Røde bananer: Hva er fordelene deres?

Visste du at ikke alle bananer er like? Den mest kommersialiserte og velkjente er den gule cavendish-varianten. Imidlertid er det mer enn 1000 varianter av denne frukten. I den følgende artikkelen får vi vite alt om den røde bananen.
Røde bananer: Hva er fordelene deres?

Siste oppdatering: 25 juli, 2022

Røde bananer markedsføres ikke i stor skala, men det er en økende etterspørsel etter dem. Dette er delvis på grunn av deres mindre størrelse, tette tekstur og søte smak.

De antas å ha sin opprinnelse i India og Malaysia, hvor de har vokst vilt i århundrer. De spredte seg senere til andre områder, som Australia, Nord-Afrika og Sørøst-Asia. De har også nådd Europa, hvor de dyrkes på Kanariøyene.

For mange mennesker er det en ukjent frukt, siden den ikke er tilgjengelig i alle land. Så hvis du er nysgjerrig på å finne ut mer om den og bli kjent med fordelene og hvordan den skiller seg fra den gule bananen, fortsett å lese, så skal vi fortelle deg det!

Hva er røde bananer og hvordan skiller de seg fra gule bananer?

Røde bananer er kjent botanisk som Musa acuminate Red Dacca. Men, avhengig av opprinnelsesstedet, kan det ha andre navn, for eksempel spansk rød plantain, cubansk rød, Lal Kela eller Colorado.

Til å begynne med er det interessant, og kanskje overraskende, å merke seg at det ikke er en genmodifisert frukt. Faktisk er det en naturlig gruppe innenfor banangruppen, som har dukket opp gjennom årene takket være dyrking og biologisk utvalg.

Den er kortere og tykkere enn Cavendish-varianten (den vanligste blant gule bananer). Skallet er hardt og har en farge som kan variere fra knallrød til oransjegul. Fargenyansene avhenger av antioksidantpigmentene den inneholder.

Det viktigste kjennetegnet ved denne typen banan er fargen på skallet. Når det er skrellet, har frukten en gul eller elfenbensfarget tone. Den er myk, kremet, søt og med en fruktig smak og aroma som minner om bringebær og mango.

Fordeler og egenskaper ved røde bananer

Det er noen feilaktige oppfatninger om bananer generelt. Det er ofte sitert som en usunn eller altfor kaloririk frukt.

Imidlertid kan vi kategorisk slå fast at det er en næringsrik frukt, og inntaket av den kan gi en rekke positive helseeffekter. Den røde bananen deler også disse fordelene.

Noen bananer.
Bananer anses av mange for å være en lite næringsrik frukt, men dette er langt fra sannheten, både når det kommer til den gule, og den røde varianten.

Næringsstoffbidrag

I sammensetningen av bananen (også av den røde varianten) skiller karbohydrater seg ut over proteiner og fett (som finnes i små proporsjoner). De inneholder også betydelige mengder fiber, kalium og vitamin B6.

Energikilde

Tre forskjellige typer sukker finnes i den røde bananen:

  • Fruktose
  • Sukrose
  • Glukose

Denne sammensetningen gjør den til en kilde til rask, men langvarig energi. De er ideelle for barn, folk som driver med mye fysisk aktivitet, eller for forbruk etter å ha drevet med sport.

Fordøyelsesvelvære

Når frukten er umoden, er en betydelig del av karbohydratene i form av stivelse. Men når de modnes, blir de forvandlet til enklere sukkerarter. Av denne grunn blir det en myk og lett fordøyelig frukt.

I tillegg inneholder den kostfiber i form av inulin og fruktooligosakkarider. Dette kan ikke fordøyes og når tykktarmen intakt, hvor det fermenteres av tarmbakterier. Det bidrar dermed til å forbedre tarmpassasjen og har prebiotiske egenskaper.

Nervesystemet og immunsystemet

Pyridoksin (eller vitamin B6) er nødvendig for hjernens utvikling og for normal funksjon av nervesystemet. Det er også involvert i dannelsen av antistoffer.

Kardiovaskulær helse

I følge Harvard School of Public Health er røde bananer en utmerket kilde til kalium. Dette mineralet letter muskelsammentrekning og regelmessig hjerterytme. Det kompenserer også for overflødig natrium i kosten, noe som kan bidra til å opprettholde normale blodtrykksnivåer.

Antioksidantene i røde bananer

Som mange frukter og grønnsaker er noen antioksidantforbindelser til stede i røde bananer. Noen av dem, selv i større mengder enn de gule variantene. Dette er tilfellet med betakaroten, alfa-karoten og lutein.

Antioksidanter er stoffer som forhindrer celleskader og motvirker skadevirkningen av frie radikaler. Sistnevnte, når de overskrider kroppens antioksidantkapasitet, er relatert til aldring.

Hvordan bruke røde bananer? Mulig bruk på kjøkkenet

Å skrelle og spise frukten fersk er en av de enkleste måtene å innta dem på. Takket være størrelsen og den enkle håndteringen er de også perfekte for å spise utenfor huset og som snacks midt på formiddagen eller midt på ettermiddagen.

Det er også mulig å kutte dem i skiver og legge dem i noen retter. De er utmerket å kombinere med annen frukt i fruktsalater eller i form av brosjetter. På samme måte er de veldig gode å bruke som topping eller dekorasjon for iskrem, frokostblandinger og havregrynpannekaker.

Takket være deres fete, myke fruktkjøtt, kan de brukes til å lage søtsaker og desserter. De gir en kremet tekstur til smoothies, milkshakes eller mousser. I tillegg kan de brukes til å søte alle slags kjeks, kaker og paier naturlig.

Men de kulinariske mulighetene til bananer slutter ikke her, da det er mulig å servere dem som saltede “chips” til en deilig forrett. I noen land er de til og med vant til å lage karriretter og kyllingoppskrifter med sauser.

For å nyte røde bananer under optimale forhold, må de være modne, ellers er de veldig tørre og teksturen kan være ubehagelig. Tilstedeværelsen av brune flekker på skallet er et av tegnene på modenhet.

Hjemme holder de seg godt i romtemperatur i 2 til 10 dager. Du må holde dem unna sollys, og de trenger ikke kjøling.

Røde bananer.
I mange land og regioner er det vanskelig å finne den røde varianten av bananer, siden de ikke er distribuert over hele verden.

Her er en flott bananoppskrift for deg: Boller med bananer og ost

Røde bananer er en sunn frukt å inkludere i kostholdet ditt

Nesten alle liker bananer. De er deilige, enkle å spise og gir en fantastisk tekstur til mange oppskrifter. Den røde varianten er en unik frukt som deler alle sine næringsstoffer og egenskaper med den gule varianten.

Når de inngår i et sunt kosthold, er de gunstige for hjertet, har antioksidantegenskaper og fremmer metthet og tarmbevegelser. De er ideelle å ta i alle aldre og når som helst i livet.

Når det gjelder å spise dem og dra nytte av dem, har de mange forskjellige bruksområder, og de er like allsidige som de gule. Men hvis du mangler litt inspirasjon eller ideer, er det bare å bruke dem på samme måte som den gule varianten. Ta en titt på artikkelen nedenfor for et uvanlig bruksområde for bananer!

Det kan interessere deg ...
Prøv dette utsøkte bananbrødet med honning og kanel
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Prøv dette utsøkte bananbrødet med honning og kanel

I dag vil du lære om en dessert som er både næringsrik og enkel: bananbrød med honning og kanel. Les videre og gi dette brødet et forsøk!



  • Food Data Central. Banana, raw. U.S. Department of Agriculture. Octubre 2020.
  • Fu X, Cheng S, et al. Comparative analysis of pigments in red and yellow banana fruit. Food Chemistry. Enero 2018. 239: 1009-1018.
  • Harvard T.H. Chan. The nutrition source. Bananas. Harvard School of Public Health.
  • Liguori I, Russo G, et al. Oxidative stress, aging, and diseases. Clinical Interventions in Aging. Abril 2018. 13: 757-772.
  • Medline Plus. Vitamina B6. Biblioteca Nacional de Medicina. Noviembre 2021.
  • Singh B, Singh J.P, et al. Bioactive compounds in banana and their associated health benefits – A review. Food Chemistry. Septiembre 2016. 206: 1-11.