Matvarer du ikke bør spise hvis du har høy urinsyre

19 september, 2020
Hvis du har høy urinsyre er det viktig å ta vare på og følge med på kostholdet, vekten og noen vaner. Takket være et balansert kosthold kan du holde urikemi under kontroll.

Høy urinsyre eller hyperurikemi har tradisjonelt sett vært relatert til mennesker som elsker å overdrive, både når det gjelder å spise og drikke. Selv om vi vet at det avhenger av en rekke faktorer, er kostholdsendringer viktig hvis du har høy urinsyre.

Hyperurikemi eller høy urinsyre

Urinsyre er en forbindelse som består av karbon, nitrogen, oksygen og hydrogen som dannes når kroppen din bryter ned puriner. Puriner dannes naturlig i kroppen, men de finnes også i noen matvarer.

Urinsyre forårsaker ikke helseproblemer når du har normale nivåer, siden det skilles ut av nyrene. Urinsyrenivået kan imidlertid øke utover akseptable nivåer av forskjellige årsaker.

Når du har høy urinsyre er gikt et av de mest fryktede symptomene. De negative konsekvensene av hyperurikemi kan imidlertid være enda mer alvorlige. Det er relatert til høyere risiko for nyre- og kardiovaskulære problemer samt kronisk leddgiktskade.

Matvarer som har høy urinsyre

Du bør korrigere et overskudd av urinsyre for å unngå langsiktige helseproblemer og tap av livskvalitet. Å endre noen få kostholdsvaner kan være veldig gunstig.

Hvis du lider av dette helseproblemet bør du unngå visse matvarer. Du bør imidlertid huske på at vi ikke snakker om å forby matvarene, bare begrense inntaket.

Matvarer rike på puriner

Rødt kjøtt, som har høy urinsyre.
Rødt kjøtt inneholder veldig mye puriner.

Puriner er komponenter som naturlig dannes i kroppen. Når de brytes ned blir de omgjort til urinsyre. Det å kontrollere inntaket av mat med høyt purininnhold kan derfor bidra til å redusere mengden urinsyre i blodet. Spesielt under giktutbrudd.

Følgende er matvarer med høyt purininnhold:

  • Lever, nyre, brissel og andre organer.
  • Rødt kjøtt fra kyr, sauer og griser.
  • Fet fisk og sjømat som sardiner, ansjos, tunfisk, reker og krabbe. Du bør ikke kvitte deg med alle, siden du da vil gå glipp av fordelene. Du bør imidlertid spise moderate porsjoner.
  • Pølser.
  • Veldig gjærede oster.
  • Noen grønnsaker som asparges, erter, spinat og tomat inneholder mye puriner. Et fornuftig alternativ er å moderere inntaket av denne typen grønnsaker til én eller to ganger i uken.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Enkle sukkerarter: Hva er funksjonen til glukose?

Fete matvarer

Det er vanskeligere å eliminere urater når du spiser mye fett. Av denne grunn bør du kontrollere fettet i kostholdet ditt hvis du har høy urinsyre.

Det beste alternativet, som nesten alltid er tilfelle, er å bruke extra jomfru olivenolje. Du kan bruke den rå som dressing til rettene dine, men også til matlaging. Det er bedre å eliminere bearbeidet mat som kan ha trans- eller hydrogenert fett samt redusere inntaket av mettet fett.

Fruktose og sukkerholdige drikker

Fruktose er det eneste karbohydratet som har vist seg å ha en direkte sammenheng med metabolisering av urinsyre. I dette tilfellet snakker vi om brus, fruktjuice og andre søte drikker. Risikoen for gikt er dobbelt så høy hos personer som drikker to eller flere sukkerholdige drikker om dagen, sammenlignet med de som drikker mindre enn én per måned.

Vi vet imidlertid ikke den eksakte årsaken til denne økningen i urinsyre. Det kan skyldes andre ingredienser i drikkene i tillegg til fruktose, eller andre usunne vaner.

Alkohol

Når det gjelder alkoholholdige drikker finnes det ingen tvil. Risikoen for å utvikle gikt er mer enn dobbelt så stor blant menn som drikker 50 gram eller mer alkohol per dag, sammenlignet med de som ikke drikker alkohol.

Både hos menn og kvinner er alkoholforbruk relatert til høyere urikemi og gikt. Faktisk er risikoen høyere hos kvinner.

Dette skyldes at inntak av mye alkohol på kort tid øker melkesyrekonsentrasjonen. Dette gjør det vanskelig for nyrene å eliminere urinsyre. På den annen side, hvis du kronisk drikker alkohol, skyldes problemet høye nivåer av puriner.

Alkoholholdige drinker. Å drikke mye kan forårsake høy urinsyre.
Alkohol øker risikoen for høy urinsyre, både hos menn og kvinner.

Oppdag mer i denne artikkelen: Har du lyst til å lære hvilken frukt som brenner fett?

Kostholdstrinn å huske på om du har høy urinsyre

Når vi snakker om hyperurikemi snakker vi ikke bare om mat du ikke kan spise. Det finnes også andre kostholdstrinn og relaterte aspekter du kan endre for å forbedre situasjonen din:

  • Det hjelper ikke å ha en vekt høyere enn det som anses som sunt. Hvis du er overvektig bør du ta visse tiltak for gradvis vekttap.
  • Du bør ikke begrense kaloriene du inntar raskt eller ekstremt, siden dette også kan øke nivåene.
  • Hold deg hydrert. Du bør drikke omtrent 2 liter (8 glass) vann per dag.

Alle disse trinnene bør følge din spesifikke medisinske behandling som er utarbeidet av en medisinsk fagperson.

Konklusjon om høy urinsyre

Hvis du lider av hyperurikemi bør du begrense inntaket av rødt kjøtt, fet fisk, sukkerholdige drikker og alkohol. Å spise alt med måte, drikke mye vann og å følge et kosthold fullt av fersk frukt og grønnsaker, fullkorn, skummet melk og yoghurt vil være til stor hjelp for å bekjempe dette helseproblemet.

  • Álvarez Larido B, Alonso Valdivielso JL. [Hyperuricemia and gout; the role of diet]. Nutrición Hospitalaria. Abril 2014. 1;29(4):760-70.
  • Jamnik J, et al. Fructose intake and risk of gout and hyperuricemia: a systematic review and meta-analysis of prospective cohort studies. BMJ Open. Octubre 2016. 3;6 (10).
  • Pemberton C, et al. Manual de dietética de la Clínica Mayo. Ediciones Medici. 1993.
  • Rongrong L. et al. Dietary factors and risk of gout and hyperuricemia: a meta-analysis and systematic review. Asia Pacific Journal of clinical Nutrition . 2018;27(6). 1344-1356.
  • Contreras Roura, Jiovanna. “Errores innatos del metabolismo de las purinas y otras enfermedades relacionadas.” Revista Cubana de Pediatría 84.2 (2012): 197-200.