Eteriske oljer som vil få deg til å slappe av

Enten det er ved å bruke dem under massasje, helle dem i aromatiske bad eller inhalere dem, vil eteriske oljer hjelpe deg både fysisk og psykisk
Eteriske oljer som vil få deg til å slappe av

Siste oppdatering: 20 desember, 2020

Aromaterapi består av helbredelse ved hjelp av eteriske oljer fra planter, bark, urter og blomster for å slappe av. Disse oljene inhaleres, svelges eller helles i bad for å oppnå fysiske og psykiske forbedringer.

Hvis du ønsker å oppnå bedre effekter, kan du i tillegg kombinere aromaterapi med massasje og andre terapeutiske teknikker. En av sansene som skiller seg ut ved denne teknikken er luktesansen fordi den er koblet til det limbiske systemet.

Nesen er sammensatt av luktenerven som også hjelper til med å skille stoffene som kommer inn i munnen fra hverandre, ettersom smaksansen stammer fra luktesansen.

Når vi oppfatter en aroma, trenger de aromatiske molekylene gjennom neseområdet og stimulerer luktenerven. Disse sender igjen nerveimpulser til det limbiske systemet og vil forårsake emosjonelle reaksjoner avhengig av aroma.

Eteriske oljer som vil få deg til å slappe av

Fordeler

  • Det er perfekt for behandling av nervesystemproblemer som stress, angst eller depresjon.
  • Aromaterapi forbedrer luftveiene.
  • Det lindrer muskelsmerter og reduserer betennelse.
  • Aromaterapi bekjemper hudinfeksjoner.
  • Det reduserer søvnløshet.
  • Aromaterapi akselererer blodsirkulasjonen.

Anvendelse

kvinne får massasje med eteriske oljer

  • Innånding: Dette er den klassiske metoden som brukes for å utnytte egenskapene til eteriske oljer. De kan inhaleres direkte eller indirekte. Det består av å legge noen dråper olje på et lommetørkle og puste forsiktig inn. Du kan også helle oljen i varmt vann og bruke som damp.
  • Massasje: Oljer masseres direkte inn i huden.
  • Aromatiske bad: Består av varme bad som inneholder eteriske oljer.
  • Kalde eller varme omslag: Brukes til å behandle hudproblemer og muskelsmerter.

Forholdsregler

  • Eteriske oljer skal ikke svelges eller påføres direkte på huden, bortsett fra lavendel.
  • Etter en massasje må du unngå soleksponering i opptil 4 timer.
  • Ikke påfør nær øynene eller slimhinneområdene.
  • De er ikke egnet for babyer under 9 måneder. Hvis du vil bruke dem, bør du først kontakte barnets lege.
  • Oljer må oppbevares langt borte fra kunstige lys, ettersom de genererer mye varme.

Dette er noen eteriske oljer som vil få deg til å slappe av:

Eteriske oljer som vil få deg til å slappe av: lavendel

lavendelolje

Lavendel er en av de beste eteriske oljene for å berolige nervesystemet, spesielt når det gjelder å senke blodtrykk og hudtemperatur. Når kroppen suger den inn, beveger den seg til hjernen og får deg til å føle deg avslappet.

I tillegg hjelper lavendel også med å bekjempe søvnløshet og reduserer angst og depresjon. Essensen av denne planten stimulerer hjernebanene og transformerer våre emosjonelle responser på forskjellige situasjoner.

Det er imidlertid viktig å kontrollere bruken, spesielt hos allergikere, ettersom den har lignende effekter som østrogen.

Eteriske oljer som vil få deg til å slappe av: yuzu

sitron og olivenolje

Dette er en gul sitrusfrukt fra Øst-Asia. En av hovedegenskapene er at den beroliger sentralnervesystemet fordi den har avslappende, angstdempende og soppdrepende effekter.

For å få essensen av yuzu, må skallet gjennom en destillasjonsprosess med damp. Dette er hvordan denne eteriske oljen rik på limonen, gamma-terpinen og fellandrener oppnås.

Ved innånding opplever sansene våre en blanding av aromaer, som appelsinblomst, mandarin og bitter appelsin.

Vanilje

vaniljeolje

Dette stoffet ekstraheres direkte fra vaniljeplanten. Den vokser vanligvis i forskjellige regioner i Amerika, spesielt i tropene. Selv om den ofte brukes som smakstilsetning, har den også antioksidanter, er beroligende og avslappende, har fordøyelseseffekter og er et afrodisiakum.

I aromaterapi hjelper den til med å revitalisere kroppen og kanalisere emosjonell slitasje. Den lindrer også depresjon og angst, og har en spesielt avslappende effekt på nervesystemet. På den annen side virker den som en effektiv balsamering for behandling av kutt og sår.

Jasmin

oljer

Jasmin er en yang-plante fra Kina. Oljen ekstraheres fra en busk der hvite eller lysebrune blomster spirer. Den vokser vanligvis i tropiske og tempererte omgivelser. Det finnes 20 kjente typer jasmin.

Jasmin bidrar til helbredelse både fysisk og mentalt. Blant dens terapeutiske egenskaper skiller de stimulerende, smertestillende, betennelsesdempende, antiseptiske og bakteriedrepende effektene seg ut.

Essensen til jasmin brukes til å løfte folks humør. Den får deg til å slappe av og reduserer stress ettersom det får deg til å føle deg fredfull og rolig når du inhalerer den.

Når det gjelder skjønnhet, har den astringerende egenskaper som kan brukes i kremer. Dem hjelper også med å slappe av i muskler og redusere smerter og spasmer.

Eteriske oljer som vil få deg til å slappe av: mynteolje

mynteplante

Denne oljen kommer fra bladene på mynteplanten, som er en hybrid av vannmynte og peppermynte. Takket være de energiske effektene kontrollerer den stress, reduserer nervesykdommer og reduserer mental utmattelse.

I tillegg gjør det høye mentolinnholdet den til det beste middelet mot magekramper. Den hjelper også for å frigjøre slim som legger seg i luftveiene på grunn av dens slimløsende effekt.

På den annen side reduserer den muskelsmerter. Når det gjelder skjønnhetsprodukter, har den antiseptiske og antimikrobielle egenskaper som bidrar til å forbedre huden og håret ditt.

Hvilke av disse oljene overbeviste deg?

Det kan interessere deg ...
6 eteriske oljer som kan hjelpe deg ned i vekt
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
6 eteriske oljer som kan hjelpe deg ned i vekt

Det er flere eteriske oljer som gir helsemessige fordeler for huden, og takket være de gode egenskapene kan de også hjelpe deg ned i vekt.



  • Damian, P., & Damian, K. (1997). Aromaterapia: El olor y la psique: Utilización de los aceites esenciales para el bienestar físico y emocional. Inner Traditions/Bear & Co.
  • Ryman, D. (1995). Aromaterapia: enciclopedia de las plantas aromáticas y de sus aceites esenciales. Editorial Kairós.
  • Sánchez, M. F. O. (2006). Manual práctico de aceites esenciales, aromas y perfumes. aiyana ediciones.
  • Shoeb A, Chowta M, Pallempati G, Rai A, Singh A. Evaluation of antidepressant activity of vanillin in mice. Indian J Pharmacol. 2013;45(2):141–144. doi:10.4103/0253-7613.108292