Hvorfor føler vi oss triste og melankolske etter ferien?

06 august, 2020
Den følelsen av tristhet etter ferien er definitivt ikke en type depresjon. Denne tilstanden refererer til et sett med symptomer som folk kan lide av etter en periode med hvile eller ferie. Det går imidlertid over av seg selv.

Melankoli etter ferien er et sett følelser som folk opplever etter at de har kommet tilbake fra en ferie eller en lang periode uten å jobbe. Det er gjerne noe som skjer når folk kommer tilbake på jobb og gjenopptar ansvaret sitt.

Denne emosjonelle ubalansen er preget av en økning i apati, tristhet og tretthet, både fysisk og mentalt. Derfor blir denne tilstanden noen ganger kalt feriedepresjon.

Har du noen gang hatt denne følelsen? Fortsett å lese for å lære mer om melankoli etter ferien.

Du vil kanskje lese: Hvordan du unngår unødvendig krangling med partneren din

Er melankoli etter ferien en lidelse?

Ingen av psykiatri- eller psykologihåndbøkene anser melankoli etter ferien som en mental lidelse. I tillegg kan ikke melankoli betraktes som en type depresjon a priori. Dette betyr ikke at det ikke kan være en kilde til ubehag for folk som kommer tilbake fra ferien eller en periode med hvile.

Derfor anser ikke medisinsk fagpersonell denne tilstanden som en psykologisk lidelse. I stedet er det en midlertidig emosjonell ubalanse der personen må tilpasse seg oppgavene sine etter en ferie eller periode uten å jobbe.

I følge Dr. Herrero og Esquirol (2016) har ikke det vitenskapelige samfunnet kommet til enighet om melankoli etter ferien. Forskere mener at det kommer av at arbeid i en stor grad blir sett på som noe negativt i dagens samfunn, en tvungen aktivitet som innebærer ofring.

De legger til at dette problemet ikke ville ha eksistert hvis samfunnet så på arbeid som et sted å styrke kreativiteten og den personlige utviklingen sin. Å gå tilbake til noe du ikke liker etter å ha gjort noe du liker er og har alltid vært problematisk, ikke bare når det gjelder ferie.

Mann som er på jobb igjen etter ferien.
Leger og forskere anser det ikke som en lidelse når du føler melankoli etter en ferie. Det er imidlertid et emosjonelt misforhold som kan utløse fysiske og psykologiske symptomer.

Tilpasning er hovedproblemet

Professor Michael Baigent sier at det store problemet er å tilpasse seg etter en ferie. Derfor sier han at det er normalt å føle seg trist, motløs eller nostalgisk når du kommer tilbake fra en ferie.

I tillegg argumenterer han for at folk på ferie gjør mange hyggelige aktiviteter som de vanligvis ikke gjør når de ikke er på ferie. Så når du slutter å gjøre ting du liker og begynner å gjøre ting du ikke liker, føler du deg nostalgisk og plaget.

Ettersom hovedproblemet er å tilpasse seg rutinen igjen, varer ikke denne tilstanden mer enn ti til femten dager. Personen vil føle seg utilpass til de klarer å tilpasse seg tankene, atferden og følelsene sine.

Symptomer på melankoli etter en ferie

Siden denne tilstanden ikke er tydelig definert, er heller ikke symptomene lette å definere. Personer som lider av dette kan imidlertid få både fysiske og mentale symptomer.

Fysiske symptomer

Andre sjeldnere symptomer inkluderer:

  • Takykardi
  • Hodepine
  • Mangel på matlyst
  • Søvnløshet
  • Fordøyelsesproblemer

Mentale symptomer

  • Apati
  • Melankoli
  • Nostalgi
  • Irritabilitet
  • Tristhet

Hvis symptomene ikke avtar innen maksimalt to uker, kan det hende du har å gjøre med akutt stress, generalisert angst, panikkanfall, osv, avhengig av symptomene.

I så fall skjer det andre ting: Det kan være flere miljømessige eller psykologiske faktorer som påvirker deg. Hvis du tror at dette kan skje med deg, kan du prøve å få hjelp fra en psykolog eller annet psykisk helsepersonell. I dette tilfellet kan det være en annen underliggende lidelse som kan påvirke din generelle funksjon.

Jente som drømmer.
Å komme hjem etter ferien kan føre til tristhet, angst og andre psykologiske problemer som gjør det vanskelig å gå tilbake til jobb.

Å leve for ferien

Shannah Kennedy forklarer i et intervju for Traveller magazine at den amerikanske og europeiske tilnærmingen til livet kan være den mulige årsaken til melankoli etter en ferie.

Han argumenterer for at de fleste lever for å dra på ferie og venter på det som årets største begivenhet. De drar ikke nytte av, lever for eller setter pris på tiden mens de jobber. Det ser ut til at ferier er det eneste de har å se frem til, være glade for og ønsker å oppleve.

Denne livsstilen får folk til å vente et år på å leve livet fullt ut i løpet av en måned med ferie. Det er derfor normalt å føle nostalgi, tristhet og apati etter å ha ventet så lenge på å endelig kunne leve i øyeblikket, siden man må vente et år til for å få hvile og kose seg igjen!

Det er derfor ideelt å inkludere små hvileperioder og “ferier” i løpet av året, enten i helgene eller på fridagene. Gå til fjells på en dagstur eller besøk stranden hvis du bor i nærheten av kysten. I tillegg er det viktig å legge mer energi i prosjekter som du ikke trenger å vente et år på for å glede deg over.

Årsakene til melankoli etter ferien

Som vi allerede har nevnt, skyldes denne tilstanden hovedsakelig vanskeligheter med å tilpasse seg når du kommer tilbake på jobb. Når det er sagt, kan visse variabler øke alvorlighetsgraden av dette. Følgende problemer kan forverre denne melankolien:

  • Problemer med kroppsbildet: Mens folk er på ferie pleier de å spise mer enn normalt, og til og med være mer stillesittende. Derfor kan kroppen forandre seg og ikke være den samme som den var før de dro på ferie. Dette kan føre til problemer med kroppsbildet, noe som gjør arbeidsrutinen mye mer kompleks å tilpasse seg.
  • Tretthet: Søvnvaner har også en tendens til å endre seg om sommeren og i ferier, siden folk gjør mer på nattetid og sover mindre. Den akkumulerte trettheten kan føre til en følelse av slapphet og tretthet på arbeidsplassen.
  • Økning av alkoholinntaket: Som nevnt over misbruker folk ofte alkohol i ferien. Dette kan også øke trettheten.
  • Å legge for mange planer: I ferien er det også vanlig å legge for mange planer og ikke hvile. For å ikke føle stress i en altfor travel ferieplan er det lurt å sette av tid til å gjøre ingenting eller å bare nyte de nye omgivelsene.

Du vil kanskje like: Visste du at ferier holder virussykdommer borte?

Tips for å overvinne melankoli etter ferien

Jente som mediterer.
Å komme tilbake til jobb gradvis kan være et alternativ for å overvinne melankoli etter ferien. Det er imidlertid også en god idé å passe på vanene dine.

Svært få tilfeller av stress etter ferien krever psykologiske inngrep. De som trenger dette har som regel en underliggende lidelse eller ytterligere psykologiske problemer. Det er imidlertid opp til deg å regulere vanene dine og følge med på hvordan du føler deg for lettere å tilpasse deg arbeidslivet ditt så raskt som mulig.

Noen av de beste rådene er som følger:

  • Sørg for å få nok søvn. Prøv å sove i omtrent åtte timer per natt.
  • Ikke bare lev for ferien. Se i stedet etter nye utfordringer og ta på deg nye prosjekter. Ta vare på deg selv ved å opprettholde et sunt kosthold og holde deg hydrert. Det er også viktig å trene, noe som kan bidra til å forbedre humøret etter ferien.
  • Gå tilbake til jobb gradvis. Ikke begynn å jobbe intenst med det samme: Det vil gjøre tilpasningen vanskeligere.
  • Ikke begynn å jobbe umiddelbart etter at du har kommet hjem. Vurder i stedet å reise hjem noen dager tidligere.
  • Vær forsiktig med alkohol og koffein. Selv om alkohol kan forverre følelsen av apati og nostalgi, kan koffein gjøre det samme med følelser av stress og angst.
  • Vurder jobben din. Evaluer jobben din og hvorfor du føler at den er en belastning for deg. Alternativt kan det være lurt å revurdere karrièren din og om mulig finne en jobb som virkelig fremmer din personlige vekst.

Hvis du tror at du lider av nostalgi etter ferien, er det en god idé å beholde roen og være tålmodig. Stol på at følelsene av apati og nostalgi vil forsvinne på egenhånd om noen dager.

Til slutt, når du først har lært hvordan du skal nærme deg slutten av ferien på en annen måte, vil det være mye enklere neste gang du kommer tilbake på jobb etter ferien. På den måten vil du komme tilbake uthvilt, fornyet og full av energi, i stedet for apatisk, stresset og engstelig.

  • Herrero y Esquirol (2016). Síndrome postvacacional. canalSALUD, Canales Mapfre, en: https://www.salud.mapfre.es/cuerpo-y-mente/psicologia/sindrome-post-vacacional/
  • ISEP (2019). El síndrome postvacacional, en: https://www.isep.es/actualidad-psicologia-clinica/sindrome-postvacacional/
  • Unknown Traveller redactor (2012). How to beat post-holidays blues. Planning section, Traveller, en: http://www.traveller.com.au/how-to-beat-the-postholiday-blues-1qd0v
  • Alejandra Salazar (2018). Post-Holiday Blues: Is it real? Can I prevent it? CogniFit, Health, Brain & Neuroscience, en: https://blog.cognifit.com/post-holiday-blues/