Imitert krabbekjøtt: Vet du hva det er laget av?

Vi skal fortelle deg om imitert krabbekjøtt virkelig er en kvalitetsmat eller om det bør fjernes fra kostholdet for en bedre helsetilstand.
Imitert krabbekjøtt: Vet du hva det er laget av?
Saúl Sánchez Arias

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Saúl Sánchez Arias.

Siste oppdatering: 16 september, 2022

Imitert krabbekjøtt (ofte kalt crabsticks) er kanskje ikke et godt produkt å inkludere i kostholdet ditt med jevne mellomrom. Til tross for dette serveres det i mange orientalske restauranter, siden dens organoleptiske egenskaper er gode og den er mye billigere enn den originale maten, men i motsetning til hva mange tror, er det ikke et vegetarisk eller vegansk produkt, og det inneholder mye mer karbohydrater enn proteiner.

Før vi starter, må vi påpeke at tilstedeværelsen av sjømat i kostholdet anbefales av de fleste ernæringseksperter, siden det er en mat med lavt kaloriinnhold med høy næringstetthet. De kan bidra til å dekke daglige behov og opprettholde en god helsetilstand. Imidlertid koster de vanligvis ganske mye, og derfor er de ikke tilgjengelige for alle.

Hva er imitert krabbekjøtt?

Først av alt er det viktig å røpe hva imitert krabbekjøtt er. Det er et produkt som har visse likheter med surimi. Det er vanligvis laget av forskjellige typer fisk. Når en tykk pasta er oppnådd, tilsettes stivelse, smakstilsetninger, fyllstoffer og fargestoffer for å oppnå organoleptiske egenskaper som kan minne om krabbe.

Avokado med surimi.
Imitert krabbekjøtt inneholder en høyere andel karbohydrater enn proteiner.

Imidlertid er ernæringsprofilen ganske annerledes. Vi snakker om et produkt som inneholder en betydelig dose karbohydrater, som ikke finnes i krabbekjøtt som sådan. Det er sant at de er komplekse sukkerarter, men de bør ikke misbrukes i dietter for ikke å forårsake problemer relatert til metabolsk helse. Dette er bevist av forskning publisert i tidsskriftet Diabetes Research and Clinical Practice.

Blant de mest brukte fiskene for produksjon av imitasjonskrabbe, må vi trekke frem hyse. Dette er et produkt som ikke har mye smak og er lett tilgjengelig. Selv om den har et høyt proteininnhold, er ikke fettsyreprofilen helt gunstig. Den har få omega-3-fettsyrer, som har vist seg å være avgjørende for å kontrollere betennelse i det indre miljøet.

Ernæringsprofilen til imitert krabbekjøtt

Fra et ernæringsmessig synspunkt gir imitert krabbekjøtt omtrent 80 kalorier per porsjon. Når det gjelder makronæringsstoffer, tilsvarer 13 gram karbohydrater og bare 6 gram proteiner. Disse er av høy biologisk verdi, men likevel er det en svært liten mengde sammenlignet med de som leveres av sjømat ellers.

På den annen side skiller magnesium, vitamin B12 og vitamin B6 seg ut. Dette første vitaminet er avgjørende for å unngå anemi gjennom årene. Dette viser en studie publisert i tidsskriftet Deutsche Medizinische Wochenschrift. Imidlertid er det til stede i all mat av animalsk opprinnelse. Dette er ikke den eneste kilden.

Krabbesalat.
Ekte krabbekjøtt tilbyr en mye mer variert og balansert ernæringsprofil enn imitert krabbekjøtt.

Til sammenligning inneholder en porsjon ekte krabbekjøtt omtrent 20 gram proteiner og mange andre essensielle mikronæringsstoffer. Blant de sistnevnte skiller selen, kobber, sink, jern, niacin, riboflavin, vitamin C og folat seg ut. Derfor er det ingen sammenligning mellom disse to typene matvarer på et ernæringsmessig nivå.

Du kan også være interessert i: Farene ved å spise sjømat

Kan imitert krabbekjøtt være skadelig?

Generelt sett vil imitert krabbekjøtt ikke være negativt for helsen din. I hvert fall ikke på kort sikt og så lenge det inntas i moderate mengder. Det er imidlertid nødvendig å huske på at de kunstige tilsetningsstoffene den inneholder kan endre litt på vår indre fysiologi hvis vi inkluderer dem ofte i kostholdet vårt.

Av denne grunn er det alltid tilrådelig å prioritere inntaket av fersk mat fremfor industribearbeidet mat. Dens ernæringsmessige tetthet vil være større og forbruket av kjemiske forbindelser som kan forårsake endringer i funksjonen til visse organer vil bli unngått.

De fleste av disse tilsetningsstoffene er trygge for helsen, men visse fargestoffer, konserveringsmidler og søtningsmidler forårsaker en rekke kontroverser i det vitenskapelige samfunnet i dag.

Imitert krabbekjøtt er et middelmådig produkt

Som du har sett, skiller ikke imitert krabbekjøtt seg ut for sitt høye innhold av proteiner, slik du opprinnelig kanskje trodde. Vi snakker om en erstatning som har mer karbohydrater enn andre typer næringsstoffer og er laget av rester av fisk av under middels kvalitet.

Husk til slutt at tilstedeværelsen av fisk og sjømat i kostholdet anses som avgjørende for å opprettholde en god helsetilstand gjennom årene. Villfisk bør imidlertid alltid prioriteres fremfor oppdrettsfisk på grunn av deres overlegne fettsyreprofil. Dette sikrer et tilstrekkelig inntak av lipider fra omega 3-serien.

Det kan interessere deg ...
Kolesterol i sjømat: Påvirker det lipidprofilen din?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Kolesterol i sjømat: Påvirker det lipidprofilen din?

Omega-3-fettsyrer er i stand til å regulere lipidprofilen din positivt og redusere kardiovaskulær risiko. Les mer i denne artikkelen!



  • Ahola, A. J., Forsblom, C., Harjutsalo, V., Groop, P. H., & FinnDiane Study Group (2019). Dietary carbohydrate intake and cardio-metabolic risk factors in type 1 diabetes. Diabetes research and clinical practice155, 107818. https://doi.org/10.1016/j.diabres.2019.107818
  • Calder P. C. (2017). Omega-3 fatty acids and inflammatory processes: from molecules to man. Biochemical Society transactions45(5), 1105–1115. https://doi.org/10.1042/BST20160474
  • Dietzfelbinger, H., & Hubmann, M. (2015). Hämolytische Anämien und Vitamin-B12-Mangel [Hemolytic anemias and vitamin B12 deficieny]. Deutsche medizinische Wochenschrift (1946)140(17), 1302–1312. https://doi.org/10.1055/s-0041-103562