Forskjellig mat som er rik på vitamin A

januar 6, 2020
Hvis du vil legge til mat som er rik på vitamin A til kostholdet ditt, bør du inkludere oransje frukter og grønnsaker som for eksempel gulrøtter, squash og papaya.

Det finnes all slags mat rik på vitamin A i kjøleskapene våre. Imidlertid bør du lære å identifisere dem slik at du kan få mest mulig ut av dem. Det er fordi A-vitaminer er et veldig viktig næringsstoff for kroppen vår. En av hovedfunksjonene er faktiskå opprettholde synet vårt.

I denne artikkelen skal vi fortelle deg hvordan du kan sørge for at du spiser nok av dette næringsstoffet, og hvordan du kan identifisere mat som er rik på A-vitaminer. Fortsett å lese!

Egenskapene til vitamin A

Typer A-vitaminer

A-vitamin kommer i to forskjellige former: retinol og karotener.

Retinol er en form for A-vitaminer som kommer fra animalske produkter, mens karotener er en form av vitaminet med planteopprinnelse.

De viktigste funksjonene i A-vitaminer

Vitamin A er bra for synet.

A-vitamin er veldig viktig for flere forskjellige kroppsfunksjoner. Disse inkluderer:

  • Hjelp med synet: Det fungerer for å gi oss stoffene vi trenger for kommunikasjon mellom synsnervene og hjernen.
  • Stimulering av immunforsvaret: Dette er nødvendig for at kroppen vår skal kunne bekjempe infeksjoner.
  • I tillegg spiller A-vitaminer en stor rolle for helsen vår.

Les denne artikkelen: 6 tips for å forbedre synet ditt naturlig og uten kirurgi

Problemer som forårsaker mangel på A-vitaminer

Når noen har A-vitaminmangel, kan de oppleve følgende problemer:

  • Nesten blindhet eller problemer med å se i mørket.
  • Immunsystemet fungerer kanskje ikke så bra, noe som kan forårsake infeksjoner, spesielt i ørene og urinveiene.

Mat rik på vitamin A

Biff og ris.

Følgende matvarer er rike på A-vitaminer:

  • Lever, spesielt fra ku og gris.
  • Gulrøtter er mat som spesialister ofte anbefaler for å hjelpe deg med å få i deg nok av dette vitaminet, spesielt fordi de inneholder betakaroten. Slik får de sin karakteristiske farge.
  • Søtpotet inneholder også en god mengde betakaroten.
  • Enkelte tropiske frukter som har den samme karakteristiske oransje fargen som gulrøtter er også gode kilder til vitamin A. For eksempel er melon, papaya og mango alle gode kilder til vitamin A.

Oppdag: Forhindre diabetes med grapefrukt i kostholdet ditt

Nå som du vet alt dette, anbefaler vi at du legger til en frisk fruktsalat med mango, papaya og melon til frokosten eller middagen din. Kroppen din vil takke deg!

  • Asociación Mexicana de Educación Deportiva.5 beneficios de comer frutas y verduras.[Internet] (Consultado el 21/11/2018). Disponible en: https://amedweb.com/5-beneficios-comer-frutas-verduras/
  • David Grotto.Lo mejor que puedes comer (Colección Vital): De la A a la Z, la guía nutricional definitiva para llenarte de energía, de salud.Penguin Random House Grupo Editorial México, 2014.
  • Alfredo Entrala Bueno.Vitaminas: aspectos prácticos en medicina. Ediciones Díaz de Santos, 1995.
  • Prevention Magazine Health Books.Prevention’s Healing with Vitamins: The Most Effective Vitamin and Mineral Treatments for Everyday Health Problems and Serious Disease. Rodale, 1999.