Er det anbefalt med en aperitiff etter maten?

22 juni, 2020
Selv om folk generelt sett tror at en aperitiff er gunstig, skal vi i denne artikkelen fortelle deg hvorfor det ikke er lurt å drikke dem etter tunge måltider.
 

En aperitiff etter maten er kreditert med evnen til å gjøre fordøyelsen lettere og forbedre denne prosessen. Denne evnen er basert på den antatte kraften alkohol har på stimuleringen av magesekresjon.

Ingen vitenskapelige bevis støtter dette. Ingen studier viser alkoholens gunstige kapasitet på fordøyelsesprosesser. Noen av de mest populære er pacharán, orujo, urtedestillat eller kaffelikør.

En aperitiff eller alkohol er aldri tilrådelig

Alkoholholdige drikker er vanligvis satt pris på etter et solid og rikholdig måltid. Til tross for tradisjonell tro, har ikke alkoholholdige drikker noen gunstig effekt på helsen.

Verken vin eller en aperitiff har evnen til å forbedre organiske prosesser, og de har heller ikke antioksidantegenskaper. Et kontinuerlig forbruk av alkoholholdige drikkevarer er imidlertid en helsefare.

Alkoholinntak belaster leveren, som er organet som er ansvarlig for å metabolisere alkoholen. Dessuten øker det risikoen for å lide av kreft i munnen eller mage-tarmkanalen. Alkoholforbruk er også relatert til utviklingen av andre varianter av kreft og komplekse sykdommer.

Til tross for å være en drikk med en viktig kulturell bakgrunn, må du være klar over at ingen varianter av alkohol kommer kroppen til gode på noen måte. Verdens helseorganisasjon lister opp alkohol som et skadelig stoff. Det bør derfor behandles som sådan.

Det er best å unngå å drikke alkohol eller kun gjøre det en gang i blant på en kontrollert måte. Å drikke alkoholholdige drikker hver dag, selv i små doser, er en stor helserisiko på mellomlang og lang sikt.

 
Noen alkoholholdige drikker på en bar.
Ideen om at en aperitiff etter maten forbedrer funksjonen i mage-tarmkanalen har ingen vitenskapelig støtte.

Vi anbefaler at du også leser denne artikkelen: Kjøtt og kreft: Hva WHO har kommet fram til

Fordøyende mat

Visse matvarer har imidlertid evnen til å forbedre fordøyelsen eller gjøre den lettere. Et eksempel er ananas, som inneholder enzymet bromelain. Dette enzymet er ansvarlig for å hjelpe nedbrytningen av proteiner samt forbedre absorpsjonen. I tillegg har ananas en vanndrivende effekt som bidrar til å redusere væskeretensjon.

Mat som er rik på fiber og vann er også med på å forbedre fordøyelsen. De øker innholdet av bolus i avføringen og stimulerer intestinal peristaltikk. Det er derfor vanligvis et godt alternativ å avslutte måltider, spesielt tunge måltider, med litt frukt. I tillegg er det visse effektive farmakologiske behandlinger for å lindre eller forhindre slike situasjoner.

Det er viktig å unngå tunge måltider

En av de gylne reglene for ernæring er å unngå å spise mer enn du trenger. Dermed er det å unngå store måltider ofte et bedre alternativ enn å innta en aperitiff etter maten for å minske effekten på kroppen din.

Overdreven fet mat bremser fordøyelsesprosessen. Det er derfor lurt å sørge for å inkludere grønnsaker i måltidene dine. Du må servere dem med grillet eller bakt protein. Til slutt kan du tilsette en porsjon komplekse karbohydrater om nødvendig.

 

Det er viktig å unngå sauser og bearbeidet, stekt og panert mat. Disse matvarene bremser og forverrer fordøyelsen og har en dårlig næringsverdi.

Å prioritere fersk mat forbedrer fordøyelsen og kostholdet ditt generelt. I tillegg må du drikke vann til måltidene dine. Kullsyreholdige drikker kan føre til ubehagelig oppblåsthet som kan hindre fordøyelsesprosessene.

To glass med espresso martini.
Selv om aperitiffer er godt akseptert blant befolkningen generelt, er de ikke gunstige.

Finn ut mer i denne artikkelen: 10 umiddelbare virkninger av alkohol på helsen din

Konklusjonen om en aperitiff etter maten

Det er ikke en god idé å innta alkoholholdige drikker, uansett om de er fordøyende eller ikke. Ideelt sett bør du unngå tunge og altfor fete matvarer, men det beste alternativet etter å ha inntatt dem er å unngå å drikke en alkoholholdig drikk.

Det regelmessige forbruket av slike drikker påvirker helsen din og øker risikoen for komplekse sykdommer. De forbedrer ikke fordøyelseskapasiteten din.

Det er et mye bedre alternativ å spise litt frukt etter å ha inntatt disse matvarene. Ananas kan fremme nedbrytning av proteiner og assimileringen i tynntarmen.

 
  • Braillon A., Alcohol: cardiovascular disease and cancer. J Am Coll Cardiol, 2018. 71 (5): 582-583.
  • Maurel DB., Boisseau N., Benhamou CL., Jaffre C., Alcohol and bone: review o dose effects and mechanisms. Osteoporos Int, 2012. 23 (1): 1-6.