Tre matvarer du bør unngå i sommer

Når du tenker på sommer, tenker du på å slappe helt av! Men det er noen ting du ikke bør glemme. Du må fortsette å se på dietten for å unngå helseproblemer.
Tre matvarer du bør unngå i sommer

Siste oppdatering: 19 august, 2021

Det er en rekke matvarer du bør unngå i sommer, da de har noen mikrobiologiske farer. Den plutselige temperaturstigningen betyr at vi må ta ekstreme forholdsregler når det gjelder matsikkerhet. Med varme er det større sannsynlighet for spredning av patogene bakterier.

Du bør huske at hvert år går et betydelig antall mennesker til legevakten for problemer knyttet til matforgiftning. I de fleste tilfeller skjer det ikke noe alvorlig, selv om det kan oppstå komplikasjoner som dehydrering. Fortsett å lese for å finne ut hvordan du kan unngå det.

Mat du bør unngå i sommer

I varmt vær som om sommeren øker risikoen for matforgiftning betraktelig. På grunn av deres egenskaper utgjør noen matvarer større fare enn andre. Hvilke matvarer bør du unngå i sommer?

Hjemmelaget majones

Majones er et av de mest populære tilbhørene. Selv om hjemmelaget majones er av bedre kvalitet enn industriell majones, er den laget av rå egg og kan forårsake komplikasjoner. Hvis det ikke er godt bevart, kan Salmonella vokse inne i det, noe som kan føre til mageproblemer problemer.

Så, hvis du skal lage dette tilbehøret selv, må du huske at du bør oppbevare det i kjøleskapet. Det er viktig å holde det dekket og spise det innen 48 timer. Hvis du oppdager en dårlig lukt eller endring i fargen, så kast den umiddelbart.

Dette mathygieneproblemet eksisterer ikke med industrielle majones eller majones tilberedt på restauranter. I disse tilfellene bruker de pasteurisert egg som hovedingrediens. Denne varmebehandlingen eliminerer av patogene bakterier som kan bo i eggene.

hjemmelaget majones
Hjemmelaget majones tilberedes av rå egg. Derfor er det risiko for matforgiftning ved å spise det.

Alkohol og sukkerholdige drikker

I løpet av sommeren øker alkoholforbruket, noe som er en stor feil! Ifølge en studie publisert i tidsskriftet Alcohol Research, er dette stoffet giftig, uavhengig av mengden du inntar. Det påvirker tarmmikrobiota og en god del av organene i menneskekroppen.

Dette problemet blir bare verre når du drikker det med brus, siden mengden sukker i dem gjør drikkene til skadelige produkter for metabolsk helse. Du bør også unngå å blande alkohol med energidrikker.

Pasta

Salater er en av de mest spiste rettene om sommeren. Imidlertid er det vanligvis ikke en god idé å legge pasta til dem. Pasta er laget av raffinert hvetemel, noe som forårsaker en betydelig økning i blodsukkernivået. Derfor forårsaker det stress på levernivå, noe som ikke er bra for helsen din.

Når du ser etter mat med mye karbogydrater du kan legge til grønnsaksretter, er det bedre å velge belgfrukter eller brun ris. Selv quinoa kan være et flott tillegg. Alle disse ingrediensene har en betydelig konsentrasjon av fiber inni seg. Dette bidrar til å stimulere følelsen av metthet, ifølge en studie publisert i European Journal of Clinical Nutrition.

Noen viktige ingredienser for sommerens kosthold

Nå som du vet hvilke matvarer du bør begrense i løpet av sommeren, skal vi fortelle deg hvilke som er best egnet til regelmessig innføring i kostholdet ditt.

Grønnsaker og frukt

Vegetabilske produkter anbefales når som helst på året, men enda mer om sommeren. Både frukt og grønnsaker har en stor mengde vann inni, noe som bidrar til å forbedre hydrering. Dette er viktig ettersom temperaturen og svettingen øker.

Mange grønnsaker
Frukt og grønnsaker bidrar til å holde kroppen hydrert om sommeren.

Fisk

Nå vet du allerede at det å ha nok proteiner i dietten er avgjørende for å forbedre muskelhelsen. På samme måte må du huske at ikke alle proteiner er like. Blant proteiner med høy biologisk verdi er fiskeproteiner de virkelige stjernene. Disse har alle de essensielle aminosyrene og er lette å fordøye.

Blant annet er fisk lett fordøyelig, med få kalorier og viktige mikronæringsstoffer for å ta vare på helsen. Jod er en av dem, men vi kan også nevne kalsium. Du bør spise fisk minst to ganger i uken.

Meieri

Det er viktig å kjøle seg ned om sommeren. Den beste maten å spise kald er meieriprodukter. Men disse bør alltid være hele meieriprodukter, selvfølgelig. Du bør unngå skummet versjoner, siden en god mengde fettløselige vitaminer fjernes sammen med fettet. Eksempler på disse er A og D. Imidlertid bør du se på etiketten for å sikre at de ikke inneholder tilsatt sukker.

Optimaliser kostholdet ditt i sommermånedene

Det er ikke nok å se på kostholdet ditt bare om vinteren, du må opprettholde disse gode vanene, også om sommeren! Det er visse matvarer du bare bør unngå helt i sommer. Det er viktig å holde seg borte fra alkohol og sukkerholdige brus, siden disse ikke gir noen fordel for kroppen; faktisk er de til og med skadelige. Samtidig er det viktig å unngå matvarer med mikrobiologiske farer, for eksempel majones.

Det kan interessere deg ...
Tre frukttyper å spise om sommeren
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Tre frukttyper å spise om sommeren

Er du glad i frukt og grønnsaker? Da kan du være interessert i dagens artikkel. Vi tar en titt på hva slags frukt du bør spise om sommeren.



  • Kleiner SM. Food safety for your active summer. Phys Sportsmed. 1998 Aug;26(8):81-2. doi: 10.3810/psm.1998.08.1594. PMID: 20086845.
  • Chen L, Xu H, Wu G, Huang Z. Occurrence, fatality and time distribution of food poisoning in Hunan Province. Zhong Nan Da Xue Xue Bao Yi Xue Ban. 2012 Feb;37(2):126-30. doi: 10.3969/j.issn.1672-7347.2012.02.002. PMID: 22561429.
  • Bishehsari F, Magno E, Swanson G, Desai V, Voigt RM, Forsyth CB, Keshavarzian A. Alcohol and Gut-Derived Inflammation. Alcohol Res. 2017;38(2):163-171. PMID: 28988571; PMCID: PMC5513683.
  • Malik VS, Hu FB. Sugar-Sweetened Beverages and Cardiometabolic Health: An Update of the Evidence. Nutrients. 2019 Aug 8;11(8):1840. doi: 10.3390/nu11081840. PMID: 31398911; PMCID: PMC6723421.
  • Warrilow A, Mellor D, McKune A, Pumpa K. Dietary fat, fibre, satiation, and satiety-a systematic review of acute studies. Eur J Clin Nutr. 2019 Mar;73(3):333-344. doi: 10.1038/s41430-018-0295-7. Epub 2018 Aug 30. PMID: 30166637.