Når og hvordan legger du agurk til babyens kosthold?

For å legge agurk til babyens diett, må du følge visse anbefalinger. Vi vil fortelle deg hva de er, slik at du kan gjøre det riktig.

Siste oppdatering: 08 september, 2021

Når barna våre vokser, øker nærings- og energibehovet. Derfor bør nye matvarer introduseres i kostholdet, og alltid prioritere de sunneste alternativene. Og når det er sagt, er det ikke en dårlig idé å legge agurk til babyens diett. Det er en av de friskeste grønnsakene og er en kilde til noen næringsstoffer som i sin helhet er gunstig for veksten.

Agurk er en forfriskende grønnsak for det lille tannkjøttet, og når den skjæres i strimler, er den lett å holde. Imidlertid bør det tas litt forsiktighet, da det kan være en kvelningsfare. Derfor bør de forberedes trygt, i henhold til barnets alder.

Senere viser vi deg når og hvordan du kan legge agurk til babyens diett på en trygg og næringsrik måte. På denne måten kan du dra nytte av fordelene med denne allsidige og sunne maten.

Når kan babyer spise agurk?

Den beste tiden å introdusere agurk til babyens diett er når de begynner å spise faste stoffer, rundt 6 måneders alder. Imidlertid kan du også vente til barnet ditt når 9 måneder.

I begge tilfeller anbefaler eksperter å servere den i form av puré, for å deaktivere cucurbitacin. Ifølge noen forskere har denne forbindelsen medisinske egenskaper, men det kan være vanskelig for babyer å fordøye, da det forårsaker raping og ubehag i magen.

For å spise rå agurk, bør barn vente til de er 12 måneder gamle. På dette stadiet har babyer flere tenner, og fordøyelsessystemet er bedre utviklet.

En kurv med ferske agurker.
Agurker har et stoff som kan forårsake magesmerter, så det bør inaktiveres.

Fordelene med å introdusere agurk i babyens diett

En av de mest merkbare fordelene med agurk for babyer er dens høye nivå av vann. Faktisk er 95% av denne frukten vann, som gjør at den kan lindre tørst og fylle mineralsalter.

I tillegg fremhever Nutrients magazine viktigheten av vann i maten som en ekstra kilde til hydrering. Hvis en baby lider av forstoppelse, kan en god dose væske forbedre tilstanden.

Ifølge Spanish Nutrition Foundation inneholder agurk vitamin C, folsyre, vitamin K, magnesium, kalium og mangan. Ved å introdusere agurk i babyens diett og kombinere den med andre frukter, for eksempel epler eller pærer, kan du bidra til et balansert kosthold og sikre tilstrekkelig ernæring.

Verdens helseorganisasjon (WHO) uttaler at rå frukt med skinn har flere fordeler enn når du koker eller purerer dem. Så når babyer er bedre i stand til å tygge og det er mindre risiko for kvelning, kan de spise agurker i små rå porsjoner.

Agurker kan også være en god løsning for babyens ubehag. Nedkjølte eller frosne fruktringer lindrer kløende tannkjøtt.

For å gjøre dette, skjær en fersk agurk, dypp den i en naturlig puré og legg den i fryseren. La den tine ved romtemperatur før du gir den til babyen, slik at den ikke fester seg til tungen eller munnen. Hold et godt øye med babyen din for å unngå kvelning.

Hvordan kan jeg inkludere agurk i babyens diett?

For å forhindre matbåren sykdom er det viktig at du vasker agurker og andre grønnsaker grundig. Den mest praktiske måten å rense dem på er å legge dem i vann med noen dråper matsikkert blekemiddel og la dem stå i 10 minutter.

Tilstrekkelige mengder desinfeksjonsmiddel bør brukes for å unngå smak- og teksturendringer i agurker. Før du senker dem i vann, bør forurensninger først fjernes fra skallet ved hjelp av rennende vann. Dette forhindrer bakterier i å passere fra utsiden til innsiden av kjøttet.

Det er også en god idé å smake på agurken før du gir den til barnet ditt, da det er noen bitre varianter som er ubehagelige for babyer.

Barnelegen din vil alltid ha det siste ordet om inkludering av nye matvarer. Her er imidlertid noen tips om hvordan du trygt kan legge agurk til babyens diett.

Babyer fra 6 til 9 måneder gamle

Når babyen din begynner å spise fast mat, kan agurk inkluderes uten skinn, frø og i form av puré. Rå agurk bør aldri anbefales for denne aldersgruppen. Snarere er det ideelt å dampe eller koke grønnsaken i 10-15 minutter.

Agurk kan tilberedes med skinnet for å unngå tap av næringsstoffer. Men når den er avkjølt, bør du skrelle den, kutte den i biter og ha den i blenderen.

Ifølge Centers for Disease Control and Prevention, når du introduserer fast mat til spedbarn, bør du gjøre det en om gangen. Med andre ord, du bør ikke kombinere det med andre produkter. Dette vil hjelpe deg med å utelukke eller identifisere matallergier eller intoleranser.

Babyer fra 9 til 12 måneder

Fra 9 måneders alder kan du tilby knuste agurker for å få en litt grovere tekstur. Du kan bruke en gaffel og litt av vannrestene fra kokingen for å gjøre det.

Omtrent 12 måneder gammel kan du tilby rå agurker skåret i lange, brede, tynne skiver, uten skinn. Når babyen din utvikler gode klemme egenskaper, kan du tilby dem små biter i tillegg til de lange skivene.

En baby som holder skålen og skjeen i luften.
Når barnet har klemme-ferdigheter med fingrene, blir agurkbitene mindre.

Babyer fra 12 måneder og eldre

Fra en alder av 12 måneder, for å få mest mulig ut av agurkens næringsstoffer, kan du beholde skallet. Det er her den største mengden fiber, vitaminer og mineraler finnes. Bitene skal være små, men bør ikke representere en kvelningsfare.

I denne alderen kan babyer plukke opp agurker skåret i enkle skiver. Du kan vise dem hvordan de kan ta små biter.

Agurker kan kuttes i form av stjerner, bjørner eller hjerter for å vekke mer interesse. For å hjelpe deg kan du også bruke grønnsaksskjæreformer.

Agurker for hele familien

Agurker representerer ikke den mest næringsrike grønnsaken for å starte barna på fast mat. Men når de tilberedes på riktig måte, hjelper de til med å variere babyens kosthold og tilfører hydrering til den nye menyen.

Hele familien kan dra nytte av denne grønnsaken. Lær forskjellige oppskrifter og gled store og små med den kulinariske allsidigheten til dette produktet.

Det kan interessere deg ...
Fordelene med å spise agurk ofte
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Fordelene med å spise agurk ofte

I tillegg til at det lar deg få i deg mye vann og mineraler, har det å spise agurk ofte en rensende effekt og øker immunforsvaret ditt.



  • Kaushik U, Aeri V, Mir SR. Cucurbitacinas: una visión de las pistas medicinales de la naturaleza. Pharmacogn Rev . 2015; 9 (17): 12-18.
  • Guelinckx I, Tavoularis G, König J, Morin C, Gharbi H, Gandy J. Contribution of Water from Food and Fluids to Total Water Intake: Analysis of a French and UK Population Surveys. Nutrients. 2016;8(10):630.
  • Mukherjee PK, Nema NK, Maity N, Sarkar BK. Phytochemical and therapeutic potential of cucumber. Fitoterapia. 2013 Jan;84:227-36.
  • Fundación española de Nutrición. Pepino. Disponible en: https://www.fen.org.es/MercadoAlimentosFEN/pdfs/pepino.pdf
  • Organización Mundial para la Salud. La alimentación del lactante y del niño pequeño. Disponible en: https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2010/IYCF_model_SP_web.pdf