Råd for å opprettholde en sunn fordøyelseshelse

juni 19, 2020
Det å spise mat som inneholder fiber og opprettholde en sunn gallestrøm kan hjelpe deg med å opprettholde en sunn fordøyelseshelse. Hva annet bør du imidlertid vite? Det tar vi en nærmere titt på i dagens artikkel!

Tarmene hos en voksen har like mange celler som de har bakterier. Mer enn 70 % av disse bakteriene bor i tykktarmen og fungerer som et slags organ ved å utføre funksjoner som er viktige for å ha en sunn fordøyelseshelse. Som du ser, er det svært viktig å være snill med tarmbakteriene våre for å ha et sunt fordøyelsessystem.

Les videre for å lære mer!

Å opprettholde en sunn fordøyelseshelse

Fordøyelse
Bakterier som lever i tarmene spiller en viktig rolle for helsa vår. Nettopp på grunn av dette er det viktig å ta til seg vaner for å ta vare på tarmbakteriene våre.

Fermenterbar fiber

De fleste bakteriene i tykktarmen er anaerobe og deltar i fordøyelsesprosessen via gjæringsprosessen. Fiber som kan gjæres inkluderer pektiner, planteslim, fruktaner, resistent stivelse og polyfenoler. Fermenterbar fiber som dette finnes i frukt, grønnsaker og knoller.

Bakterier produserer kortkjedede fettsyrer fra denne fiberen, spesielt butyrat, propionat og acetat. Disse forbindelsene er essensielle for flere funksjoner:

  • Å opprettholde tykktarmhelsen vår i form av å regulere sure pH-nivåer, energisubstrat for kolonocytter, produksjon av muciner og antimikrobielle peptider, osv.
  • For optimal funksjon av immunforsvaret som blant annet å kontrollere betennelse og lymfocyttproduksjonen.

I tillegg til å gi kortkjedede fettsyrer, gir fermenteringsprosessen av fiberen i tykktarmen også en viss mengde gass. Dette er hovedsakelig CO2, men også hydrogen og metan. Disse utgjør en stor del av gassene som en person utviser daglig. Andre gasser som nitrogen, oksygen og hydrogensulfid kompletterer sammensetningen.

Dette er årsaken til at gjæringsprosessene i tykktarmen er både sunne og nødvendige for en sunn tarmhelse, til tross for at de kan lukte litt når de kommer ut.

Ikke gå glipp av: Ti sunne matvarer for å regulere fordøyelsen

Effekten av galle på fordøyelseshelsen din

Galle er et gulaktig væske som produseres av leveren. Den lagres i galleblæren og frigjøres under fordøyelsesprosessene. Galle utfører antimikrobielle og fordøyelsesfunksjoner ved å emulgere fett slik at fordøyelsesenzymene kan fordøye dem.

Det meste av gallesyren absorberes igjen på slutten av tynntarmen. En liten del slipper imidlertid ut i tykktarmen. Når den er der, kan den fremskynde intestinal transitt, og kanskje til og med forårsake diaré når gallen ikke absorberes skikkelig. Videre kan personer med irritabel tarmsyndrom eller som har en predisposisjon for forstoppelse ha en redusert gallestrøm.

Vi anbefaler: Kamille og andre midler som vil forbedre fordøyelsen din

Tips for å opprettholde en sunn fordøyelseshelse

I tillegg til å konsumere fiber som kan gjæres, som vi får fra frukt og grønnsaker, kan disse tipsene bidra til å opprettholde en sunn gallestrøm hos de med forstoppelse, luktfrie gasser eller andre naturlige plager. Det er imidlertid veldig viktig at vi først oppsøker legen vår for å høre hva han eller hun har å si.

Videre er det viktig å ha et balansert surt pH-nivå i magen. Faktisk er lavere produksjon av saltsyre assosiert med gallestein. Derfor må du:

Du kan også tilsette noen dråper standardiserte bitre preparater, som artisjokker, Benediktinertistel, Mariatistel, gentianarot, bitter kamille og bitterappelsin til sitronsaften. Disse plantene bidrar til å utvise galle og kan hjelpe deg ved ubehag etter å ha spist. Du bør imidlertid oppsøke legen din før du tar dem.

Andre tips for å ta vare på fordøyelseshelsen din

Sitronvann og en skje på et bord
Sitronsaft i vann er et av tilskuddene som kan bidra til å ta vare på tarmhelsen din.

Drikk kaffe før du spiser noe annet om morgenen. Dette er fordi den stimulerende effekten det har på galleblæren kan hjelpe fordøyelsessystemet. Du bør imidlertid ikke konsumere for mye av det, da det kan forårsake avhengighet.

Ha et kosthold som er rikt på sunt fett, da fettet som finnes i visse matvarer fremmer sammentrekning av galleblæren og kan bidra til å opprettholde riktig gallestrøm. Hvis du for eksempel har problemer når du går på do, kan du prøve å konsumere mer extra virgin olivenolje.

Konklusjon

Hvis du er en av dem som har et kosthold rikt på fermenterbar fiber og du ofte lider av forstoppelse, har luktfrie gasser og legen din har utelukket en organisk-basert tilstand, vil disse triksene hjelpe deg med å stimulere gallestrømmen. Dette kan være nettopp det du trenger for å oppnå bedre fordøyelseshelse.

  • Wenzel H., Primary bile acid diarrea in a community gastroenterology practice. Z Gastroenterol, 2019. 57 (6): 734-739.
  • Abenavoli L., Izzo AA., Milic N., Cicala C., et al., Milk thistle (silybum marianum): a concise overview on its chemistry, pharmacological, and nutraceutical uses in liver diseases. Phytother Res, 2018. 32 (11): 2202-2213.