Folsyre og folat: hva er forskjellen?

17 mai, 2020
Folsyre og folat er faktisk ikke det samme. Selv om folat forekommer naturlig og finnes i matvarer er folsyre syntetisk og brukes ofte som et supplement.
 

Det er faktisk noen forskjeller mellom folsyre og folat selv om de har en lik oppbygging og har lignende navn. Den største forskjellen er det faktum at folat er den naturlige formen for vitamin B9, mens folsyre er den syntetiske varianten.

Du kan finne folat i de fleste grønne bladgrønnsaker. Folsyre brukes imidlertid i visse kosttilskudd, men også for å berike visse matvarer på grunn av dens kunstige egenskaper.

Hva er vitamin B9?

Folsyre og folat kan også kalles vitamin B9, et vannløselig vitamin. Med andre ord er det et vitamin som enkelt kan oppløses i vann. Navnet “folsyre” kommer fra det latinske ordet folium, som betyr blad. De viktigste matkildene til folsyre, eller vitmin B9, er:

  • Grønne bladgrønnsaker – for eksempel spinat, rosenkål, grønnkål og brokkoli
  • Visse frukter – for eksempel sitrusfrukter, melon eller banan
  • Belgfrukter – bønner og linser
  • Kjøtt – hovedsakelig lever og nyrer
  • Fullkornsprodukter
  • Melk og egg
  • Visse nøtter

Vitamin B9 er viktig i de tidlige fasene av svangerskapet og gis ofte som kosttilskudd. Dette skyldes at det bidrar til å forhindre samt redusere den potensielle risikoen for medfødte misdannelser. På sider som helsenorge.no kan du finne mange gode råd om kosthold for gravide, inkludert hvorfor det er så viktig å få i seg nok folsyre tidlig i svangerskapet.

Vitamin B9 er nødvendig for dannelsen av nukleinsyrer (DNA og RNA), som bærer den genetiske informasjonen vår. Sammen med vitamin B12 spiller det også en rolle i dannelsen av røde blodceller og er involvert i utviklingen av nervesystemet.

 
Folsyre og folat: Ulike kilder til vitamin B9.

Du burde også lese: hvilke vannløselige vitaminer finnes det?

Forskjeller mellom folsyre og folat

Kroppen din vil automatisk absorbere folat. Kroppen gjør dette naturlig gjennom slimhinnen i tynntarmen. Fordøyelsessystemet er derfor i stand til å konvertere alle varianter av folat til 5-MTHF, som er det molekylet som senere overføres til blodet.

På den andre siden er folsyre et syntetisk molekyl, og i motsetning til folat blir det ikke omdannet av fordøyelsessystemet. Det vil i stedet metaboliseres i leveren, noe som fører til flere enzymatiske og metabolske reaksjoner.

Denne prosessen kan føre til et overskudd av uassimilert folsyre, noe som kan forårsake komplikasjoner. Forhøyede nivåer av folsyre i blodet har vært assosiert med flere ulike helseproblemer.

Mens kroppen kan metabolisere folat noen få minutter etter inntak, kan det ta timer og opp til flere dager å metabolisere folsyre. Å ha et forhøyet folsyrenivå over en kort periode er ikke farlig. Dersom de høye nivåene blir kroniske vil det imidlertid kunne ha noen skadelige effekter.

Det er to konsekvenser som kan oppstå dersom du har kronisk høye nivåer av folsyre i blodet:

 
  • Det kan skjule en mangel på vitamin B12. Høye folsyrenivåer i blodet kan føre til at tester for B12 kommer tilbake positive.
  • Økt risiko for kreft. Ulike studier over hele verden har beskrevet en statistisk sammenheng mellom høye nivåer av folsyre i blodet og en økt risiko for å utvikle kreft i tykktarmen.
Folsyre og folat er begge viktige for kroppen, men for høye nivåer af folsyre kan føre til negative konsekvenser.

Hvorfor trenger du vitamin B9?

Kroppen din trenger ulike menger folat for å holde seg sunn avhengig av om du er gravid, alder, kroppsvekt og kjønn. Det anbefales derfor å konsultere legen din slik at de kan gjøre en vurdering for ditt spesifikke tilfelle samt komme med en personalisert anbefaling.

Folsyre og folat er avgjørende for riktig utførelse av følgende funksjoner:

  • Nedbryting av proteiner og absorpsjon av næringsstoffer.
  • Dannelsen av hvite og røde blodceller.
  • Biståelse i dannelsen av DNA for å transportere genetisk informasjon.
  • Redusere risikoen for medfødte missdannelser hos foster.
  • Bidrar til at hjerte- og karsystemet fungerer slik det skal.
  • Bidrar til at immunforsvaret fungerer slik det skal.
  • Hjelper til med å redusere tretthet og utmattelse.

Ikke gå glipp av denne artikkelen: 11 vaner du bør unngå under svangerskapet

Konklusjon om folsyre og folat

 

Selv om alle kilder til B9 er viktige for å opprettholde et tilstrekkelig nivå, er det å spise grønne bladgrønnsaker det beste du kan gjøre for å øke inntaket av dette vitaminet.

I spesifikke situasjoner trenger folk å supplere med folsyre. Legen din vil vite når det bør administreres, spesielt dersom du er gravid.

  • Ácido Fólico: nutriente redescubierto. (2003). Acta Médica Costarricense.

  • Pita Rodríguez, G. (1998). Ácido Fólico y Vitamina B12 en la Nutricion Humana. Revista Cubana Aliment Nutr.

  • Acuña, J., Yoon, P., & Erickson, J. D. (2007). Prevención de los defectos del tubo neural con ácido fólico. Oms.