Er VLDL-kolesterol skadelig?

For å bremse oksidasjonshastigheten til VLDL-kolesterol, må du sikre inntak av antioksidanter gjennom kostholdet ditt. Lær mer i denne artikkelen.
Er VLDL-kolesterol skadelig?

Siste oppdatering: 12 september, 2021

VLDL-kolesterol består av lipoproteiner med svært lav tetthet som kan være helseskadelige. Det er tilstede i liten andel av totalt kolesterol, LDL-kolesterolet utgjør en brøkdel.

Eksperter klassifiserer foreløpig ikke en økning i konsentrasjonen av disse lipoproteinene som farlige. Imidlertid anser de oksidasjonshastigheten som en bekymring. Av denne grunn er det avgjørende å implementere en rekke strategier for å modulere lipidprofilen og redusere oksidasjonshastigheten til VLDL-kolesterol.

Det er viktig å forhindre oksidasjon av VLDL-kolesterol

Tilsynelatende, som en artikkel i tidsskriftet Current Medicinal Chemistry sier, kan oksidasjon av VLDL-kolesterol øke risikoen for dannelse av atheromplakk. Og dette er skadelig og farlig for kardiovaskulær helse.

For å redusere oksidasjonshastigheten til disse lipoproteinene, er det nødvendig å foreta visse diettendringer. Den første av disse er å øke forbruket av matvarer fra planteriket. Mange av disse produktene inneholder stoffer med en betydelig antioksiderende effekt.

Et eksempel er lykopen i tomater. Dette næringsstoffet reduserer dannelsen av frie radikaler og også oksidasjonshastigheten til lipoproteinene som utgjør totalt kolesterol. Vi kan se dette i en artikkel som dukket opp i tidsskriftet Aterosklerose, som knytter vanlig tomatforbruk til en reduksjon i kardiovaskulær risiko.

Enkelte matvarer bidrar til å modulere lipidprofilen

Samtidig er det produkter i dietten som positivt kan modulere lipidprofilen. Disse matvarene klarer å øke andelen HDL -kolesterol og redusere LDL og VLDL, følgelig.

Mono og flerumettede fettsyrer oppfyller denne funksjonen, som vi blant annet kan finne i vegetabilske oljer, fet fisk og nøtter.

Andre næringsstoffer, for eksempel fiber, kan også påvirke kolesterolnivået. Eksperter har til og med assosiert dem med en reduksjon i kardiovaskulær risiko. En av hypotesene som eksisterer for å støtte denne påstanden er deres evne til å påvirke reduksjonen av VLDL lipoproteinoksidasjon positivt.

Laks, avokado, olivenolje, frø og nøtter.

Begrensning av matvarer for å forhindre VLDL-oksidasjon

Akkurat som det er mat i dietten som kan modulere lipidprofilen og redusere oksidasjonshastigheten, er det andre som har motsatt effekt. Dette er tilfellet med bearbeidede produkter som er rike på transfett og enkle sukkerarter.

Transfett, som stammer fra å utsette oljer for høye temperaturer, har inflammatoriske effekter og fremmer oksidasjon. Det er andre lipider med inflammatoriske egenskaper, for eksempel omega-6 fettsyrer. Imidlertid er disse viktige i det menneskelige kostholdet. Du trenger bare å sikre at de er i balanse med omega-3 fettsyrer.

Andre stoffer, for eksempel alkohol, bidrar til å fremme effekten av oksidasjon og øker kardiovaskulær risiko. Av denne grunn er det viktig å begrense og om mulig eliminere forbruket. I stedet er det mye bedre å bruke musserende vann, for eksempel.

En stresset person som drikker alkohol.

Kolesterol kan være skadelig

Selv om totalt kolesterol tradisjonelt har vært knyttet til kardiovaskulær risiko, vet vi nå at dette ikke er tilfelle.

Det er snarere oksidasjon av en liten brøkdel av LDL-kolesterol, VLDL-lipoproteinene, som kan være ansvarlig for den økte risikoen for dannelse av atheromplakk.

For å minimere denne situasjonen er visse kostholdsstrategier viktige. Mange av dem innebærer å øke forbruket av grønnsaker, som inneholder vitaminer og fytonæringsstoffer av antioksiderende effekter.

Samtidig er det en god idé å øke inntaket av omega-3 fettsyrer, siden de er i stand til å positivt modulere individets lipidprofil.

Til slutt er det verdt å markere behovet for å redusere inntaket av alle matvarer som kan fremme oksidasjon og inflammatoriske prosesser. Dette inkluderer for eksempel bearbeidede matvarer som er rike på transfettsyrer og tilsetningsstoffer.

Til slutt, et sunt kosthold prioriterer alltid fersk mat fremfor industrimat. Et annet typisk tilfelle er alkohol, ettersom dette stoffet er i stand til å øke kardiovaskulær risiko og forverre helserelaterte markører. Derfor bør du unngå det.

Det kan interessere deg ...
Fem måter å kontrollere kolesterol på
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Fem måter å kontrollere kolesterol på

Har du noen gang lurt på hvordan du kan kontrollere kolesterol, hva du bør vite, og hvilke forbedringer du bør gjøre i livsstilen din?



  • Kattoor AJ., Kanuri SH., Mehta JL., Role of Ox LDL and LOX 1 in atherogenesis. Curr Med Chem, 2019. 26 (9): 1693-1700.
  • Ming Cheng H., Koutsidis G., Lodge JK., Ashor A., et al., Tomato and lycopene supplementation and cardiovascular risk factors: a systematic review and meta analysis. Atherosclerosis, 2017. 257: 100-108.
  • Millán, J., Hernández-Mijares, A., Ascaso, J. F., Blasco, M., Brea, A., Díaz, Á., … & Pintó, X. (2016). La auténtica dimensión del colesterol-no-HDL: colesterol aterogénico. Clínica e Investigación en Arteriosclerosis28(6), 265-270.