedme.

Man må ha et balansert kosthold og en regelmessig treningsplan for å forebygge fedme. En spesialist må holde oppsyn med begge deler.

Det er viktig å huske at høyst restriktive dietter aldri er sunne. Det er fordi de fører til et betydelig tap av muskler og fremmer spiseforstyrrelser. Det er av denne grunnen du må følge en diettplan med et kaloriinnhold designet for dine spesifikke behov. De fleste anbefalinger for mat er de samme for mennesker med normal vekt, og handler hovedsakelig om å begrense inntaket av mettede fettsyrer.

Man kan også finne en rekke matvarer som bidrar til å forebygge fedme:

Mettende matvarer

En veldig viktig faktor når det kommer til å forebygge fedme, er å vite hvordan man velger mettende matvarer. Som regel er disse rike på fiber. Dette fenomenet forekommer fordi fiber absorberer vann. Dermed dobler volumet seg i magen. Dette fører til en følelse av metthet. Når du er mett, vil ønsket ditt om å spise ukontrollerbart og kontinuerlig forsvinne. 

Noen matvarer med disse egenskapene er:

  • De fleste grønnsaker og belgfrukter
  • De fleste frukter
  • Alger

Les også: 6 typer fedme og årsaken til hver av dem

Matvarer med lavt kaloriinnhold

Frukt metter, og dermed forebygger fedme.
Endre kostholdet ditt og ha et aktivt liv for å forebygge fedme.

Lavkalorimat er matvarer som gir mindre energi. Ideen er at ved å innta dem, inntar kroppen færre kalorier enn den trenger for å forbrenne fettlagre. Matvarer med lavt kaloriinnhold kan bidra til å forebygge fedme så lenge du inntar dem som en del av et balansert kosthold. 

Noen eksempler er:

  • Asparges
  • Spinat
  • Agurk
  • Artisjokker

Konklusjon

Det er grunnleggende å følge en kostholdsplan som er godkjent av en spesialist for å gå ned i vekt. Det er en som metter deg, slik at du ikke gir opp. Det er også veldig viktig å holde seg aktiv og gjøre noen form for trening. Alt i alt er det viktigste i forebyggingen og behandlingen av fedme disiplin og motivasjon for å oppnå dine mål. Ikke gi opp! 

  • Tarban, A. (2010). La Obesidad Infantil : una epidemia mundial. Ministerio de Sanidad y Consumo.
  • OMS. (2015). Alimentación sana. https://doi.org/Nota descriptiva No. 394
  • Barrientos-Perez, M., & Flores-Huerta, S. (2008). ¿Es la obesidad un problema médico individual y social? Políticas públicas que se requieren para su prevención. Medigraphic Artemisa En Linea.
  • Ciangura, C., Carette, C., Faucher, P., Czernichow, S., & Oppert, J.-M. (2017). Obesidad del adulto. EMC – Tratado de Medicina. https://doi.org/10.1016/S1636-5410(17)84245-8