Robert Lewandowski: Dietten som holder ham på toppen

Robert Lewandowski har ikke sluttet å score mål siden han begynte i Borussia Dortmund i 2010. Lær mer om kostholdet som holder ham på toppen i denne artikkelen!
Robert Lewandowski: Dietten som holder ham på toppen

Siste oppdatering: 05 september, 2021

Robert Lewandowski er en av få fotballspillere som har evnen til å konkurrere på like vilkår med Lionel Messi og Cristiano Ronaldo.

Faktisk har den Warszawa-fødte spilleren til og med overgått de argentinske og portugisiske stjernene de siste sesongene og var rangert som den beste i verden da han mottok FIFAs beste spillerpris. For å oppnå en slik ytelse var kostholdet til Lewandowski avgjørende.

Så det faktum at Bayern München-spissen har overgått 40 mål hvert år siden sesongen 2015-16 skyldes delvis spisevaner som er verdt å avsløre og analysere.

Hva bør du vite om kostholdet til Lewandowski, en av de beste spissene blant eliten?

Fortsett å lese for å finne ut!

Robert Lewandowskis diett for å holde ham blant verdens beste

Vi bør presisere at vendepunktet for polakken kom da han meldte seg på med Bayern München i 2014 som en gratis agent. På den tiden var Anna Stachurska, hans kone siden 2013, ernæringsfysiolog og karateka, ansvarlig for spissens diett for å maksimere prestasjonene gjennom Bundesliga-kampanjene.

Personen som avslørte endringene i Lewandowskis diett var imidlertid Thiago Cionek. Den tidligere forsvareren sa til ESPN: “Robert fortalte meg til og med at den store endringen i karrieren, da han nådde eliteklubbene og på landslaget, var da han radikalt forandret det han spiste”.

Du kan være interessert i: Skadene Cristiano Ronaldo har hatt

Dagens første måltid

Fersk tunfisk.
Tunfisk er en kilde til omega 3-fettsyrer. Det er en del av fotballspillerens kosthold på starten av dagen.

Tunfisk er konstant når det kommer til frokosten til denne proffe fotballstjernen. Bidraget av omega 3-fettsyrer, forskjellige B-komplekse vitaminer (B2, B3, B6, B9 og B12) og fettløselige vitaminer gjør kroppens utvikling optimal og reduserer fett. Samtidig gir det fordeler for reparasjon av muskelfibre etter anstrengende fysisk aktivitet.

I tillegg ser Robert Lewandowski på gluten og laktose som forbudte matvarer for dagens første måltid. I et intervju med Welt am Sonntag i hans tidlige dager, sa angriperen følgende: “Da jeg hadde frokostblandinger og melk til frokost, følte jeg meg litt treg før trening.”

Andre matvarer som er en del av spissens frokost inkluderer følgende:

  • Mandel-melk
  • 100% mørk sjokolade
  • Kokosnøttmelk
  • Grønnsaker
  • Rismelk
  • Fullkornsbrød
  • Frukt

Robert Lewandowskis diett før kamp

Lewandowskis strenge utvalg av mat kommer fra å ha studert kroppens respons dagen før kampen for å være i best mulig stand. Derfor er en av oppskriftene som hans personlige ernæringsfysiolog og kone anbefaler i planene rød ris.

Ingrediensene i denne retten er følgende:

  • Timian
  • Salt
  • Gurkemeie
  • Rød ris
  • Anis
  • Pinjekjerner
  • Avklart smør
  • Svart spisskummen

Etter middag, og i henhold til hva angriperens tidligere lagkamerat sa, er dessert en tallerken med rispudding (mandel, ris eller kokos). Grunnen? Å samle karbohydrater og glukose, noe som vil være avgjørende for energibehovet på fotballbanen.

Robert Lewandowskis kosthold på kampdagen

På kampdagen prioriterer Lewandowskis diett en stor mengde protein. Følgelig kan vi blant produktene nevne igjen tunfisk, kylling, mandler, avokado og pinjekjerner, for å nevne noen som Anna Stachurska anbefaler.

På den måten klarer han å forbedre prestasjonen i løpet av de 90 minuttene eller mer som en kamp varer. I tillegg fremmer valget av disse matvarene raskere reparasjon av små fibrillære brudd som oppstår i musklene på grunn av betydelig belastning.

Gjenopprettingsfase

Når den fysiske kampen om en fotballkamp i en av de beste ligaene i Europa er over, er den riktige gjenopprettingsprosessen fra mat relatert til inntak av grønnsaker og avokado. Sånn sett er noen gode alternativer for ytterligere fordeler brokkoli, courgette, salat, gulrøtter og spinat.

Fersk avokado.
Avokado er en annen kilde til sunne fettsyrer, så det er flere og flere idrettsutøvere som gjør det til en del av kostholdet.

Oppdag: Ti ting som vil motivere deg til å følge middelhavskosten

Robert Lewandowskis kosthold for trening fyller på glykogen

Det er flere aspekter ved Lewandowskis treningsdiett som er grunnleggende. Stachurska (hans ernæringsfysiolog) understreker viktigheten av glykogenpåfylling. Dette reduserer følelsen av tretthet. Derfor er teknikken hans forbedret.

Hvordan får du riktig glykogennivå?

Med snacks.

Noen av alternativene hun foreslår er havregryn med dadler tre timer før trening. Han velger også en salt energibar eller de berømte kraftballene (kakao, dadelsirup, tørkede tyttebær og komprimert kokos).

Til slutt, etter trening, drikker han cocktailer eller naturlige isotoniske drinker. For førstnevnte bruker Stachurskas oppskrift kokosmelk kombinert med frukt som en base. I mellomtiden inkluderer den isotoniske varianten kokosnøttvann, honning og sitron.

Nå vet du detaljene i Lewandowskis diett som har tillatt ham å være blant de fem beste i verdensfotball!

Det kan interessere deg ...
Hvordan forbedre seg på fotball utenfor banen
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Hvordan forbedre seg på fotball utenfor banen

Idrettsprestasjoner er ikke bare avhengig av hvor mye du trener på banen, så du må gjøre noen endringer for å bli bedre i fotball.



  • Mata F, Grimaldi M y Sánchez A. Reposición del Glucógeno Muscular en la Recuperación del Deportista. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte. 2019. Disponible en: https://doi.org/10.6018/sportk.362071.
  • Jeukendrup A. Los carbohidratos durante el ejercicio: la investigación de los últimos 10 años. Nuevas recomendaciones. Apunts. Educación física y deportes. 2013. Disponible en: https://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/270902.
  • Gómez L. Nutrición para deportes de larga duración. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 2017. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6371527.
  • Peinado A, Rojo M y Benito P. El azúcar y el ejercicio físico: su importancia en los deportistas. Nutr Hosp. 2013. Disponible en: 10.3305/nh.2013.28.sup4.6796. PMID: 23834092.
  • Dennis S, Noakes T y Hawley J. Estrategias nutricionales para minimizar la fatiga durante el ejercicio prolongado: reposición de líquidos, electrolitos y energía. J Sports Sci. 1997. Disponible: 10.1080 / 026404197367317. PMID: 9232556.