Hvor mye kaffe bør du drikke daglig?

09 august, 2020
Hvor mye kaffe en person kan drikke på en dag avhenger av alder og vekt. Vi kan imidlertid også finne energi i andre kilder foruten kaffe.
 

Takket være kaffe kan vi håndtere søvnighet, være mer effektive på jobb og stå opp på riktig fot hver morgen. I Norge drikker en gjennomsnittlig person omtrent 3,1 kopper kaffe per dag. Hvor mye kaffe bør vi imidlertid drikke?

Overflødig koffein er ikke bra for oss

Koffein har positive egenskaper for kroppen. Det å innta koffein i overkant kan imidlertid generere kontraproduktive effekter for helsen til enhver person.

En overdose av dette alkaloidet er nok til å forårsake farlige symptomer som:

  • Søvnløshet
  • Muskelskjelvinger
  • Hjertearytmi

Selv om en person vil trenge å innta en betydelig mengde koffein for å lide av et medisinsk problem av disse proporsjoner, kan man til og med dø av en overdose av koffein.

Alt avhenger av kroppen til et gitt individ.

Ikke gå glipp av denne: Fordeler og ulemper med å drikke kaffe

Hvor mye koffein er det i en kopp kaffe?

En kaffekopp ved siden av en pose kaffebønner

Å vite hvor mye koffein som er i en kopp kaffe, er noe veldig relativt. Det avhenger av mengde og kvalitet på de malte bønnene som brukes i blandingen av denne populære drikken.

Det anslås at bare én kopp av dette stoffet kan ha mellom 50 og 400 mg koffein. Mengden avhenger av fordelingen mellom mengden kaffe og vann i hver kopp.

 

Vi vet også at en dose på 10 gram kan være dødelig for menneskekroppen.

Når det er sagt, vil en person måtte drikke 25 kopper sterk kaffe på veldig kort tid for å oppleve komplikasjoner.

Hvor mye kaffe?: Vekt og giftig dose

Det avhenger imidlertid også av personens vekt. Hva er riktig dose koffein?

  • For å gi et eksempel kan en person som ikke veier mer enn 50 kg oppleve alvorlige problemer hvis han eller hun inntar 7,5 gram koffein. Det kan til og med være nok til å risikere død.
  • Videre kan en person som veier mer enn 78 kilo som inntar 12 gram koffein bli utsatt for dødelighet. Noen analyser antyder at inntak av mer enn 90 porsjoner espresso kan føre til øyeblikkelig død.

Vi må være veldig forsiktige med barn når det gjelder koffein siden de har en raskere metabolisme.

  • For barn ville 35 milligram per kilo være nok til en alvorlig koffein-overdose.
  • Uansett tilfelle er dette en mengde kaffe som en voksen person ikke pleier å drikke på en gang.

Den riktige mengden med kaffe

Hvor mye kaffe bør du drikke daglig

For øyeblikket antas det at vi ikke bør innta mer enn 4 kopper kaffe per dag. Det er den ideelle forbruksgrensen, men det er noen mennesker som overskrider den voldsomt.

 

Når vi tar dette i betraktning, bør vi anta hver kropps toleranse for visse stoffer er en unik og uopprepelig evne.

Å gå over våre egne grenser kan føre til mindre symptomer som følgende:

  • Vanskeligheter med å sove
  • Svimmelhet
  • Magesmerter
  • Irritabilitet
  • Akselerert puls

Besøk også denne artikkelen: Alt du ikke vet om kaffe: Den fantastiske drikken

Det finnes andre alternativer enn å drikke for mye kaffe

Hvis vi ønsker å være mer effektive, holde oss våkne eller våkne opp med mer sprett, finnes det noen andre alternativer som kan utfylle behovet for kaffe.

Litt sjokolade kan for eksempel gi oss energi og til og med aktivere stoffer som endorfiner og fenyletylamin, som er knyttet til følelsen av lykke.

I tillegg finnes det teer tilgjengelig som kan stimulere oss og holde oss veldig fokuserte og konsentrerte. Noen av disse drikkene har koffein, men bare i veldig små mengder.

Den beste nyheten er at koffein ikke er det eneste alkaloidet der ute som kan øke vår fysiske og intellektuelle ytelse.

Unngå å bli avhengig av kaffe

Unngå å bli avhengig av kaffe

Å drikke kaffe eller andre koffeinholdige drikker sammen med et måltid kan bidra til å opprettholde et godt blodtrykk. Det er imidlertid aldri en god idé å misbruke det siden det kan forårsake andre medisinske problemer.

 

Etter all sannsynlighet er koffein det mest brukte og kjente lovlige stoffet i hele verden. Det er imidlertid også sant at det er et psykotropisk stoff og kan som et resultat føre til avhengighet for de som har for vane å drikke det.

Vanlige kaffedrikkere opplever abstinenssymptomer hvis de ikke inntar koffein innen 24 timer siden den forrige koppen.

For å være mer spesifikk viser vi til muskelsmerter og hodepine, fysisk tretthet og konsentrasjonsvansker.

Så døsigheten og mangelen på oppmerksomhet som vi føler når vi ikke får nok koffein, kan faktisk være et resultat av å drikke kaffe ofte.

For å oppsummere vil ikke det å drikke kaffe ha en negativ innvirkning på kroppen vår så lenge vi drikker den med måte.

Fordelene er positive for vår produktivitet, men misbruk av dette kan ha en motsatt effekt.

 
  • Nawrot, P., Jordan, S., Eastwood, J., Rotstein, J., Hugenholtz, A., & Feeley, M. (2003). Effects of caffeine on human health. Food Additives and Contaminants. https://doi.org/10.1080/0265203021000007840
  • Frary, C. D., Johnson, R. K., & Wang, M. Q. (2005). Food sources and intakes of caffeine in the diets of persons in the United States. Journal of the American Dietetic Association. https://doi.org/10.1016/j.jada.2004.10.027
  • Qi, H., & Li, S. (2014). Dose-response meta-analysis on coffee, tea and caffeine consumption with risk of Parkinson’s disease. Geriatrics and Gerontology International. https://doi.org/10.1111/ggi.12123