Sju viktige tips som vil hjelpe deg med å slutte å drikke kumelk

27 februar, 2021
Hvis du har en intoleranse for kumelkeproteiner eller ikke føler deg bra etter å ha drukket det, er det viktig at du vet hvordan du kan få kalsium og andre næringsstoffer fra andre matvarer.

Kanskje må du slutte å drikke kumelk fordi det ikke får deg til å føle deg bra. Kanskje er du laktoseintolerant, eller kanskje du bare vil gjøre det av personlige årsaker.

Det er imidlertid noen ting du bør vite slik at du ikke lider av ernæringsmessige mangler, og slik at du kan fortsette å tilberede oppskrifter som inkluderer melk.

Oppdag de sju grunnleggende tipsene som hjelper deg med å slutte å drikke kumelk og fortsatt ha et næringsrikt, balansert kosthold uten mangler av kalsium eller andre næringsstoffer.

Vi gir deg også noen enkle og originale ideer som hjelper deg å erstatte kumelk i vanlig yoghurt, sauser og andre oppskrifter.

Tips som vil hjelpe deg med å slutte å drikke kumelk: Prøv vegetabilske drikker

Vi gir deg også noen enkle og originale ideer som hjelper deg å erstatte melk i vanlige yoghurt, sauser og andre oppskrifter.

Selv om du har bestemt deg for å slutte å drikke animalsk melk, finnes det mange vegetabilske drikker laget med nøtter, korn og frukt der ute som du kan prøve. Her er noen av de mest populære:

  • Kokos: Kokosdrikk ligner mest på kumelk i tekstur, konsistens og smak. Den er veldig næringsrik.
  • Havre: Havredrikk er en av de mest populære vegetabilske drikkene. Den er rik på fiber og bidrar til å balansere nervesystemet og får deg til å føle deg energisk.
  • Ris: Den har en mild og søt smak. Risdrikker er egnet for personer med følsomme fordøyelsessystemer eller for folk som leter etter en melk med nøytral smak.
  • Mandel: Mandeldrikk er en av de mest næringsrike og kremete drikkene. Den er rik på kalsium og vitamin E.
  • Soya: Vi anbefaler ikke å drikke denne drikken fordi menneskekroppen ikke fordøyer den godt og den kan forårsake hormonelle lidelser. Soyabønner bør alltid inntas fermentert.

Du kan også finne mange andre drikker basert på hasselnøtter, spelt, kamut, jordmandler og hirse.

Vi tror du vil like denne: Tips for å inkludere frø i kostholdet ditt

Smoothies uten melk

En fruktsmoothie i et glass med fersk frukt på siden

Hvis du vil ha et frokost- eller snacksalternativ til drinker med melk, tilbyr vi noen sunne smoothies laget av frukt og grønnsaker. Du får en ekstra dose vitaminer, og du vil være mett i timevis.

Prøv denne deilige smoothien:

Ingredienser

  • 1 moden banan
  • 5 veldig modne jordbær
  • ½ bete
  • 200 ml vegetabilsk drikke

Forberedelse

  • Bland alle ingrediensene til du får en jevn tekstur.
  • Hvis du vil kan du søte med honning eller stevia.

Tips som vil hjelpe deg med å slutte å drikke kumelk: Oppdag deilig tahini

For de menneskene som er bekymret for en mangel på kalsium fra å ikke drikke kumelk, finnes det noen plantebaserte matvarer som har høye nivåer av dette mineralet.

En av dem er sesam, som du kan innta på forskjellige måter: rå, stekt, i olje, som en vegetabilsk drink eller som en smørbar krem, kjent som tahini.

Unngå ting som reduserer kalsiumnivået ditt

slutte å drikke kumelk: kaffe i en hvit kopp

I tillegg til å innta kalsiumrike matvarer av vegetabilsk opprinnelse, bør du også redusere matvarene som hindrer deg i å absorbere mineralet eller til og med frarøver deg kalsiumet du allerede har i kroppen din. Disse inkluderer:

  • Hvitt sukker
  • Raffinert salt
  • Kaffe
  • Sjokolade
  • Brus

Tips som vil hjelpe deg med å slutte å drikke kumelk: Lag din egen yoghurt

Hvis du elsker yoghurt, finnes det to måter du kan lage dem med grønnsaksdrikker:

Hvis du elsker yoghurt, finnes det to måter å lage dem på. Disse bruker vegetabilske drikker:

I tillegg kan du tilsette frukt og nøtter i disse yoghurtene og få noen overraskende og deilige resultater.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Slik kan du forskjønne ansiktet ditt med kokosmelk

Krydre med næringsgjær

slutte å drikke kumelk: ølgjær i en bolle

For retter som vanligvis spises med ost, anbefaler vi et vegetarisk melkefritt alternativ: næringsgjær.

Dette ernæringstilskuddet gir ikke bare en salt og ostelignende smak til pastaretter, pizza eller smørbare kremer, det gir også mye vitaminer og mineraler.

Det er en veldig fordelaktig supermat for huden din, håret og nervesystemet, da det beroliger angst og forbedrer humøret ditt i tilfeller av depresjon.

Havrebasert hvit saus

Et annet av de vanligste problemene på kjøkkenet er å erstatte melk når du tilbereder den berømte hvite sausen. Du kan imidlertid bruke havredrikk i stedet.

Denne drinken smaker ikke bare godt, den gir også riktig konsistens og krem ​​til sausen. Dermed får du en mye mer fordøyelig og sunn hvit saus.

  • Ocampo DAB., Paipilla AF., Marín E., Vargas Molina S., et al., Dietary nitrate from beetroot juice for hypertension: a systematic review. Biomolecules, 2018.
  • Cano A., Chedraui P., Goulis DG., Lopes P., et al., Calcium in the prevention of postmenopausal osteporosis: EMAS clinical guide. Maturitas, 2018. 107: 7-12.
  • Lee ES., Song EJ., Nam YD., Lee SY., Probiotics in human health and disease: from nutribiotics to pharmabiotics. J Microbiol, 2018. 56 (11): 773-782.