To matvarer du bør kutte ut av kostholdet ditt for å redusere hevelser og gå ned i vekt

Det er visse matvarer du bør kutte fra kostholdet ditt for å redusere hevelse og gå ned i vekt. Vi skal fortelle deg alt om to av dem.
To matvarer du bør kutte ut av kostholdet ditt for å redusere hevelser og gå ned i vekt
Leidy Mora Molina

Vurdert og godkjent av sykepleieren Leidy Mora Molina.

Siste oppdatering: 16 januar, 2023

Det er en rekke matvarer, spesielt to, som bør reduseres i kosten for å redusere hevelser og gå ned i vekt. Årsaken bak beslutningen om å la dem ligge til side ligger i nærværet av avanserte glykeringssluttprodukter, bedre kjent som AGE.

AGE dannes i blodet etter inntak av noen matvarer, men de kan også være tilstede i produkter som er tilberedt på en bestemt måte for konsum. Disse inflammatoriske forbindelsene finnes i vanlige matvarer i det vestlige kostholdet, som er fullt av ultrabearbeidet mat og karbohydrater.

De er ikke bare knyttet til betennelse og vektøkning, men også til hjerte- og karsykdommer og matallergier.

Les videre, fordi vi skal avsløre hva disse to matvarene er som du bør redusere og andre vitenskapelige detaljer som har blitt oppdaget fra studier av disse forbindelsene.

Reduer hevelser og gå ned i vekt ved å redusere disse to matvarene

Ved å redusere forbruket av fett kjøtt og meieriprodukter vil du merke en reduksjon i betennelse i kroppen din. Som en tilhørende effekt vil du gå ned i vekt.

Dette bekreftes av en studie publisert i Obesity, Science & Practice, som sier at å følge en diett der maten som inntas hovedsakelig er av planteopprinnelse, reduserer AGE med 79%. På den annen side understreker forskningen at vanlige måltider med ferskt kjøtt og meieriprodukter også reduserer tilstedeværelsen av disse forbindelsene, men bare med 15 %.

Bare å bytte fra fett kjøtt og meieriprodukter til et magert plantebasert kosthold ga en betydelig reduksjon i avanserte glykeringsprodukter.

~ Kahleova et al. (2022) ~

Forfatterne forklarer også at dette skjer fordi AGE finnes i en høyere konsentrasjon i dyrebaserte matvarer. Å velge plantebasert mat vil bidra til bedre helse.

Spesielt fordi AGE påvirker markører for metabolsk helse. Derfor forbedrer det å redusere de to nevnte matvarene, blant andre termisk aggressive preparater, insulinfølsomheten (en beskyttende faktor mot diabetes).

redusere hevelse ved å unngå rødt kjøtt
Veldig fett kjøtt kan stimulere dannelsen av AGE som et biprodukt av metabolismen.

Vi tror du også kan like å lese denne artikkelen: Hvordan forhindre tarmgass og hva som skjer når du holder den inne

Men hvorfor betenner AGE det indre miljøet?

Som beskrevet av forskerne som er involvert i dette funnet, betenner AGE det indre miljøet og bidrar til vektøkning når protein eller fett kombineres med glukose i blodet. Det er på dette tidspunktet at de, i tillegg til å forårsake betennelse, forårsaker oksidativt stress.

Denne siste faktoren er en utløser for utbruddet av kroniske sykdommer, som diabetes type 2 og perifer arteriell sykdom. Skriftet understreker at inntak av de to nevnte matvarene hos en person med metabolsk syndrom er enda farligere, fordi produksjonen av AGE blir mer aktiv.

Denne viktige konklusjonen ble muliggjort gjennom analysen av 244 deltakere som ble delt inn i to grupper. Den første gruppen spiste et plantebasert kosthold med lavt fettinnhold, mens den andre gruppen ikke hadde noen endring i kostholdet.

Forsøket varte i 16 uker, hvor pasientene ble analysert. De gjennomgikk kontrolltiltak på kroppssammensetning, fett- og muskelproporsjoner, og blodprøver for å identifisere nivået av insulinresistens.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Forhindre smerte og betennelse fra leddgikt med disse 17 matvarene

Hvitt kjøtt er en av de to matvarene som bør reduseres

Til manges overraskelse er blant matvarene som bør reduseres (kjøtt og meieri), hvitt animalsk protein. Historisk sett har dette skilt seg ut som et av de sunneste.

I denne forskningen ble det imidlertid fastslått at reduksjonen av hvitt kjøtt var veldig viktig, siden det utgjorde 59 % av AGE-ene fra kjøtt. Til sammenligning bidro andre kilder til animalsk protein, som bearbeidet kjøtt, bare 27 %.

redusere hevelse med hvitt kjøtt
Selv om hvitt kjøtt foretrekkes fremfor rødt kjøtt i kosthold, er også det i stand til å danne AGE.

Andre negative effekter av AGE på helsen

Annen forskning som har fokusert på de negative helseeffektene av AGE indikerer at en økning i disse komponentene hos personer med diabetes og kronisk nyresykdom har større effekter på helsen deres.

På den annen side har sammenhengen mellom AGE og tilstander som hukommelsessvikt, polycystisk ovariesyndrom, sårheling, periodontitt, erektil dysfunksjon, obstruktiv søvnapné, Alzheimers og schizofreni blitt adressert.

Rollen til avanserte glykeringsprodukter i kreft er ikke liten. I følge en studie fra 2020 samhandler disse forbindelsene med reseptorer i menneskekroppen kalt RAGE, som er i stand til å aktivere andre stoffer knyttet til den ondartede transformasjonen av celler.

Dermed prøver stadig mer forskning å avdekke hvorfor tilfellene av diabetes og kreft øker i verden. Sammenhengen mellom de to sykdommene kan ligge i ernæring. AGE kan delvis ha skylden for begge sykdommene.

Derfor er kosthold og livsstilsendringer for å redusere avanserte glykeringsprodukter avgjørende. Utover å fokusere på å redusere hevelser og gå ned i vekt, er anbefalingen å forhindre denne typen patologi.

Vi oppsummerer at, ifølge denne studien, klarte pasienter som reduserte to matvarer: kjøtt og meieriprodukter (med høy prosentandel fett), å gå ned et halvt kilo ved å redusere hevelser.

Det kan interessere deg ...
Tips for å inkludere kjøtt i et sunt kosthold
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Tips for å inkludere kjøtt i et sunt kosthold

Å inkludere kjøtt i et sunt kosthold er noen ganger en kompleks oppgave. Men ikke bekymre deg mer. Vi forklarer hvordan du gjør det.



  • Dariya, B., & Nagaraju, G. P. (2020). Advanced glycation end products in diabetes, cancer and phytochemical therapy. Drug Discovery Today25(9), 1614-1623.
  • Hana Kahleova,Tatiana Znayenko-Miller,Jaime Uribarri,Richard Holubkov,Neal D. Barnard. Dietary advanced glycation products and their associations with insulin sensitivity and body weight: A 16-week randomized clinical trial. Obesity Science and Practice. 2022. Doi: https://doi.org/10.1002/osp4.646
  • Prasad C, Davis KE, Imrhan V, Juma S, Vijayagopal P. Advanced Glycation End Products and Risks for Chronic Diseases: Intervening Through Lifestyle Modification. Am J Lifestyle Med. 2017 May 15;13(4):384-404. doi: 10.1177/1559827617708991. PMID: 31285723; PMCID: PMC6600625.
  • Wang M, Yang Y, Liao Z. Diabetes and cancer: Epidemiological and biological links. World J Diabetes. 2020 Jun 15;11(6):227-238. doi: 10.4239/wjd.v11.i6.227. PMID: 32547697; PMCID: PMC7284016.

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.