Mat du kan spise før du trener

desember 9, 2019
Det finnes mange fordeler med å spise før du trener. Riktig kaloriinntak på rett tidspunkt gir den energien som kroppen din trenger for å være i toppform under enhver aktivitet.

I dagens artikkel forteller vi deg hva slags mat du kan spise før du trener.

Mange tror at man ikke bør spise før man trener. Dette er imidlertid en myte og du bør spise før en treningsøkt. Kroppen din trenger energi for å utføre hvilken som helst fysisk aktivitet.

Å spise før man trener er spesielt viktig hvis du har en rutine for morgenaktivitet. Du får enda bedre resultater når du spiser før du jogger eller trener på treningsstudioet. Dette betyr imidlertid ikke at du kan spise pizza. Du må velge maten nøye før du trener.

I denne artikkelen vil vi fortelle deg noen ting du bør vite når det gjelder å velge mat du skal spise før treningen din.

Mat du kan spise før du trener

Det avhenger av typen trening

Typen trening du skal utføre er det første du bør ta hensyn til når du skal velge maten du skal spise før du trener. Det er også viktig å ta hensyn til dine personlige mål.

Hvis du for eksempel prøver å gå ned i vekt og forbrenne fett ved hjelp av trening, bør du velge mat som inneholder lite kalorier. På denne måten lagres ikke karbohydratene som glykogen i leveren og musklene.

Du bør heller fylle på med energi før du begynner hvis målet ditt er å utføre intens trening eller å øke muskelmassen. Dette er fordi kroppen din kommer til å trenge mye energi under denne typen trening. For å få den nødvendige energien, er det beste alternativet mat som inneholder mye proteiner, fett og karbohydrater.

Når og hvor mye du skal spise før du trener

Mann som utfører mageøvelser
Å spise godt før du trener er viktig for å opprettholde energien din under en treningsøkt.

Det er også viktig å spise minst en halvtime før du begynner med treningen din. Du kan til og med trene litt lenger, om mulig, avhengig av maten du spiser. Kroppen din vil ellers være for fokusert på å fordøye det du spiste i stedet for å bruke det som drivstoff. (Dette scenariet kan ha vært det som startet myten om at du ikke skal spise før du trener.)

Følg også med på hvor mye mat du spiser før du trener, ellers kan du føle deg for mett til å trene. Magen kan for eksempel gjøre vondt og du vil føle deg tung og utmattet.

Ideelt sett bør du spise en moderat porsjon med mat av god kvalitet. Sørg imidlertid alltid for å spise den før du trener for at kroppen din skal bruke det som energi under treningen.

Du liker kanskje: Myter og sannheter om det å drikke vann for vekttap

Proteiner og væsker og karbohydrater… Wow!

Generelt sett bør du prøve å spise karbohydrater som er lette å fordøye før du trener.

Mange vil gi deg den energien du trenger. For eksempel er fullkornsbrød, kornblanding som ikke er behandlet, pasta, ris, samt visse frukt og grønnsaker veldig gode alternativer. Selvfølgelig er det best å spise en blanding av enkle og sammensatte karbohydrater.

Hvis du skal jobbe med musklene dine, er det også viktig at du spiser mat som inneholder proteiner. I denne gruppen kan du velge skinke, egg, meieriprodukter, osv. Det viktige her er å spise dem minst 2-3 timer før du trener slik at du har tid til å fordøye dem.

Du bør selvfølgelig holde deg tilstrekkelig hydrert før, under og etter enhver type trening. Drikk minst en halv liter vann før du trener. Du kan også drikke fruktjuice som ikke er presset eller en annen stimulerende drikke, som kaffe eller te som et alternativ. Dette er spesielt nyttig hvis du trener om morgenen.

Du er kanskje interessert: Reduser høyt kolesterol med juice av aloe vera, agurk og grapefrukt

Mat du kan spise før trening

Kvinne drikker smoothie
Frukt, smoothier og korn er ideelt å spise før en treningsrutine siden de har en stor mengde enkle og sammensatte karbohydrater.

Bananer er den perfekte frukten å spise før og etter en treningsrutine. Faktisk har bananer et høyt innhold kalium som fyller opp alle mineralene som du mister under treningen. I tillegg inneholder de karbohydrater, noe som gir deg den energien du trenger for å trene.

Fruktsmoothier er et annet flott alternativ. De er raske å lage og du kan legge til alle slags ingredienser i dem. Ideelt sett bør en smoothie inneholde frukt, yoghurt og granola eller en annen type frokostblanding.

Når smoothien har blitt tilberedt med de riktige ingrediensene, kan den forvandles til en matpakke stappet av proteiner, vitaminer og karbohydrater. Det er den perfekte måten å forberede kroppen din på.

Hvis du ikke så har mye tid til å lage deg et måltid, er det et enkelt og raskt alternativ å spise en skive brød med syltetøy for å gi energi til kroppen din. Müslibarer går også fint så lenge du spiser noen som inneholder lite kalorier, fullkornsprodukter, frukt, frø, så vel som null kunstige ingredienser.

  • Dra. Cristina Olivos O., Dra. Ada Cuevas M. 2012. Nutrición para el entrenamiento y la competición. Extraído de: https://www.clinicalascondes.cl/Dev_CLC/media/Imagenes/PDF%20revista%20m%C3%A9dica/2012/3%20mayo/6_Dra_Cuevas-8.pdf
  • Norman MacMillan K. 2009. EJERCICIO Y QUEMA DE GRASA: ¿COMER O NO COMER ANTES DE ENTRENAR? Extraído de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/rchnut/v36n1/art08.pdf