Er det mulig å leve i 100 år?

Er det mulig å leve i 100 år eller mer? I følge forskere er det mulig. Lær alt om svaret på dette spørsmålet her.
Er det mulig å leve i 100 år?

Siste oppdatering: 06 mai, 2022

Dette spørsmålet stilles av tusenvis av mennesker over hele verden: er det mulig å leve i 100 år? Ifølge flere undersøkelser er det mulig å leve et helt århundre.

Selvfølgelig, for å gjøre det, bør du starte med sunnere vaner fra en tidlig alder. I det minste kan du forlenge forventet levealder ganske mye ved å bli sunnere. I den følgende artikkelen skal vi se på om det er mulig å leve i 100 år.

Nøklene til å leve i 100 år

Det er ikke et uforklarlig mirakel eller en løgn for å selge et stoff for evig liv. Det er rett og slett visse vaner du må ha for å leve et lengre liv.

Du lever kanskje ikke i 100 år, men mer enn 80 eller 90, forutsatt at ingen tragedie skjer. Og best av alt, du vil gjøre dette på en sunn måte og nyte hver dag! Følgende nøkler søker å garantere et sunt og fullt liv, som på sikt vil resultere i flere og bedre leveår.

1. Hold styr på kroppen din og vær oppmerksom på hva den forteller deg

Hver dag, vær oppmerksom på signalene kroppen din gir deg. Skriv ned hvordan du har det generelt, om du har sovet godt, og om du føler smerte eller ubehag. For å være mer presis kan du til og med skrive ned blodtrykket ditt, for eksempel.

Fortsett med dette i tre måneder, la tre til passere, og begynn på nytt. Analyser deretter resultatene. Når du går til legen eller rapporterer om en smerte du føler, vil du derfor være mer nøyaktig med datoene eller tidspunktene da du begynte å føle deg dårlig.

Vi tror du kan være interessert i å lese dette også: Høy forventet levealder: Hvorfor lever japanerne lenger?

2. Reguler livet ditt for å leve i 100 år

Kroppen trenger orden og vaner. Dette inkluderer for eksempel å alltid stå opp til samme tid, legge seg likt hver dag, spise til samme tid osv. Dette reduserer fysisk stress og opprettholder indre balanse.

Kroppen verdsetter regelmessighet i alle sine aktiviteter, fra mat til søvn, trening og arbeid. Prøv å ikke jobbe overtid eller være oppe til sent mens du studerer, da dette vil påvirke helsen din helhetlig.

3. Spis naturlig

Verduras
Spis ferske og lokale, sesongbaserte råvarer så mye som mulig for å leve lenger og sunnere.

Jo mer naturlig maten er, jo bedre er den. I tillegg må det du putter i munnen oppfylle andre krav, som å være fersk og sesongbasert. Dette vil sikre riktig inntak av næringsstoffer.

Prøv å handle på for eksempel bondemarked. Det er mer sannsynlig at du får kvalitetsfrukt og grønnsaker på disse, for eksempel.

4. Innta det som er bra for deg

Hvis du vet at melk er dårlig for deg, kutt den ut av livet ditt litt etter litt. Hvis for mye pasta irriterer tarmen din, unngå det. Hvis appelsiner gir deg halsbrann, er det mange andre typer frukt tilgjengelig.

Hvis legen din har foreskrevet en bestemt diett, følg den. Hvis du har diabetes, ikke spis søtsaker. Hvis du lider av høyt kolesterol, slutt å spise fett osv.

På den annen side har en av hemmelighetene til å kunne leve i 100 år (eller i det minste være i nærheten) med matglede å gjøre. Ikke spis bare av forpliktelse eller fordi det er lunsjtid. Spis det du liker og, hvis det ikke stemmer helt overens med deg, reduser porsjonen, men sørg for at du nyter ditt sunne kosthold.

5. Ikke hopp over frokosten om du vil leve i 100 år

Under ingen omstendigheter bør vi noen gang hoppe over frokosten. Og vær forsiktig: det handler ikke bare om å innta en enkel kopp kaffe mens du skifter for å gå på jobb.

En publikasjon av det vitenskapelige tidsskriftet Nutrition Today fremhever viktigheten av en god frokost. Slik sett er det vanligvis best å ha en som inneholder sunne korn, frukt, meieriprodukter og fiber mens du sitter ved bordet og, hvis mulig, snakke med familien eller gjøre noe du liker.

Det skal ikke være TV i bakgrunnen, og du bør heller ikke stå opp med noen minutters mellomrom for å legge tingene i vesken eller sminke deg!

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Spis fem frukter og grønnsaker om dagen og lev lenger

6. Ikke bruk narkotika eller røyk

Unngå å ta narkotika og røyke. Moderat forbruk er ikke engang OK her, fordi hver sigarett du røyker eller hver mengde stoff du inntar øker risikoen for hjerte- og karsykdommer og kreft.

7. Slapp av på jobben

ejercicio-oficina
Å lindre arbeidsstress er en av de beste måtene å sikre at du lever lenger (og lykkeligere).

Dette kan virke umulig å oppnå, men det er det ikke i det hele tatt. Ikke la andres problemer ta en toll på ditt sinn og, din kropp. Hvis du har en sjef som er veldig stresset, kan du bringe han eller henne ned et hakk og formidle din trygghet. American Psychological Association publiserte en veldig interessant guide for å bekjempe dette problemet.

I lunsjpausen kan du prøve å gå ut, gå en tur eller spise i en park. Andre ideer?

  • Stå opp og strekk deg når du sitter ved skrivebordet.
  • Pust dypt.
  • Ikke bruk trange klær.
  • Lukk øynene i noen sekunder for å slappe av.
  • Ikke la andres nerver påvirke deg.

8. Oppretthold en tilstrekkelig vekt for å leve i 100 år

Å være overvektig eller lide av fedme øker sjansene for å lide av forskjellige sykdommer, spesielt kroniske. Dette spenner fra hjertesykdom til leddgikt, høyt kolesterol eller diabetes.

Ved å gå ned i vekt vil du for eksempel avlaste trykket på knærne. Rådfør deg med en ernæringsfysiolog for å planlegge et balansert kosthold.

9. Oppretthold god holdning

Mann med dårlig holdning får korsryggsmerter
Dårlig holdning kan forårsake muskelsmerter, leddgikt, dårlig sirkulasjon, luftveislidelser, hodepine, tretthet og til og med forstoppelse.

Enten du jobber hele dagen sittende eller stående, oppretthold riktig holdning. Dette betyr å holde ryggen rett, skuldrene lave, nakke og hode i samme posisjon.

Dårlig holdning er synonymt med muskelsmerter, leddgikt, dårlig sirkulasjon, luftveislidelser, hodepine, tretthet og til og med forstoppelse.

10. Beveg kroppen

En stillesittende livsstil tar år av livet ditt. Å bruke mange timer på å sitte foran datamaskinen kan føre til at du går opp i vekt. I tillegg kan det påvirke kolesterol-, fett- og blodsukkernivået, øke appetitthormonproduksjonen og bidra til væskeretensjon og cellulitter.

Gå, vær aktiv, driv med sport og velg en øvelse som er morsom for deg. Minst 30 minutter om dagen er anbefalt, ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO).

11. Hold godt selskap

Å holde godt selskap kan hjelpe deg å leve til 100 år
Vi er sosiale vesener, så å omgi oss med godt selskap er en av de beste måtene å ta vare på helsen vår på.

Å være i kontakt med mennesker gjør at vi tar bedre vare på vår helse og hygiene og tvinger oss til å delta i samtaler. I tillegg produserer et godt møte med venner hormoner som fører til lykke, for ikke å snakke om fordelene ved å være i et forhold. Tross alt er vi sosiale vesener og dette gjør oss glade!

Endre vanene dine for å leve et sunt liv, og du vil være nærmere å oppfylle drømmen om å leve i 100 år!

This might interest you...
Anti-aldringsrutine: 6 ting å huske på
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Anti-aldringsrutine: 6 ting å huske på

Anti-aldringsrutinen involverer fire prosesser: rengjøring, behandling, fukting og beskytting. Hver og en er viktig.