Ni skadelige matvarer som mateksperter unngår

Ifølge eksperter finnes det mange matvarer som bør unngås, siden de kan forårsake matforgiftning. Vi har utarbeidet en liste over farlige produkter og mulige erstatninger.
Ni skadelige matvarer som mateksperter unngår

Siste oppdatering: 23 mai, 2021

Noen ganger er visse matvarer som vi tror er sunne, mye mer skadelige enn vi hadde mistenkt. Nedenfor har vi listet opp ni skadelige matvarer du bør unngå ifølge mateksperter og hvorfor de bør unngås.

Ideelt sett bør du ikke spise disse skadelige matvarene. Hvis det ikke er mulig, bør du i det minste prøve å finne sunnere alternativer. Det som er klart er at forskning har vist at mange “sunne” matvarer har skjulte risikoer vi aldri ville ha tenkt på.

1. Rå østers

Rå østers kan være skadelige

Ifølge matsikkerhetseksperter bør ingen spise rå sjømat. Dette skyldes økende havtemperaturer som gjør sjømat til den perfekte grobunn for bakterier.

Hvordan spise dem

Du bør alltid spise tilberedte østers. Et godt alternativ som ikke tar bort smaken deres er å bake dem og spise dem med en krydret saus. Du vil se at de smaker like godt.

Vi anbefaler deg å lese denne artikkelen: 9 matvarer du ikke bør oppbevare i fryseren

2. Skadelige matvarer som mateksperter unngår: Ferskpresset juice kjøpt i boder

Fruktjuice i forskjellige farger

Mens du kanskje tror det motsatte er sant, kan ferskpresset juice – spesielt når du kjøper den i en juicebod – være forurenset med virus, bakterier og parasitter.

Hva dette betyr? Risikoen oppveier fordelene.

Erstatt med:

Lag juicen selv. Hvis du er ute etter juice og er på farten, velger du den pasteuriserte typen. Hvis du leter etter vitaminer, spis den faktiske frukten.

3. Underkokt kjøtt

Underkokt fisk

Underkokt kjøtt er en favoritt for mange mennesker. For å drepe E. coli og salmonella må kjøttets indre temperatur imidlertid nå minst 71 ° C.

Erstatt med:

Kjøtt som er godt tilberedt.

4. Skadelige matvarer som mateksperter unngår: Spirer

Spirer er blant skadelige matvarer som mateksperter unngår

E. coli og salmonella er vanligere enn du tror. Sunt spiret korn krever ikke kjemikalier.

Erstatt med:

Velg spirede hvetekorn eller alfalfa som er dyrket naturlig eller med rå frø. Du kan velge linfrø, gresskar og solsikkefrø, siden de er like fordelaktige.

5. Råmelk

En mugge og et glass med råmelk

Forholdene der råmelk produseres er ikke akkurat sterile. I tillegg er det høy risiko for bakteriell og viral forurensning. Den eneste måten å drepe dem på er ved å koke melken.

Erstatt med:

Kok eller pasteuriser melken.

6. Skadelige matvarer som mateksperter unngår: Kokt ferskvannsfisk

Skadelige matvarer som mateksperter unngår: Kokt ferskvannsfisk

Selv om du koker ferskvannsfisk, anbefales det ikke å spise det. Forskere i Spania fant at å koke ferskvannsfisk bare nøytraliserer 18 % av de farlige cyanotoksinene.

Resten av fiskens skadelige stoffer holder seg i retten sammen med en høy konsentrasjon av giftstoffer.

Erstatt med:

Det er bedre å dampe fisk, siden denne tilberedningsmetoden nøytraliserer 26 % av cyanotoksinene.

7. Kjøttpålegg

Dessverre inneholder selv de dyreste kjøttpåleggene av høyere kvalitet kreftfremkallende nitrater

Dessverre inneholder selv de dyreste kjøttpåleggene av høyere kvalitet kreftfremkallende nitrater. Kjøttpålegg inneholder 400 % mer salt og 50 % mer fett enn en porsjon rå biff.

Erstatt med:

Hjemmelaget spekemat ville være like bra eller bedre.

8. Skadelige matvarer som mateksperter unngår: Ferdigpakket mat med to eller flere ingredienser

Matprodusenter bruker butylert hydroksyanisol (BHA) og butylert hydroksytoluen (BHT) for å bevare disse produktene.

Matprodusenter bruker butylert hydroksyanisol (BHA) og butylert hydroksytoluen (BHT) for å bevare disse produktene. Hvis det inntas i høye doser, kan du utvikle hormonelle lidelser, og et høyt inntak av BHA kan føre til kreft.

Erstatt med:

Hjemmelagde nedfryste retter eller ved å tilberede mat hver dag.

9. Ferdigvasket frukt og grønnsaker

Ni skadelige matvarer som mateksperter unngår

Til slutt har forvasket og kuttet frukt og grønnsaker skiftet hender flere ganger. Jo flere mennesker som berører maten din, desto større er sjansen for at de gir bakterier.

Erstatt med:

Kjøp frukt i buttikken, vask dem godt og lag en fruktsalat hjemme.

Det kan interessere deg ...
Probiotiske matvarer for en sunnere tarmflora
Veien til HelseLes den inn Veien til Helse
Probiotiske matvarer for en sunnere tarmflora

Probiotiske matvarer nærer ikke bare kroppen vår, de tilbyr også en praktisk fordel for fordøyelsen vår og gir oss en sunnere tarmflora.



  • Stanhope KL., Sugar consumption, metabolic disease and obesity: the state of the controversy. Crit Rev Clin Lab Sci, 2016. 53 (1): 52-67.
  • Stec AA., Dickens KE., Salden M., Hewitt FE., et al., Occupational exposure to polycyclic aromatic hydrocarbons and elevated cancer incidence in firefighters. Sci Rep, 2018.
  • Zhao Z., Yin Z., Zhao Q., Red and processed meat consumption and gastric cancer risk: a systematic review and meta analysis. Oncotarget, 2017. 8 (18): 30563-30575.