Hjelpsomme strategier for å unngå panikkanfall

· oktober 9, 2018
Panikkanfall er vanlig, og mange lider av dem regelmessig. I denne artikkelen lærer vi deg noen teknikker for å unngå panikkanfall i løpet av få minutter. 

Lurer du på hvordan du kan unngå panikkanfall? De forårsaker en ukontrollerbar følelse av angst hos den som er utsatt for det. Personen føler til og med at de kan dø i samme øyeblikk, og føler håpløshet. Denne følelsen forårsaker en fryktelig frykt, og frykten øker angsten enda mer, noe som fører til at panikkanfallet varer lenger.

Dette er en psykisk lidelse. Dens årsaker kan ofte bli funnet hos personer som lider av langvarig stress.

For å kontrollere eller unngå panikkanfall, bør personen begynne å analysere hvilke utfordringer de har i livet sitt. Der vil de sikkert finne årsaken.

Psykisk støtte er viktig for å hjelpe selvbevissthet og selvkontroll, noe som er avgjørende for å kunne holde seg rolig og forhindre et panikkanfall.

Noen ganger vil moderering av stress og det å unngå situasjoner som provoserer angst, hjelpe til så dette problemet blir mindre vanlig og til slutt forsvinner.

Symptomer

Kvinne er redd for å fly

Panikkanfall forekommer ofte uten advarsel, spesielt første gang det skjer. Vanligvis varer de 10 til 20 minutter, selv om enkelte symptomer kan vare lenger.

Hva er symptomene på at noen kan ha et panikkanfall?

  • Brystsmerter, svimmelhet, følelsen av svakhet
  • Frykt for å miste kontroll over situasjonen eller frykt for umiddelbar død
  • Pustevansker
  • Magesmerter eller kvalme
  • Økt hjertefrekvens eller hjertebank
  • Frostanfall eller skjelvinger

Hvis personene ofte lider av panikkanfall, er det mulig at de vet at de er på vei til å få et før det oppstår. Dette er øyeblikket for å sette noen strategier i praksis som kan bidra til å kontrollere situasjonen.

Ikke gå glippa av: De tre største forskjellene mellom angst og stress

Strategier for å unngå panikkanfall

Kvinne med panikkanfall om natten

Analyser din livsstil og ting du kan gjøre for å forbedre den.

  • Mediter. Gjør en analyse av livsstilen din og ting du kan gjøre for å forbedre den. Vær oppmerksom på kostholdet ditt, hvor mye hvile du får, rekreasjonsaktiviteter, og hvor mye trening du får. Vedta sunne vaner. Dette er det aller første du kan gjøre for å unngå panikkanfall.
  • Ikke tenk for mye på det. Å unngå tanker om angst er svært viktig. Det kan være skadelig å tenke på det eller det kan til og med føre til panikkanfall, da frykt er grunnårsaken.
  • Positive utsagn. Forbered noen positive uttalelser som du kan gjenta for deg selv i de øyeblikkene du tror at et panikkanfall er nært forestående. Hovedtemaet skal være «Jeg kommer ikke til å dø, dette er bare frykt.» Fraser som dette kan berolige angsten din.
  • Pust. Å rette oppmerksomheten din på å puste er en utmerket strategi for å kvitte seg med negative tanker og frykt. Gjør deg bevisst på pusten: pust inn, hold pusten i tre sekunder, og pust så sakte ut. Full oppmerksomhet på pusten din vil få muskler og ledd til å slappe av.
  • Fokuser med øyne og ører. Se på eller observer noe spesifikt: en knapp på klærne, et nummerskilt på en bil. Fokuser på spesifikke lyder: bilhorn, fuglekvitter, folk som snakker. Hvis du retter tankene dine mot eksterne stimuli, vil dette redusere din indre frykt.
  • Ikke bli sint eller trist. Du må unngå å skylde på deg selv for din angst. Det hjelper ikke å tenke eller si «Jeg er så svak!», «Dette er fryktelig», eller andre uttrykk av den typen. Ingenting av dette vil løse problemet ditt. Faktisk vil det bare gjøre det verre, det vil utdype problemet. Det er bedre å reagere med humor.
  • Godta å få hjelp. Det er nå øyeblikket for profesjonell hjelp er nødvendig. En psykolog kan hjelpe deg med å overvinne dine problemer.

Oppdag: 7 fantastiske fordeler med å puste dypt ifølge vitenskapen

Behandling

Kvinne med angstanfall

Profesjonell behandling for personer som lider av angst, har som mål å hjelpe folk til å leve et normalt liv. Det er mulig at de må ty til en kombinasjon av medisinering og psykoterapi.

Vanligvis er medisinene som brukes, de samme som brukes til å behandle depresjon, eller beroligende midler som roer nervene.

Husk at panikkanfall er normalt. En person som lider av panikkanfall, bør ikke betrakte seg selv som syk. Dette kan skje med alle. De kommer fra vårt indre, og derfor har det ingenting å gjøre med vårt miljø eller hva andre mennesker gjør for å påvirke oss.

Støttegrupper har vist seg å være svært effektive for å unngå panikkanfall. Å dele erfaringer med andre mennesker som har vært i samme situasjon bidrar til å bekjempe følelsen av isolasjon.

Personer som lider av panikkanfall, er spesielt utsatt for å bruke alkohol eller ta andre stoffer. Det er viktig at familie og venner holder øynene åpne så dette ikke skjer.