Hjerneforandringer på grunn av en stillesittende livsstil

I dagens samfunn, med økningen av bekvemmeligheter i hjemmet, transport, teknologi eller lange arbeidstider, fører flere og flere mennesker en stillesittende livsstil som kan være skadelig for helsen.
Hjerneforandringer på grunn av en stillesittende livsstil
Maria Marin Garcia

Skrevet og verifisert av sykepleieren Maria Marin Garcia.

Siste oppdatering: 16 september, 2022

For å finne ut om det er hjerneforandringer på grunn av en stillesittende livsstil, må vi først vite nøyaktig hva en stillesittende livsstil er. For å være ærlig tror jeg vi alle vet det, men bare for å presisere, en stillesittende livsstil er en livsstil der folk nesten ikke trener fysisk.

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) er fysisk inaktivitet og en stillesittende livsstil viktige risikofaktorer for dødelighet over hele verden. De øker risikoen for ikke-smittsomme sykdommer, som hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft.

Det har blitt anslått at én av fire voksne i verden ikke har et tilstrekkelig nivå av fysisk aktivitet. På samme måte deltar ikke minst 60% av befolkningen i fysisk aktivitet for å oppnå helsegevinster.

Flere studier bekrefter at fysisk trening gir positive endringer i hjernen på kort og lang sikt. Men på den annen side, kan fysisk inaktivitet forårsake negative hjerneforandringer? Du finner alle svarene på spørsmålene dine i denne artikkelen.

Hvilke endringer i hjernen forårsakes av en stillesittende livsstil?

Inntil for to tiår siden trodde mange forskere at hjernens struktur ble formet når de nådde voksen alder, og at det ikke var mulig å lage nye hjerneceller eller endre strukturen til de som allerede fantes. Nå har det vist seg at trening kan forme hjernen ved å stimulere dannelsen av nye celler.

Trening er en av de viktigste hjerneforandrende faktorene. Mangel på aktivitet kan også forårsake endringer, men i dette tilfellet omvendt. Å sitte i mange timer i strekk fører til en tynning av den mediale tinninglappen, et område av hjernen vår som er relatert til hukommelsesdannelse.

Hjernen vår har flere forbindelser for å kontrollere alle kroppens vitale funksjoner. Disse inkluderer for eksempel pust, blodtrykk, hukommelse, hjertefunksjon og mange andre aktiviteter som utføres ubevisst.

Hvis vi utvikler en stillesittende livsstil, kan det skje endringer i nevrale strukturer som er en del av disse forbindelsene. Av den grunn har fysisk inaktivitet en negativ innvirkning på helsen vår.

En stillesittende livsstil.

Eksemplet som hjalp oss å forstå hjerneforandringene på grunn av en stillesittende livsstil

Dette faktum har nylig blitt bevist i en studie utført av School of Psychology ved Wayne State University, som gjorde observasjoner av hjerneaktivitet hos stillesittende rotter og fysisk aktive rotter.

Etter 3 måneder viste stillesittende rotter flere konsekvenser enn vanlig i nevroner som kontrollerer pust, blodtrykk og mange flere funksjoner som vi utfører ubevisst. Denne delen av hjernen er nært knyttet til utviklingen av hjertesykdom og hypertensjon.

For å forstå det bedre, i hjernen til stillesittende mennesker kan vi se langt mer aktivitet (hyperaktivitet) i området som kontrollerer vitale funksjoner, sammenlignet med folk som trener regelmessig, som opprettholder samme mengde forgrening i dette området.

Av denne grunn, i hjernen til stillesittende mennesker, er området relatert til utvikling av hjertesykdom og hypertensjon mer aktivert. Derfor er de mer utsatt for å lide av disse sykdommene.

Så, hva betyr en stillesittende livsstil for hjernens helse?

På lang sikt kan det også føre til flere kognitive problemer, for eksempel demens. Dette er fordi mange av de nevronale forbindelsene oppstår i den hvite substansen i hjernen.

Den hvite substansen er ansvarlig for kommunikasjonen mellom ulike delene av nervesystemet vårt. Hvis arbeidsmengden økes, vil tiden komme da cellene våre blir mettet og mister aktivitet eller dør.

Det ovennevnte tilfellet med rotter kan brukes på alle cellene i kroppen vår. Inaktiviteten til noen celler får andre celler i kroppen til å jobbe hardere, og kan til og med utmatte dem.

Det må være et mellompunkt, der hele kroppen vår samarbeider om riktig funksjon av de vitale funksjonene som lar oss være sunne og levende.

Til slutt, som vi nevnte ovenfor, kan en stillesittende livsstil være relatert til en forringelse av hjernenervefibre. Dette skyldes det faktum at kroppen vår ikke bruker energi eksternt, og dette øker arbeidsbelastningen til hjernecellene våre.

På kort sikt kan dette føre til at vi lider av problemer som:

For å konkludere

Det er viktig å opprettholde daglige fysiske treningsvaner for å forbedre helsen vår, både på fysisk og psykisk nivå. På denne måten vil vi kunne holde oss friske i alle aspekter av livene våre.

Det kan interessere deg ...
Følg disse trinnene hvis du har en stillesittende jobb
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Følg disse trinnene hvis du har en stillesittende jobb

Mange har en stillesittende jobb. Dette kan forårsake helseproblemer på lang sikt, hvorav noen til og med er overraskende.



  • Gallego JG. Editorial 74 Arch Med Deporte 2013;30(2):74-75.
  • Actividad física [Internet]. [citado 15 de abril de 2020]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
  • Estilos de vida saludable – ¿Qué es el sedentarismo? . [citado 15 de abril de 2020]. Disponible en: http://www.estilosdevidasaludable.mscbs.gob.es/actividadFisica/sedentarismo/queEs/home.htm
  • Salinas Martínez F, Cocca A, Mohamed Jesús Viciana Ramírez K. Actividad Física y sedentarismo: Repercusiones sobre la salud y calidad de vida de las personas mayores Physical activity and sedentary lifestyle: Impact on health and quality of life of older people. 2010 [citado 15 de abril de 2020];17:126–9. Disponible en: www.retos.org
  • Mischel NA, Llewellyn-Smith IJ, Mueller PJ. Physical (in)activity-dependent structural plasticity in bulbospinal catecholaminergic neurons of rat rostral ventrolateral medulla. J Comp Neurol [Internet]. 15 de febrero de 2014 [citado 15 de abril de 2020];522(3):499–513. Disponible en: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24114875