Fire stoffer du bør unngå under svangerskapet

09 november, 2020
Dagens artikkel vil fortelle deg hvilke matvarer du bør unngå når du er gravid samt årsakene til at du bør fjerne dem fra kostholdet ditt under denne fasen av livet.

Under svangerskapet må du ta i betraktning at visse matvaregrupper kan skade fosteret, så du må derfor unngå dem for babyens helse. Dette skyldes at ernæringsbehovene dine vanligvis øker i løpet av dette stadiet, så du må derfor prøve å oppfylle dem.

Effektene er ikke for kraftige i løpet av det første trimesteret siden energibehovene til embryoet er begrenset. Når månedene går må du imidlertid innta et større antall kalorier for å møte barnets ernæringsbehov så vel som ditt eget. Dagens artikkel vil fortelle deg hva disse produktene er samt årsakene til at du bør fjerne dem fra kostholdet ditt når du er gravid.

Fire matvarer du bør unngå under svangerskapet

1. Ikke drikk alkohol under svangerskapet

Hold deg unna alkohol når du er gravid. Dette skyldes at inntak av dette stoffet, uansett form, bremser babyens utvikling og kan forårsake misdannelser.

En undersøkelse utført med 291 gravide kvinner konkluderte med at moderat alkoholinntak under svangerskapet påvirket barnets utvikling og fremtidige oppførsel. Det vil si at de ikke bare gjennomgår alvorlige fysiske endringer, men også fremtidige atferdsforstyrrelser. 

Av denne grunn bør du til og med begrense dette stoffet i kostholdet ditt før du begynner å planlegge et svangerskap. Husk at alkohol hemmer fruktbarheten din og reduserer sannsynligheten for en unnfangelse.

Kvinne sier nei til vin
Alkohol forårsaker alvorlige fosterskader.

Les også denne artikkelen: 5 måter å beskytte deg mot leverskade forårsaket av alkohol

2. Unngå kaffe under svangerskapet

Koffein er et annet stoff du bør unngå under svangerskapet. Dette skyldes at effektene på fosteret fremdeles er ukjent.

Forskning publisert i International Journal of Gynecology and Obstetrics hevder imidlertid at koffein kan forårsake en spontanabort. Som du kan se er det sannsynligvis best å eliminere det helt i løpet av dette stadiet. Vi vet at noen mennesker rett og slett ikke tåler en hverdag uten en kopp kaffe om morgenen. Velg koffeinfri kaffe hvis du er i denne gruppen.

Lær mer om dette i denne artikkelen: Hvor mye kaffe bør du drikke daglig?

3. Ikke spis rå fisk under svangerskapet

Inntak av rå fisk har blitt populært i løpet av de siste årene på grunn av østlige tradisjoner og deres kulinariske herligheter. Som en generell regel utgjør ikke denne typen mat en helserisiko.

Det er imidlertid annerledes når det gjelder gravide kvinner siden de må unngå inntak av rå fisk. Dette skyldes at det er mer sannsynlig at det inneholder bakterier eller andre mikroorganismer som er i stand til å sette morens og barnets helse i fare.

Anisakiasis, en amøbe som er i stand til å generere en anafylaktisk reaksjon, er et eksempel på disse mikroorganismene. Den er en helserisiko for alle, men en mye større risiko for en gravid kvinne og barnet hennes.

4. Unngå store fisker når du er gravid

Gravide kvinner må være spesielt bekymret for inntaket av tungmetaller. Dette skyldes at disse elementene kan nå babyen gjennom placenta og endre fosterets utvikling.

Ifølge forskning publisert i tidsskriftet Environmental International er babyens eksponering for kvikksølv relatert til en forsinkelse i språklæringen. Gravide kvinner bør derfor unngå inntak av store fisker siden det er mer sannsynlig at de inneholder store mengder kvikksølv i fettvevet.

Inntak av fisk er imidlertid fordelaktig under alle faser av livet. Kvinner bør derfor absolutt inkludere små fisk i kostholdet sitt. Omega-3-fettsyrene i sammensetningen er knyttet til bedre fosterutvikling og en redusert kardiovaskulær risiko hos moren.

Fisk på en skjærefjøl
Store fisker inneholder kvikksølv, som er skadelig for gravide kvinner. Små fisk er imidlertid tryggere.

Du må unngå visse typer mat for å minimere fostrets utviklingsrisiko

Som du kan se er formålet med disse begrensningene av kostholdet under svangerskapet å beskytte helsen til moren og barnet. Ernæring er viktig gjennom hele livet, men på dette tidspunktet kan det drastisk påvirke helsen til et barn, både i livmoren og i voksen alder.

Dette er grunnen til at vi anbefaler at du følger de rådene vi delte ovenfor. Du bør også snakke med en lege eller en ernæringsfysiolog om du har noen spørsmål. De skal kunne hjelpe deg å planlegge et balansert kosthold som møter behovene dine, reduserer risikoer og sikrer riktig utvikling av fosteret.

Husk at det er viktig å unngå røyking og drikke alkohol. Disse handlingene kan i stor grad svekke sjansene for et foster. I tillegg, hvis du skal spise fisk, bør du holde deg til de små variantene da konsentrasjonen av tungmetaller er betydelig lavere.

Takk for at du leste.

  • Sundelin Wahlsten V., Hallberg G., Helander A., Higher alcohol consumption in early pregnancy or low to moderate drinking during pregnancy may affect children’s behaviour and development at one year and six months. Acta Paediatr, 2017. 106 (3): 446-453.
  • Hong Zhao JL., Song JM., Zhang J., Tan YL., Xin CM., A meta analysis of risk of pregnancy loss and caffeine and coffee consumption during pregnancy. Int J Gynaecol Obstet, 2015. 130 (2): 116-22.
  • Vejrup K., Brandlistuen RE., Brantsaeter AL., Katrine H., et al., Prenatal mercury exposure, maternal seafood consumption and associations with child language at five years. Environ Int, 2018. 110: 71-79.
  • Cisneros Domínguez, Grethel, and Ana Ibis Bosch Núñez. “Alcohol, tabaco y malformaciones congénitas labioalveolopalatinas.” Medisan 18.9 (2014): 1293-1297.
  • Castillo Ortiz, Natalia del. “Modificación y efectos del consumo de cafeina durante el embarazo.” (2016).
  • Fox, Nathan S. “Qué hacer y qué no hacer durante el embarazo.” Obstet Gynecol 131 (2018): 713-21.
  • Bustillo, Alejandra Lozano, et al. “Sobrepeso y obesidad en el embarazo: complicaciones y manejo.” Archivos de medicina 12.3 (2016): 11.