Slik kan du redusere dårlig kolesterol med kostholdet ditt

februar 1, 2019
Nedenfor beskriver vi de to typene kolesterol og forklarer hvorfor den ene typen er skadelig for kroppen. Vi kommer også med tips til hvordan du kan redusere dårlig kolesterol.

Hyperkolesterolemi er den medisinske betegnelsen for et høyt kolesterolnivå. På det nåværende tidspunktet er det ikke en av de vanligste lidelsene, men dessverre kan resultatet av dårlig kolesterol være dødelig, siden det kan føre til alvorlige hjerteproblemer. Det er derfor det er så viktig å redusere dårlig kolesterol.

De som er utsatt for dette har det som regel i genene. Allikevel er det et dårlig kosthold og mangel på aktivitet som fører til de fleste tilfellene av hyperkolesterolemi.

Tatt i betraktning de høye nivåene av kolesterol som folk har i disse dager, har vi lyst til å gi deg tips til tiltak du kan gjøre i forhold til kostholdet ditt, for å redusere dårlig kolesterol.

Kostholdet vi snakker om vil også hjelpe deg til å begynne nå hvis du for øyeblikket har et dårlig kosthold.

Det du burde vite om kolesterol

Generelt sett, er kolesterol et molekylært fettstoff som er nødvendig for å leve. Det finnes i blodet og i cellene både hos dyr og mennesker. Kroppen vår trenger det for å produsere hormoner, gallesyre, vitamin-D og andre substanser.

Det er allikevel sånn, at en økning i disse nivåene i blodet kan være skadelig for den fysiske helsa di. Dette er fordi de samler seg i blodbanen og vanskeliggjør blodsirkulasjonen, som resulterer i arteriell hypertensjon.

følg doktorens råd

samme måte kan en opphopning av kolesterol fullstendig blokkere en arterie, noe som kan føre til at cellene i vevet dør, fordi de ikke får blod. Det kan også framprovosere blodpropp.

Disse ansamlingene kan trenge inn i veldig smale arterier og tette dem, noe som kan føre til slag eller hjerteinfarkt.

Videre skal vi derfor ta en nærmere titt på hva kolesterol er og hvordan man kan redusere dårlig kolesterol.

Typer kolesterol

Siden det er molekylært fett, kan kolesterol bevege seg fritt i blodet, som væske. På grunn av det, transporteres det rundt av et stoff som kalles lipoprotein. Avhengig av typen lipoprotein er kolesterolet enten bra eller dårlig.

  • Lipoproteiner med lav tetthet sørger for å føre kolesterol fra blodet til vevet.
  • Lipoproteiner med høy tetthet sørger for å bli kvitt kolesterolet som tetter vevet ved å føre det direkte gjennom leveren for å bli eliminert.

Lipoproteiner med lav tetthet er de vi burde redusere, siden de tetter arteriene. Dette er grunnen til at det er mest kjent som «dårlig» kolesterol. På den andre siden er lipoproteiner med høy tetthet ansett som «gode» fordi de fjerner dårlig kolesterol.

Les også: Prøv disse 5 urteteene for å rense arteriene naturlig

Matvarer med massevis av kolesterol

Et balansert kosthold er måten å unngå høye nivåer av kolesterol på. For å gjøre det, bør vi vite hva slags mat som inneholder kolesterol og hva som ikke inneholder kolesterol. Noe av maten med de høyeste nivåene er følgende:

rødt kjøtt øker kolestrol

  • Rødt kjøtt og behandlet kjøtt
  • Muslinger, havsnegler og hummer
  • Eggeplomme
  • Helmelk, oster med høyt fettinnhold, fløte
  • Smør og smult

Mat som ikke inneholder kolesterol

Heldigvis er det produkter du kan spise som bidrar til å senke nivåene:

  • Fiber har egenskaper som hindrer opptaket av kolesterol i blodbanen.
  • Antioksidanter hindrer at arteriene tetter seg.
  • Umettede fettsyrer fremmer produksjonen av kolesterol med høy tetthet.

Les også: Matvarer mot fettvalker

Kosthold som vil redusere dårlig kolesterol

diett som kan redusere dårlig kolesterol

Nedenfor skal vi gi deg noen råd for å planlegge et kosthold som regulerer kolesterolet:

  • Spis mye frukt og grønnsaker. Fem om dagen er den beste måten å sørge for fiber og antioksidanter på.
  • Øk inntaket av fisk. Fisk er rik på omega 3, som senker kolesterolet. Det er bra å spise hvit fisk fire ganger i uken og blå fisk to ganger i uken.
  • Senk inntaket av rødt kjøtt. På grunn av dets høye innhold av kolesterol bør det kun spises en gang i uka.
  • Inkluder nøtter i kostholdet ditt. Nøtter inneholder flerumettede fettsyrer som reduserer disse partiklene.
  • Spis fullkorn og belgvekster. Dette kan hjelpe til med å hindre opptaket, takket være fiberinnholdet. Spis belgfrukter og fullkorn hver dag.
  • Minimer inntaket av sukker. Sukker kan øke kolesterolet, så det er viktig å begrense inntaket.
  • Unngå fritert mat. Når man spiser det ofte, kan det være skadelig hvis du ønsker å kontrollere kolesterolnivået ditt.
  • Bruk olivenolje. Selv om det er fett, er det flerumettet, noe som er anbefalt fremfor dyrefett. Du kan også bruke raps- og solsikkeolje.
  • Spis egg i moderate mengder. Og gjerne mer eggehviter, ettersom de ikke inneholder så mye kolesterol.
  • Biggerstaff KD, Wooten JS (December 2004). “Understanding lipoproteins as transporters of cholesterol and other lipids”. Adv Physiol Educ. 28 (1–4): 105–6.
  • Kontush A, Chapman MJ (March 2006). “Antiatherogenic small, dense HDL–guardian angel of the arterial wall?”. Nat Clin Pract Cardiovasc Med. 3 (3): 144–53. doi:10.1038/ncpcardio0500.
  • Ito MK, McGowan MP, Moriarty PM (June 2011). “Management of familial hypercholesterolemias in adult patients: recommendations from the National Lipid Association Expert Panel on Familial Hypercholesterolemia”. J Clin Lipidol. 5 (3 Suppl): S38–45.
  • Instituto Nacional del Corazón, los Pulmones y la Sangre. Nivel alto de colesterol en sangre.  nhlbi.nih.gov/health-topics/espanol/nivel-alto-de-colesterol-en-sangre