7 tegn på at du ikke drikker nok vann

juni 8, 2019
Pass på å drikke mellom 6 og 8 glass vann om dagen, i tillegg til å spise hydrerende matvarer som frukt og grønnsaker.

Kan det være at du ikke drikker nok vann? For å unngå helseproblemer og holde deg godt hydrert, er det viktig at du får i deg nok av det, det vil si mellom 6 og 8 glass vann om dagen. Du kan også holde deg hydrert ved å spise frukt og grønnsaker.

Å få i seg nok vann er en sunn vane som hver person bør innlemme i deres rutine. Men hvordan vet du om du drikker nok vann?

Denne væsken, som er en viktig basis for alle våre drinker, spiller en viktig rolle i vår helse. For det første er vann tilstede i funksjonene til alle våre organer.

Dets absorpsjon i kroppen optimaliserer sirkulasjonen. Dessuten forbedrer det oksygenering av celler og bidrar til å holde vevet i god stand.

Det er også viktig for avgiftingsprosessene i ekskresjonssystemet, og kombineres med avfall i kroppen for å lette eliminering.

Problemet er at mange mennesker ikke drikker nok vann. Som en konsekvens, må kroppen jobbe mye hardere for å utføre sine funksjoner.

Mens det i begynnelsen ikke er noen bivirkninger, begynner dehydrering litt etter hvert å forårsake symptomer. Dermed kan disse symptomene kan påvirke livskvaliteten din.

På grunn av dette er det svært viktig å gjenkjenne tegnene på at du ikke drikker nok vann. Og etter å ha identifisert dem, bør du øke væskeinntaket ditt så snart som mulig.

Vær oppmerksom på disse tegnene!

Les også: Sitron og linfrø: Hjelper det med vekttap?

1. Forstoppelse

forstoppelse fordi du ikke drikker nok vann

Forstoppelse er et fordøyelsesproblem som har å gjøre med ens manglende evne til eller vanskeligheter med å eliminere avføring fra kroppen regelmessig.

Dette utløser en inflammatorisk reaksjon i tarmen, veksler aktiviteten til sunne bakterier og provoserer akkumulering av for mye gass.

  • Det kan skyldes dårlige kostholdsvalg, men det er ofte hyppig hos de som ikke drikker nok vann.
  • Væsken virker som et tarmsmøremiddel som letter transport av avfall til det blir eliminert.

2. Tørr hud: Det første tegnet på at du ikke drikker nok vann

Det første tegnet på at du ikke drikker nok vann er tørr, matt hud.

Det er sikkert at disse symptomene kan produseres av eksterne faktorer. Du bør imidlertid ikke ignorere det faktum at hvis du ikke drikker nok vann, kan det være problemet.

  • Vann deltar i riktig transport av blod gjennom venene. Dette er nøkkelen til å opprettholde optimal produksjon av oljer i huden.
  • Uten vann begynner hudcellene å tørke og regenereringsprosessen kan ikke finne sted.

3. Tørr tunge og munn

tørr i munnen

Hvis du ikke drikker nok vann, kan dehydrering forårsake tørrhet i munnen og på tungen. Det kan også redusere spyttproduksjonen.

  • Dette starter vanligvis med en konstant følelse av tørste, og kan som regel tas hånd om ved å drikke vann.

4. Poser under øynene: Kanskje du ikke drikker nok vann?

Et annet estetisk problem som kommer fra å drikke for lite vann, er poser under øynene.

  • Dette symptomet er forårsaket av dehydrering siden det forårsaker væskeretensjon og betennelse.
  • I tillegg, hvis du ikke drikker nok vann, forstyrrer dette sirkulasjonssystemet. I utgangspunktet hindrer dehydrering at blodet kan oksygenere cellene på riktig måte.
  • For å konkludere, påvirker dette uunngåelig hudhelsen din.

5. Muskelsmerte

Muskelsmerte når du ikke drikker nok vann

Å drikke for lite sunne væsker, som vann, er en faktor som påvirker tilbakevendelsen av muskelsmerter.

  • Vann er viktig for å balansere elektrolyttene i kroppen, et stoff som regulerer muskelhelsen vår.
  • De må holdes hydrert for å gjøre dem sterke og betennelsesfrie.

Les også: Hvorfor drikke vann med en gang du våkner?

6. Migrene

Sterk hodesmerte, som de du får fra migrene, kan oppstå fordi du ikke drikker nok vann.

  • Dette skyldes at dehydrering påvirker kroppens evne til å oksygenere cellene og transportere næringsstoffer. Dette øker stress og spenning.
  • Væsker er nødvendige for å holde nervesystemet i orden og for å holde den hormonelle aktiviteten regelmessig.

7. Endringer i vannlating som følge av at du ikke drikker nok vann

urin

Det er ikke nødvendig å la en profesjonell ta en urinprøve for å vite om kroppen er dehydrert og raskt trenger væsker.

Bare det å analysere urinen kan hjelpe deg med å se om du drikker for lite vann og det påvirker nyrene dine.

  • Personen begynner å gå til toalettet mindre regelmessig, og i så fall har urinen en sterk gul farge.
  • Det er mulig at lukten er sterkere enn vanlig på grunn av mangel på væske.
  • Noen ganger kan følelsen av å måtte bruke toalettet komme, bare for at man kommer dit og oppdager at ingenting kommer ut.
  • Tendensen til å få urininfeksjoner øker.

Identifiserer du deg selv med noen av disse symptomene? I så fall ville det være nyttig for deg å begynne å drikke mer vann i løpet dagen.

Pass på å drikker mellom 6 og 8 glass om dagen, i tillegg til å spise hydrerende matvarer som frukt og grønnsaker.

  • Fayomi, O., I. Maconochie, and R. Body. “Is skin turgor reliable as a means of assessing hydration status in children?.” Emergency Medicine Journal24.2 (2007): 124-125.
  • Quality, D. (1996). Ammonia in Drinking-water Background document for development of WHO Guidelines for Drinking-water Quality. Guidelines for Drinking-Water Quality. https://doi.org/10.1016/j.kjms.2011.05.002
  • Keshavarzi, A. R., Sharifzadeh, M., Kamgar Haghighi, A. A., Amin, S., Keshtkar, S., & Bamdad, A. (2006). Rural domestic water consumption behavior: A case study in Ramjerd area, Fars province, I.R. Iran. Water Research. https://doi.org/10.1016/j.watres.2006.01.021
  • Masento, Natalie A., et al. “Effects of hydration status on cognitive performance and mood.” British Journal of Nutrition 111.10 (2014): 1841-1852.
  • Muckelbauer, R., Libuda, L., Clausen, K., Toschke, A. M., Reinehr, T., & Kersting, M. (2012). Promotion and provision of drinking water in schools for overweight prevention: Randomized, controlled cluster trial. Nutrition Today. https://doi.org/10.1097/NT.0b013e318264ef5b