Hvordan påvirker koffein hjernen?

Hvordan påvirker koffein hjernen? Det endrer rytmen til søvn og våkenhet, påvirker kognitive prosesser og påvirker til og med humøret vårt. I moderate mengder gir det store fordeler, men overskuddet kan ha negative effekter. Lær alt om det her!
Hvordan påvirker koffein hjernen?

Siste oppdatering: 13 august, 2021

Nesten alle av oss kjenner de grunnleggende effektene av hvordan koffein påvirker hjernen: Det gir mer oppmerksomhet og revitaliserer oss. Derfor er det så vanlig at kaffe er den første drikken vi har om morgenen, ettersom det hjelper oss å våkne opp for hverdagen. Men påvirker koffein hjernen på noen annen måte?

Sannheten er at koffeins virkning på hjernen ikke er begrenset til å øke oppmerksomhetstilstanden, men går mye lenger. Eksperter er enige om at å drikke kaffe i moderate mengder er en sunn praksis. Det anslås at opptil 80 % av voksne i verden drikker kaffe.

Men når vi drikker kaffe i svært store mengder, forårsaker det forskjellige problemer. På samme måte er en annen av effektene av koffein på hjernen effekten av å generere avhengighet. Dette er at vi opplever abstinenssyndrom når vi slutter å drikke det.

La oss se nærmere på emnet.

Hvordan påvirker koffein hjernen?

Som vi vet er den aktive ingrediensen i kaffe koffein, og dette er et psykoaktivt stoff. Faktisk er det det mest brukte psykoaktive stoffet i verden. Det tilhører alkaloidfamilien, som også inkluderer legemidler som morfin, nikotin eller kokain.

En kvinne som drikker en kopp kaffe.

Koffeins virkning på hjernen er veldig kraftig. Fra det nevrobiologiske synspunktet endrer det bevissthetstilstanden, aktiverer eller øker våkenheten. Det påvirker også kognitive prosesser og har psykiske effekter på humøret.

Dette er fordi koffein er i stand til å endre virkningen av nevrotransmittere i hjernen. I tillegg påvirker kaffe og koffein også et annet viktig antall prosesser i organismen, for eksempel fordøyelse, metabolisme og syn.

Fortsett å lese i denne artikkelen: Kaffe og sitron: Er det en god blanding?

Koffein, adenosin og adrenalin

Fra det øyeblikket vi våkner, og gjennom dagen, produserer kroppen naturlig et stoff som kalles adenosin. Dette er ansvarlig for følelsen av tretthet og får oss til å føle oss søvnige om natten. Hvis vi drikker kaffe, kan denne prosessen endres.

Koffein er en antagonist av adenosin, som ganske enkelt sier at det ene blokkerer virkningen til det andre. Resultatet er at vi ikke føler oss søvnige eller at vi ikke føler det i riktig intensitet. Samtidig fører dette samspillet mellom koffein og adenosin til at hypofysen frigjør hormoner som stimulerer binyrene til å produsere adrenalin.

En kvinne som sitter på en kafé og drikker kaffe.
Det er vanlig å drikke kaffe om morgenen og på jobben for å aktivere hjernen.

Ved å ha koffein i hjernen, med adenosin i utgangspunktet blokkert og adrenalinproduksjonen økt, er det som om vi sender en advarsel til kroppen. Dette fører til økt puls og mer blodpumpe, samt mer opphisset pust.

Alt dette sammen får oss til å føle oss mer engstelige og irritable. En annen tilleggseffekt er at koffein forhindrer reabsorpsjon av dopamin, en nevrotransmitter som også påvirker prosessen med tretthet og hvile. Dopamin som ikke reabsorberes øker konsentrasjonen, og dette er en del av forklaringen på hvorfor vi blir avhengige av kaffe.

Finn ut mer i denne artikkelen: Forholdet mellom inntak av kaffe og hjerteinfarkt

Koffein påvirker frontallappene i hjernen

Teamet til Dr. Florian Koppelstaetter, fra det medisinske universitetet i Innsbruck i Østerrike, presenterte en studie om emnet. I denne studien uttaler de at koffein aktiverer hjernens frontallapper. Dette området regulerer prosesser som oppmerksomhet og kortsiktig hukommelse.

Andre studier påpeker at en annen måte at koffein kan påvirke hjernen er ved å hjelpe til med å fikse minner lettere. Denne effekten er imidlertid bare relevant for de som ikke drikker kaffe for ofte.

Koffein øker også konsentrasjonsevnen, spesielt når vi føler oss trette. Den tilgjengelige informasjonen indikerer imidlertid at når den inntas i overkant, reduserer den ytelsen på alle områder og genererer en tilstand av stor nervøsitet.

Andre effekter av koffein på kroppen

Koffein hjelper også noen medisiner til å virke raskere og mer effektivt, som tilfellet er med ibuprofen, paracetamol eller aspirin. Faktisk har det en helsefordel fordi kaffe fungerer som et mildt smertestillende middel, spesielt ved hypotensjon-hodepine.

Kaffe får deg også til å føle mindre appetitt, selv om denne følelsen verken er langvarig eller relevant sett fra en vektreduksjonsplan. Noen studier har funnet ut at vanlige kaffedrikkere er mindre sannsynlig å dø av blant annet hjertesykdom, kreft og diabetes.

Koffein forblir i kroppen i lang tid. De første effektene føles femten minutter etter inntak av det og varer opptil fem eller seks timer senere. Det er grunnen til at en kopp kaffe om ettermiddagen kan ødelegge hvile om natten!

Det kan interessere deg ...
Hva sier vitenskapen om koffein?
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Hva sier vitenskapen om koffein?

Det er både mye interesse rundt de negative helsefordelene av et regelmessig inntak av koffeinholdige drikker. Finn ut hva vitenskapen har å si om ...



  • Lozano, R. P., García, Y. A., Tafalla, D. B., & Albaladejo, M. F. (2007). Cafeína: un nutriente, un fármaco, o una droga de abuso. Adicciones, 19(3), 225-238.