Fem fordeler ved å drikke gurkemeie-te

13 november, 2020
Gurkemeie er et oransjefarget krydder som brukes i forskjellige preparater og har blitt ganske populært på grunn av de helsemessige fordelene det har å tilby. I dagens artikkel vil vi snakke mer om det og fortelle deg hvordan du lager gurkemeie-te hjemme.

Det er mange helsemessige fordeler i en kopp gurkemeie-te, ettersom det er rotstokken til en urt i Ingefærfamilien (Zingiberaceae), som ingefær og kardemomme også hører til i. Gurkemeie har blitt mer og mer populært de siste årene fordi mange sverger til dets antiinflammatoriske og antioksidantegenskaper.

Du har sikkert sett denne roten rundt omkring og kanskje du, på grunn av den karakteristiske oransje fargen, har lurt på hva den brukes til. I dag vil vi derfor fortelle deg mer om egenskapene og hvordan du kan brygge en urtete med den for å dra nytte av denne rotens fulle potensiale.

Fordelene ved å drikke gurkemeie-te

Det er mange fordeler som tilskrives gurkemeie på grunn av dets antioksidant- og betennelsesdempende egenskaper. En av de mest populære måtene å innta det på er som en urtete. Dette er fordi det er en fin måte å nyte den karakteristiske smaken og dra nytte av dets medisinske egenskaper på.

1. Det hjelper mot symptomene på artritt

Kurkumin, den aktive ingrediensen i gurkemeie, er et stoff som er kjent for å ha antioksidanteffekter. Forskning på mennesker er fremdeles i tidlige stadier, men det er tilsynelatende bevis på molekylært nivå som kan støtte dens effekter.

Dette er tilfellet med en studie publisert i SpringerPlus, som indikerer at dette elementet kan være effektivt for å redusere smerte hos pasienter med slitasjegikt (artrose). Denne tilstanden oppstår når brusk som fungerer som dempere for leddene gradvis brytes ned, noe som fører til beinskader.

Gurkemeie og sitron
Du kan lage gurkemeie-te hjemme med noen enkle ingredienser.

Vil du vite mer? Ikke gå glipp av: Ingefær og gurkemeie: Et smertestillende preparat mot leddsmerter

2. Det kan bidra til å forhindre Alzheimers

Den spesifikke årsaken til denne sykdommen er dessverre ikke helt kjent enda, men en publikasjon fra Alzheimers Research Center antyder at kurkumin kan redusere tapet av synaptiske markører og akkumulering av amyloid. Dette er fordi begge er relatert til utviklingen av denne patologien.

3. En kopp gurkemeie-te kan stimulere immunforsvaret

En annen helsefordel dette uttrekket gir, er at det ser ut til å styrke immunforsvaret. Faktisk antyder en anmeldelse publisert i Journal of Clinical Immunology at det å drikke det kan ha positive resultater i behandlingen av autoimmune lidelser.

4. Det hjelper med kolesterol-sirkulasjon

Kolesterol er et nødvendig stoff for at kroppen skal danne sunne celler. Store mengder av det i blodet øker imidlertid risikoen for at det dannes avleiringer i blodårene. Det kan derfor føre til noen alvorlige tilstander, som hjertesykdom og hjerneslag.

Ifølge en studie publisert i Nutrition Journal er gurkemeie og kurkumin effektivt for å redusere risikoen for kardiovaskulære sykdommer, takket være deres kardiobeskyttende egenskaper. I tillegg bidrar det å innta det til å redusere kolesterol- og triglyseridnivåer hos høyrisikopasienter med denne tilstanden.

5. Det er nyttig i behandlingen av uveitt

Uveitt dukker opp når det er hevelse og rødhet i uvea, de delene av øyet som har fargestoff. Hovedårsaken er ukjent, selv om det ser ut til at noen faktorer – som tilstedeværelsen av visse virus eller det å lide av betennelsessykdommer – kan ha en innvirkning.

Kurkumin har blitt brukt i årevis for å behandle forskjellige sykdommer, inkludert betennelsesrelaterte. Når det gjelder uveitt, sier forskning publisert i Clinical Ophthalmology at denne komponenten av gurkemeie kan være et terapeutisk supplement som kan forbedre denne tilstanden.

Ikke gå glipp av: 8 matvarer du bør unngå når du har betennelse

Slik lager du gurkemeie-te

Du trenger bare vann og gurkemeie for å lage denne enkle drikken hjemme og nyte de fordelene vi har snakket om. Bare følg trinnene nedenfor.

Ingredienser

  • 2 kopper vann
  • 1 ts gurkemeie
  • Honning (valgfritt)
  • Ingefær (valgfritt)

Slik gjør du

  • Hell først vannet i en gryte og kok det opp på høy varme
  • Senk deretter varmen til middels lav, tilsett gurkemeie og rør godt – tilsett litt ingefær hvis du vil gi teen litt ekstra fordeler og smak
  • La det stå over svak varme i omtrent 5 til 10 minutter
  • Sil teen og hell den over i koppen din
  • Til slutt kan du søte den med litt honning før du nyter den
Hjemmelaget gurkemeie-te
Du kan nyte alle fordelene med gurkemeie-te hjemme.

Mulige bivirkninger ved å drikke gurkemeie-te

Generelt sett er det trygt å innta gurkemeie, selv om bivirkninger kan oppstå ved inntak i store mengder. Faktisk påpeker en publikasjon fra Specialist Pharmacy Center at de vanligste tegnene på forgiftning kan omfatte:

Helt til slutt er det viktig å være klar over at fordelene med gurkemeie ikke skal erstatte medisinsk behandling for sykdommene og lidelsene nevnt i dagens artikkel. Ta kontakt med legen din dersom du lurer på noe rundt det å innta gurkemeie.

  • Allegri, P., Mastromarino, A., & Neri, P. (2010). Management of chronic anterior uveitis relapses: efficacy of oral phospholipidic curcumin treatment. Long-term follow-up. Clinical ophthalmology (Auckland, N.Z.)4, 1201–1206. https://doi.org/10.2147/OPTH.S13271
  • Jagetia GC, Aggarwal BB. “Spicing up” of the immune system by curcumin. J Clin Immunol. 2007;27(1):19-35. doi:10.1007/s10875-006-9066-7
  • Henrotin, Y., Priem, F., & Mobasheri, A. (2013). Curcumin: a new paradigm and therapeutic opportunity for the treatment of osteoarthritis: curcumin for osteoarthritis management. SpringerPlus2(1), 56. https://doi.org/10.1186/2193-1801-2-56
  • Marmitt, Diorge Jônatas, et al. “Revisión sistemática de las plantas de interés para el Sistema de Salud con potencial terapéutico cardiovascular.” Revista Cubana de Plantas Medicinales 21.1 (2016): 108-124.
  • Freire-González, Rosa A., and Marlén Vistel-Vigo. “Caracterización fitoquímica de la Curcuma longa L.” Revista Cubana de Química 27.1 (2015): 9-18.
  • Chacín, Yemina Josefina Figuera, et al. “Constituyentes químicos de las hierbas y especias: Efectos sobre la salud humana.” Revista Científica UDO Agrícola 13.1 (2013): 1-16.