En flott diett for rensing av leveren

· desember 1, 2018
I tillegg til å inkludere mat i kostholdet ditt som er bra for leveren din, vil du også unngå matvarer som hindrer den fra jobbe med rensing.

Leveren er et utrolig organ som spiller flere roller for kroppen, så det er viktig å ta vare på den og holde den sunn. Generelt er et sunt kosthold alt som trengs, men hvis du vanligvis ikke spiser så sunt kan du prøve denne dietten for rensing av leveren.

Hva gjør leveren?

Leveren

Leverens hovedfunksjon er å fjerne potensielt skadelige stoffer fra kroppen, inkludert oksidanter. Leveren er også ansvarlig for å bli kvitt overflødige hormoner, så en dårlig leverfunksjon kan forårsake akne og smertefullt premenstruelt syndrom.

Blodsukkernivået balanseres også av leveren. Når denne funksjonen mislykkes, begynner kroppen din å føle seg sliten og du blir tyngre. I alvorlige tilfeller kan det føre til diabetes.

Galle produseres i leveren. Uten galle vil kolesterolnivåene øke. Dette vil forårsake fordøyelsessykdommer og oppblåsthet, samt matallergi og dårlig vitaminabsorpsjon, spesielt for vitamin A, D, K og E.

Vi anbefaler at du leser:
7 matvarer som bidrar til å bekjempe betennelse i leveren og bukspyttkjertelen

Hvorfor er det nødvendig å rense leveren?

Kroppen din produserer naturligvis store mengder giftstoffer fra å bare behandle maten du spiser. Når leveren er overbelastet, frigjør den en ammoniakkblanding i blodet, noe som kan skade hjernen, nervesystemet, nyrene og leveren.

En annet gift som utløses i leveren når den er overbelastet, er melkesyre. Resultatet er kronisk utmattelse og muskelsmerter. En overdreven opphopning av melkesyre kan forårsake angst, hodepine, høyt blodtrykk og panikkanfall.

Andre kilder til toksiner, i tillegg til matvarer inkluderer:

  • Koffein
  • Alkohol
  • Salt
  • Bearbeidet mat
  • Narkotika
  • Medisiner
  • Miljøgifter, som sigarettrøyk, plantevernmidler og kjemiske produkter

Diett for rensing av leveren

Sitrusfrukt

Denne dietten for rensing av leveren øker inntaket av visse matvarer, mens du begrenser og unngår andre. Det ideelle scenariet er å følge kostholdet i en hel uke. Vi deler opp maten i tre grupper: «Ja-mat», «med måte-mat» og «nei-mat».

Ja-mat (spis så mye du liker)

Disse kraftige, rensende fruktene er en viktig del av denne leverrensende dietten.

De beste alternativene er:

  • Sitrusfrukt
  • Papaya
  • Fersken
  • Mango
  • Melon
  • Røde druer
  • Bær

Fiberinnholdet i disse fruktene akselererer fjerning av giftstoffer fra kroppen og forbedrer fordøyelseskanalen. Det anbefales å spise dem friske og hele i stedet for i juiceform.

Grønnsaker som er spesielt gode for rensing av leveren inkluderer:

  • Artisjokker
  • Paprika
  • Bete
  • Rosenkål
  • Grønnsaker i korsblomstfamilien (brokkoli, kål, blomkål, grønnkål, brønnkarse, spinat)
  • Gulrøtter
  • Agurk
  • Gresskar
  • Poteter
  • Tomater
  • Bønner
  • Bønnespirer

Disse grønnsakene hjelper til med å nøytralisere tungmetaller, plantevernmidler og andre skadelige kjemiske produkter vi kommer i kontakt med hele tiden.

Usaltede, rå frø kan spises hver dag. Dette inkluderer mandler, brasiløtter, hasselnøtter, pekannøtter, gresskarfrø, solsikkefrø, sesamfrø og linfrø.

Bruk extra virgin olje når du lager mat, og bruk frøoljer på salater. Som frøene i seg selv, gir disse oljene en oljebase som kan absorbere skadelige giftstoffer.

Sørg for å drikke minst åtte glass rent vann om dagen. Du kan også drikke koffeinfri te eller kaffe.

Se også:
Frø – fantastiske kilder til kalsium

Med måte-mat (spises i modererte mengder)

Villris

Begrens inntaket av:

  • Korn, som brun ris, mais, havre og quinoa: ikke mer enn to porsjoner om dagen.
  • Fisk, som laks, makrell, ansjos og sardiner: ikke mer enn en porsjon om dagen.
  • Bananer og poteter: en porsjon hver annen dag.

Nei-mat (unngå helt)

  • Rødt kjøtt og meieriprodukter, inkludert egg, melk, ost og yoghurt. Meieriprodukter er den vanligste årsaken til matallergi, og flertallet av menneskene produserer antistoffer mot dem, noe som gjør at immunforsvaret reagerer.
  • Hvete og andre kornprodukter som inneholder gluten, som rug og bygg, fordi de irriterer tarmene.
  • Salt, kunstige søtningsmidler, tilsetningsstoffer og konserveringsmidler, fritert mat, krydder og tørket frukt. Disse matvarene inneholder konserveringsmidler, syntetiske ingredienser og kjemiske produkter som kan påvirke leverfunksjonen negativt.
  • Koffein og alkohol gjør det vanskelig for leveren å rense seg selv. Bytt ut disse drikkene med grønn te.

Som du kan se, er denne leverrensende dietten ganske enkel og gir deg mange muligheter til å spise godt uten å måtte ofre for mye. Når begynner du?