Hva er superwoman syndrome?

02 oktober, 2020
Superwoman syndrome forekommer hos kvinner som tror at de er i stand til å gjøre alt uten å spørre om hjelp. Over tid kan det føre til følelser av frustrasjon, skuffelse og stress. Hvordan kan vi bekjempe det? Les videre for å finne svaret!

Har du hørt om superwoman syndrome? Vel, det er ganske vanlig hos kvinner som spiller rollen som Wonder Woman og kan fullføre tusen oppgaver uten å vise tretthet.

Før vi forteller deg mer om det, er det viktig å avklare at dette syndromet foreløpig ikke vises i noen diagnostiske manualer, det er ingen lidelse og det har ikke en offisiell anerkjennelse fra det medisinske samfunnet.

Så, hvorfor snakker vi om dette emnet mer og mer hver dag?

Svaret er at antall kvinner som er som dette øker. Problemet har derfor fått mye oppmerksomhet.

Hva er superwoman syndrome?

Sliten kvinne
I sin iver etter å gjøre alt perfekt, har kvinner med superwoman syndrome en tendens til å bli utbrent og lide av konstant følelsesmessig utmattelse.

I likhet med supermann-komplekset opptrer superkvinner som om alle rundt dem er inhabile. Med andre ord, de er de eneste som kan gjennomføre oppgavene skikkelig.

Disse kvinnene har også en tendens til å kreve mye av seg selv, så de oppfører seg slik enhver superhelt ville gjort. De er sterke, de virker uovervinnelige og de ser ut til å ha makten til å bekjempe hva som helst.

Det er imidlertid nødvendig å avklare at dette syndromet, langt fra å være en helt positiv ting, lett kan forårsake følelsesmessig utmattelse da noen studier forbinder det med stressfaktorer.

Derfor, som beskrevet i forskning om emnet, kan disse kvinnene oppleve skyldfølelse, kronisk utmattelse, drøvtyggende tanker og til og med angst og depresjon når de ikke lenger klarer å nå opp til sine egne forventninger.

Før man opplever disse negative symptomene er det derfor best å praktisere litt selvrefleksjon for å sørge for at man ikke lider av superwoman syndrome. Selv om det kan virke som en positiv ting, kan det ha noen veldig skadelige konsekvenser over tid.

Oppdag mer i denne artikkelen: Fem strategier enhver kvinne bør bruke for å si farvel til stress og angst

Hvordan er kvinner med superwoman syndrome?

Totalt sett er følgende de mest fremtredende trekkene:

  • De foretrekker individuelle oppgaver og jobber ikke godt i grupper.
  • De delegerer aldri ansvar. Tvert imot, de føler seg stolt når de oppnår ting selv.
  • De ber aldri om hjelp, selv ikke i de verste øyeblikkene.
  • Egoet deres er forhøyet.
  • De er vanligvis stolte kvinner som aldri viser tegn på svakhet.
  • De aksepterer alle oppgavene som blir tildelt dem på jobb, selv om de er i ferd med å kollapse eller opplever en emosjonell krise.
  • De føler at de vil bli sett på som svake eller hjelpeløse hvis de spør om hjelp.

Er det noen fordeler med å være en superkvinne?

Dessverre synes noen kvinner – og deler av samfunnet – at det er fordelaktig å være en superkvinne. Dette skyldes vanligvis de følgende årsakene:

  • En følelse av styrke og intelligens.
  • Det er gledelig at andre roser alle tingene hun kan gjøre.

Selvfølgelig føler også de rundt kvinnen seg bra noen ganger, siden hun gjør livet deres enklere ved å ta seg av alt! Dette har imidlertid også mange ulemper.

Hva er ulempene med å være en superkvinne?

Utmattet kvinne
I tillegg til mental utmattelse kan kvinner med dette syndromet oppleve følelser av oppgivelse og frustrasjon.

Hvis du kan identifisere deg med superwoman syndrome, er det veldig viktig å vite at denne livsstilen kan føre til mange farer, for eksempel:

  • Å alltid være tilgjengelig for andre fører til at du mister fokuset på ditt eget arbeid.
  • Du kan oppleve frustrasjon fordi styrken og oppmerksomheten din er fokusert på andre.
  • Du føler deg tømt for all energi, spesielt mot slutten av dagen.
  • Du kan føle sinne mot deg selv eller merke en underliggende følelse av oppgivelse.
  • Å sitte igjen med lite tid til deg selv etter å ha hjulpet andre.
  • Du føler deg skuffet når folk ikke setter pris på innsatsen din.

Alle disse tingene, hvis de er langvarige og kombinert med stress, kan føre til betydelige psykiske problemer som angst og depresjon.

Hvordan vet man om man lider av superwoman syndrome?

Hvis du har noen av disse symptomene kan du lide av dette syndromet:

  • Du føler deg ikke avslappet ofte.
  • Målene dine er svært krevende eller umulig å oppnå.
  • En manglende evne til å si «nei» når du blir tildelt en oppgave.
  • Angst for å ville oppnå alt.

Hvis du oppdager noen av disse egenskapene bør du jobbe mot å forbedre ditt eget velvære. Det vil si å prøve å endre dette mønsteret av skadelig atferd.

Vi anbefaler denne artikkelen: Kvinnedagen: For en mer egalitær nåtid og for jentene av morgendagen

Slik kan man behandle superwoman syndrome

  • Anerkjenn at du er menneske. Sannheten er at du er langt fra en superhelt. Du må akseptere at du rett og slett ikke kan gjøre alt alene. Ved å gjøre det risikerer du å bli syk.
  • Glem dine impulser til å kontrollere alt. Uansett hvor mye du prøver vil ikke ting alltid fungere slik du ønsker. Du må la det være rom for usikkerhet og for at ting skal skje av seg selv.
  • Husk at alle er ansvarlig for sitt eget liv. Å ønske å hjelpe andre er greit, men det blir skadelig når du gjør alt for dem.
  • Lær deg å delegere. Andre kan også utføre oppgaver, og de kan utføre dem godt. Ikke oppfør deg som om andre mennesker er inhabile. Dette vil bare begrense deres potensiale til å vokse.
  • Be om hjelp hvis du trenger det. Å få litt ekstra støtte og veiledning fra en terapeut eller psykolog gjør underverker for mange mennesker, uansett hva årsaken er. Hvis du føler at du trenger litt ekstra støtte, ikke nøl med å be om det.

Følg disse retningslinjene og du vil bli overrasket over potensialet ditt for å oppleve ro. Fokuser på deg selv og begynn å prioritere. Det er mulig å oppnå en bedre livskvalitet.

  • Arlene Oramas Viera. (2013). “Estres Laboral Y SÍNDROME DE BURNOUT EN DOCENTES CUBANOS De Enseñanza Primaria. Ministerio De Salud Pública De Cuba Escuela Nacional De Salud Pública Instituto Nacional De Salud De Los Trabajadore. https://doi.org/Abraham, A. (2000). El enseñante es también una persona. Conflictos y tensiones en el trabajo docente. Barcelona: Gedisa. Aguayo, R., Vargas, C., de la Fuente E. & Lozano, L. (2011). A meta-analytic reliability generalization study of the Maslach Burnout Inventory. International Journal of Clinical and Health Psychology, 11(2), 343-361.
  • Elola, J. (2015). “La multitarea baja el rendimiento.”
  • M del Pilar, Q. (2011). El Impacto de las Nuevas Tecnologías y las Nuevas Formas de Relación en el Desarrollo. Revista de Psicología Educativa. https://doi.org/10.5093/ed2011v17n2a3
  • Salinas., D. (2012). Estrés. In Prevención y afrontamiento del estrés laboral.