9 sunne måter å forhindre forstoppelse på

· november 3, 2018
I tillegg til å øke inntaket av fiber, er det veldig viktig at du gjør det samme med vann, for uten nok veske kan tilstanden din forverres.

Forstoppelse er en fordøyelsessykdom som oppstår når tarmbevegelsene sakker seg. Dette påvirker evnen til å fjerne avfall fra kroppen, så det er nødvendig å ta sunne steg for å forhindre forstoppelse når man begynner å legge merke til det.

I tillegg er dette en vanlig tilstand blant dagens befolkning fordi det i de fleste tilfeller skyldes en stillesittende livsstil og dårlige kostholdsvalg.

Forstoppelse kan redusere livskvaliteten til mange mennesker når matrester holdes i tykktarmen. Dette skyldes at det forårsaker betennelse, gass og ubehag.

Det verste er imidlertid at folk flest ikke vet hvordan man kan behandle og forhindre forstoppelse. Dermed kan dette resultere i fremveksten av andre fordøyelsesproblemer.

Heldigvis er forstoppelse generelt lett å behandle gjennom endringer i livsstilsvaner ved å ta tak i noen tiltak som vil fremme bedre fordøyelse.

I dag ønsker vi å dele ni anbefalinger for å forhindre forstoppelse.

1. Øk fiberinntaket

Spis mer fiber

For det første er det viktig å opprettholde et godt kosthold med mye fiber for å fremme god fordøyelse og sunne tarmbevegelser.

Samtidig bidrar fiber til å, blant annet, forhindre forstoppelse og andre fordøyelsessykdommer som:

Noen matvarer som inneholder fiber er:

  • Fullkorn
  • Chiafrø og linfrø
  • Grønne grønnsaker
  • Epler og pærer
  • Sitrusfrukter
  • Nøtter
  • Bær og røde frukter

Vil du vite mer? Se:
5 deilige og sunne veganske smoothies

2. Begrens fettinntaket ditt

Først og fremst reduserer ikke matvarer med høyt fettinnhold bare stoffskiftet. De reduserer også fordøyelsen.

Med andre ord tar det lengre tid å bryte dem ned. Som et resultat øker de sannsynligheten for å utvikle forstoppelse.

Noen av disse matvarene inkluderer:

  • Spekemat
  • Snacks i pose
  • Matvarer laget med soyabønner og palmeolje
  • Visse dressinger eller sauser
  • Pizza
  • Burgere
  • Pølser

3. Spis magert kjøtt for å forhindre forstoppelse

Kylling og kjøtt for å forhindre forstoppelse

Først og fremst er kjøtt en primær kilde til protein av høy kvalitet.

Imidlertid kan fettinnholdet gjøre det vanskelig å fordøye. Så det er best å velge magert kjøtt.

Som et resultat foreslår vi at du prøver å spise mer:

  • Svinekjøtt
  • Kylling og kalkun

4. Vær oppmerksom på når du spiser

Til å begynne med, for å forhindre forstoppelse, bør du alltid spise hovedmåltider til samme tid hver dag.

Visst, er det ufarlig å forskyve timeplanen din fra tid til annen. Det er imidlertid generelt best å ha fastsatte tider til frokost, lunsj og middag.

5. Øk vanninntaket

Drikk nok vann

Å drikke vann hver dag er en av de viktigste tingene du kan gjøre for å forhindre forstoppelse og dårlig fordøyelse.

Denne viktige væsken binder også seg til fiberen for å skape mykere avføring, noe som letter deres passasje gjennom tykktarmen.

Besøk denne artikkelen:
10 konsekvenser av å drikke for lite vann

6. Få regelmessig trening

For det første er regelmessig trening viktig for å støtte fordøyelsessystemfunksjonene og forhindre forstoppelse.

I tillegg, når du beveger kroppen din, forbedrer det passasjen av avfall gjennom tarmene. Og dette forenkler fjerningen.

7. Tilsett probiotika til kostholdet ditt

Probiotika

Probiotika er matvarer laget av levende kulturer som regulerer bakteriell flora i tarmene. I sin tur forbedrer de fordøyelseskanalen og immunforsvaret, og forhindrer forstoppelse.

I tillegg bidrar vanlig forbruk av disse matvarene til å forhindre gastrointestinale infeksjoner. Og de forbedrer nedbrytingen av tyngre matvarer.

Noen anbefalte kilder til probiotika er:

  • Kefir
  • Naturell yoghurt
  • Kombucha-te
  • Misosuppe
  • Syltagurker

8. Ta naturlige avføringsmidler

Naturlige avføringsmidler er ingredienser med fordøyelsesegenskaper. I sin tur forbedrer de tarmbevegelsene og forhindrer forstoppelse.

I tillegg er disse matvarene vanligvis pakket med fiber-, vann- og antioksidantforbindelser. Disse egenskapene forbedrer fordøyelsen av stoffene som vanligvis reduserer fordøyelsen.

Noen av dem inkluderer:

  • Aloe vera-gel
  • Papayajuice
  • Ananasjuice
  • Pitahaya
  • Varmt vann med sitron
  • Kiwi
  • Linfrø
  • Fiken

9. Ikke vent med å gå på toalettet

Ikke vent med å gå på do

Følg med! Akkurat som at det å holde det inne når du trenger å urinere ikke er bra for deg, er det å ikke gjøre fra seg når du trenger det dårlig for tarm- og fordøyelseshelsen.

Og selv om det noen ganger kan unngås, er det best å gå på toalettet når kroppen din signaliserer at det er på tide.

Dette forhindrer også at tykktarmen blir betent, samt dannelse av gass og tilhørende smerte.

Har du problemer med forstoppelse? Eller føler du deg tung eller betent? Da bør du følge noen av disse tipsene for å forhindre plagene.