Fem alternativer for å unngå sukker i kostholdet ditt

04 februar, 2021
Å spise for mye sukker kan føre til visse sykdommer som kan ramme både barn og voksne. Vi viser deg noen alternativer til sukker, slik at du ikke trenger å gi opp søtsaker. De vil også hjelpe deg med å opprettholde et sunt kosthold som inneholder fiber, vitaminer og mineraler.

Bare det å tenke på å leve uten sukker er nedslående. Det kan til og med gjøre mange grinete. Det er tross alt en deilig ingrediens som kroppen vår liker. Ernæringseksperter anbefaler imidlertid sterkt å velge sukkeralternativer når det er mulig for å unngå sukker i kostholdet.

Heldigvis betyr ikke det å unngå sukker å si fra seg søtsaker. Derfor finnes det oppskrifter som lar oss nyte herlige desserter og søtsaker uten å måtte spise sukker.

Hvorfor bør du unngå sukker i kostholdet ditt?

Studier har vist at det å spise raffinert sukker fører til visse sykdommer. De vanligste er hull i tennene, hjerteproblemer, nedsatt immunforsvar og fedme.

I tillegg øker sukker også sannsynligheten for å få kreft eller en økning i dopamin.

Kroppen vår trenger ikke sukker, den trenger glukose. Det finnes imidlertid andre sunnere alternativer til sukker som kan gi oss dette næringsstoffet. Dermed kan du unngå sukker i kostholdet ditt.

Smaken til sukker er ikke en nødvendighet, men en vane. Du kan dermed begynne å bli vant til å bruke sukkeralternativer i kostholdet ditt.

Vi anbefaler at du også leser denne artikkelen: Ti typer mat som må unngås for en sunn glukosebalanse

Sukkeralternativer

Stevia for å unngå sukker i kostholdet ditt

Unngå sukker i kostholdet ditt ved hjelp av stevia

Stevia er et ganske populært naturlig søtningsmiddel i våre dager. Stevia-plantens blader har en søt smak. Nå for tiden kan du også finne pulverisert stevia på markedet, som faktisk har et lignende utseende som sukker.

Dette er derfor et godt alternativ for å unngå å tilsette sukker i te og desserter. Noen av fordelene er følgende:

  • Stevia hjelper med å kontrollere diabetes fordi det regulerer blodsukkernivået.
  • Den vanndrivende effekten hjelper til med å eliminere giftstoffer.
  • Stevia er en vasodilator som bidrar til å kontrollere blodtrykket.
  • Det er kalorifritt, noe som betyr at det forhindrer fedme.

Honning

Honning er et godt alternativ til sukker

Honning er det eldste naturlige søtningsmiddelet som finnes. Den har vært til stede siden menneskehetens begynnelse. For øyeblikket er det et verdsatt produkt. Honning har blitt et av de beste alternativene for å erstatte sukker for mennesker i alle aldre.

Dessuten er honning spesielt bra for barn og eldre fordi den i tillegg til å søte matvarer, inneholder ernæringsmessige egenskaper.

Fordelene som følger med å spise honning er følgende:

  • Honning gir rask energi.
  • Den har antibiotiske egenskaper og forhindrer infeksjoner. Den lindrer derfor hoste og forkjølelse.
  • Honning har helbredende effekter.
  • I tillegg er det en antioksidant.
  • Honning inneholder mineraler, spesielt vitaminer i B-gruppen. Det er også en flott kilde til andre mineraler som natrium, magnesium og sink.

Agavesirup er et godt alternativ for å unngå sukker i kostholdet ditt

Agavesirup er et godt alternativ for å unngå sukker i kostholdet ditt

Du kan også unngå sukker i kostholdet ditt ved å innta agave i stedet. Det er en del av aloe vera-familien. Sirupen, en tykk og klebrig væske, kommer fra de tykke bladene.

Det har derfor blitt ganske trendy og anbefales aller mest. Agave har en søtningseffekt som gjør det til et ideelt alternativ for å unngå sukker i kostholdet ditt.

I tillegg har det et høyt fruktoseinnhold, men likevel et lavt glukoseinnhold. Fruktosen hjelper blodets insulinnivå. Som et resultat er det spesielt nyttig for diabetespasienter.

Noen av egenskapene til agavesirup er følgende:

Kanskje vil du også like denne artikkelen: Kosthold ved arvelig fruktoseintoleranse og fruktosemalabsorpsjon

Amazake for å unngå sukker i kostholdet ditt

Dette søtningsmidlet kommer opprinnelig fra Japan. Amazake er laget av ris i en gjæringsprosess, noe som er vanlig i asiatisk matlaging. Prosessen lager en tung, søt pasta som kan erstatte raffinert sukker i alle slags oppskrifter.

Amazake har viktige næringsstoffer og fordeler for kroppen vår:

  • Det er lett for kroppen å absorbere og fordøye.
  • Amazake har en god mengde fiber, noe som bidrar til å øke fordøyelsen.
  • Det inneholder også B-vitaminer og grunnleggende enzymer for kroppen.

Piloncillo som sukkererstatning

Piloncillo som sukkererstatning

En annen måte å unngå sukker i kostholdet ditt på, er med piloncillo. Det kommer fra sukkerrørets fordampede juice. Ingen raffinerte eller kjemiske produkter brukes til å lage piloncillo. Dermed er piloncillo et ganske populært alternativ for å unngå sukker.

Her er noen av egenskapene:

Det tar tid å redusere sukkerforbruket. Derfor kan en endring av kostvaner starte med å velge et av disse alternativene for å unngå sukker som et første lite skritt. Videre bør hver person vurdere sin egen personlige helsesituasjon og muligheter.