Si adjø til dobbelthaken med disse øvelsene

28 september, 2020
Det er flere årsaker til at man kan få en dobbelthake, som genetikk og aldring. Den gode nyheten er at du kan redusere den ved hjelp av noen øvelser.

En dobbelthake, som mange synes at er ganske skjemmende, dukker opp på grunn av en oppsamling av fett rundt halsen. Den gode nyheten er imidlertid at du kan redusere dobbelthaken gjennom en enkel treningsrutine. Selv om det er sant at denne påstanden ikke har noe vitenskapelig grunnlag, blir den støttet av erfaringene til mennesker over hele verden.

Årsaker til dobbelthaken

Oppsamlingen av fett under haken (som vi kjenner som dobbelthake) skjer av forskjellige grunner. Aldring er hovedårsaken ettersom huden blir tynnere og mister elastisitet. Det er imidlertid mange andre grunner til at den kan dukke opp, som overvekt, fysiske egenskaper og beinstruktur. Sistnevnte betyr at du ikke nødvendigvis trenger å være overvektig for å ha en dobbelthake.

Som med andre helse- og estetiske problemer, er det andre faktorer som fremmer opptreden av dobbelthaken, som røyking, dårlig kosthold, mangel på mosjon osv.

Behandlingene for å ta hånd om dobbelthaken varierer fra person til person, noe som betyr at plastisk kirurgi eller ansiktsløft ikke er de eneste alternativene.

Det mest populære rådet for å redusere dobbelthaken er å utføre visse øvelser. Dette anbefales også som en måte å forhindre at man får en dobbelthake i utgangspunktet på.

Som du kan se, er det ikke nok å gå ned i vekt for å bli kvitt fett rundt halsen og andre områder av kroppen. Du må trene for å tone området.

Øvelser for å redusere dobbelthaken

Videre tar vi en titt på hvilke øvelser som kan hjelpe deg med å redusere dobbelthaken.

Kysseøvelsen

Denne første øvelsen for å bli kvitt dobbelthaken innebærer å strekke halsen mens du beveger hodet forsiktig bakover. I tillegg kan man se opp for å få en bedre holdning.

  • Form leppene som om du skulle kysse noen, så mye du kan frem til du kjenner at musklene i halsen og haka strammer seg.
  • Hold denne stillingen i 15 sekunder og gjenta hver dag.

Tungen ut

Denne øvelsen er veldig enkel. Du trenger bare å stikke ut tunga så mye som mulig:

  • Prøv å oppretthold denne stillingen i omtrent 15 sekunder også.
  • Gjør 10 repetisjoner hver dag for å sørge for at denne øvelsen er effektiv.

Ikke gå glipp av: Gode øvelser for magen uten å skade ryggen

Nakkerotasjoner

En kvinne tøyer ut nakken
Uttøying er ikke bare bra for ryggen, men toner også huden rundt halsen.

For å gjøre denne øvelsen, løft haka og roter fra side til side. Du prøver å lage en slags halvsirkel her, så beveg hodet fra én side til den andre.

Vokaløvelse

Dette er enda en veldig enkel øvelse. For å begynne, stå oppreist med ryggen rett. Åpne munnen så mye du kan og begynn å si vokalene langsomt og tydelig.

Gjenta denne øvelsen så ofte du kan i løpet av dagen.

Hakeløft

Som i forrige øvelse, må du stå oppreist med rett rygg her også. Se opp i taket ved å gradvis løfte haka og oppretthold denne stillingen i omtrent 10 sekunder. Du kommer til å føle det i musklene under haka når du gjør dette.

Gjenta øvelsen 10 ganger om dagen for å oppnå effektive resultater.

Tungebevegelser

Denne øvelsen er også veldig enkel og ganske diskré. Dermed kan du gjøre den når som helst på dagen uten å bekymre deg for om noen kan se deg eller ikke.

For å utføre øvelsen, trenger du bare å bevege tunga i sirkler. Prøv å nå tak i både ganen og bunnen av munnen, under tunga.

Vi anbefaler: Fem øvelser og hjemmeremedier for å redusere dobbelthaken din

Trist munn for å redusere dobbelthaken

Denne øvelsen for å redusere dobbelthaken er ganske lik kysseøvelsen vi nevnte ovenfor.

  • For å utføre denne øvelsen, prøv å gjøre et motsatt smil, som når småbarn surmuler.
  • På denne måten kan du legge merke til at du trener musklene i halsen, spesielt på sidene.

Tygg tyggegummi

En kvinne tar en tyggegummi

Til slutt, noe enkelt du kan gjøre når som helst på dagen, er å tygge tyggis. Prøv en sukkerfri type for å unngå hulrom.

  • Når du tygger tyggegummi, beveger du kjeven opp og ned og trener halsmusklene, noe som kan hjelpe deg med å redusere dobbelthaken.

Praktiser disse øvelsene for å redusere dobbelthaken

Som du kan se, kan det å utføre disse øvelsene regelmessig hjelpe deg med å føle deg bedre med deg selv. Husk at det ikke finnes noen bevis på at disse øvelsene fungerer, de har kun blitt anbefalt av folk som har prøvd dem. Du må derfor huske på at i tillegg til å inkludere disse øvelsene i rutinen din, bør du ha en sunn livsstil og følge råd fra legen din.

Helt til slutt, er det viktig at du tar til deg en sunn livsstil ettersom dette er helt avgjørende for å opprettholde en gunstig vekt. Ikke glem at overvekt og fedme kan bety at du vil få en dobbelthake.

  • Food and Drug Administration. (2015). FDA approves treatment for fat below the chin [Press release].
    wayback.archive-it.org/7993/20170406032049/https://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm444978.htm
  • Health risks of being overweight. (2015).
    niddk.nih.gov/health-information/health-topics/weight-control/health_risks_being_overweight/Pages/health-risks-being-overweight.aspx
  • Maruhashi, T., Kihara, Y., & Higashi, Y. (2017). Exercise. In Therapeutic Angiogenesis. https://doi.org/10.1007/978-981-10-2744-4_15