Forbedre skjoldkjertelen din ved å ta vare på tarmfunksjonene dine

Siden tarmfloraen er en barriere mot patogener, er det viktig at du holder den sunn for å unngå infeksjoner. I tillegg til det vil det også forbedre enzymprosessene av skjoldkjertelhormonene.

Visste du at du kan forbedre skjoldkjertelproblemer ved å ta vare på tarmfunksjonene dine?

I denne artikkelen kan du oppdage hvilke faktorer som kan skade tarmen din direkte og indirekte skade skjoldkjertelen din. Vi vil også dele noen tips og naturlige remedier som vil være svært gunstige for deg.

Skjoldkjertel-tarm-forhold

Mange mennesker er overrasket over at tre fjerdedeler av kroppens immunvev er funnet i tarmene.

Hvis tarmbakteriene er sunne, virker den som en utmerket barriere mot alle slags patogener. Disse inkluderer virus, bakterier, sopp og parasitter.

Hvis den endres, blir tarmene dine imidlertid en åpen dør for at slike patogener skal passere inn i blodet. I tillegg forstyrrer det også enkelte enzymprosesser relatert til skjoldkjertelhormonene.

Se også: Grunnen til at helbredelse av tarmene dine også helbreder huden din

Hva kan skade tarmene og tarmfunksjonene dine?

Tarmfunksjonene dine

Det er mange faktorer som kan påvirke den delikate balansen i tarmene dine negativt. Disse inkluderer:

  • Å ha et dårlig kosthold ved å spise matvarer som er rike på sukker, meieriprodukter og raffinerte matvarer
  • Forstoppelse
  • Antibiotika
  • Intoleranse mot visse matvarer, som glukose eller laktose
  • Tungmetallforgiftning (for eksempel bruk av tannfyllinger som inneholder kvikksølv)
  • Tarmparasitter
  • Nervøsitet, angst og stress
  • Negative følelser som sinne og frykt

Balanser tarmfunksjonene dine

Hvis du er klar over at du lider av en slags tarmproblem, bør du begynne å bruke noen naturlige behandlinger for å balansere det.

Ved forstoppelse, fokuser på å øke forbruket av matvarer som er rike på fiber. I tillegg bør du drikke minst en og en halv liter vann om dagen utenom måltidene dine.

Hvis du lider av diaré regelmessig, kan du drikke grønn te og ta et kullbasert supplement.

Her er tre tips som du kan følge for å forbedre tarmfunksjonene dine:

Et fiberrikt kosthold

Fiberrike matvarer for å forbedre tarmfunksjonene dine

Uansett om du lider av tarmproblemer eller har en sunn tarm, må kostholdet ditt inneholde matvarer med massevis av fiber. Disse inkluderer frukt, grønnsaker, belgfrukter, nøtter og fullkorn.

I dag inneholder de fleste kommersielle produkter som er laget med mel ikke noe fiber. I stedet er de raffinert, som brød, kaker, kjeks, pasta, pizza, etc.

Hvis du leter godt, kan du imidlertid finne mange deilige og næringsrike alternativer med fullkornsmel som rug, spelt og mer.

Du kan også prøve kornsorter som havre, hirse eller quinoa.

Vær forsiktig med gluten

Gluten

Mange mennesker med skjoldkjertelproblemer kan lide av glutenintoleranse. Gluten er proteinet i hvete, bygg og rug. Det finnes også noen ganger i havre, men dette skyldes behandling som foregår i samme anlegg som hvete.

Vi anbefaler at du fjerner gluten fra kostholdet ditt, noe som vil gi gode forbedringer på bare noen få uker.

Besøk denne artikkelen: 9 hemmeligheter til å få den kroppen du ønsker deg

Probiotika

Til slutt er probiotisk-baserte kosttilskudd et av dine beste alternativer for å opprettholde en sunn tarmflora.

Du vil legge merke til fordelene til helsen din selv fra den første dagen. Tross alt er helsen til tarmene en avgjørende faktor i livskvaliteten.

Vi foreslår at du velger probiotika av toppkvalitet som inneholder store mengder bakteriestammer. Etiketten skal spesifisere mengden, som ideelt sett vil være mellom 30 og 50 millioner CPU-er (levende organismer som kan danne kolonier).

Du bør alltid ta tarmtilskudd på tom mage, spesielt om morgenen. Den beste tiden er mellom 5 og 7 om morgenen.

Klyster

Kvinne med sunn mage

Et siste tips for en flott måte å rense tarmene på riktig måte, er klyster. Dette gjelder spesielt hvis du lider av forstoppelse. I utgangspunktet er klyster en rektal rensing ved hjelp av vann eller et medisinsk preparat.

Du kan lage dem med te som kamille eller timian, eller til og med bruke kaffe for å forbedre leverfunksjonen. I dette tilfellet bør du alltid velge ikke-røstet økologisk kaffe.

Imidlertid bør du være veldig forsiktig med denne teknikken for å ikke endre din bakterielle flora.

Ideelt sett bør du bruke klyster på et tidspunkt når du ikke har dårlig tid som før sengetid. Dette skyldes at det noen ganger kan føre til tretthet.

Hold væsken inne så lenge du kan og slipp når du trenger det.

Kategoriar: Sunne vaner Merkelappar:
FRA NETTET