Underernæring og dens problemer

Visste du at mange mennesker i den utviklede verden opplever underernæring, men ikke engang er så tynne? Dagens artikkel vil forklare hvorfor.
Underernæring og dens problemer

Siste oppdatering: 27 september, 2021

Underernæring kan føre til utvikling av kroniske sykdommer forårsaket av utilstrekkelig næringsinntak. Derfor er det viktig å oppfylle kravene og sikre riktig kroppsfunksjon, å opprettholde en balanse i det indre miljøet.

Et variert og kalorisk balansert kosthold er viktig for å gjøre det. Imidlertid er dette noen ganger vanskelig fordi det ikke er tilgang til mat, og andre ganger på grunn av feil kosthold. I alle fall er underernæring dårlig for deg.

Hva er underernæring?

Det første du må være tydelig på er den faktiske betydningen av underernæring, som ikke er det samme som feilernæring. Sistnevnte refererer til ineffektivitet i kalori og næringsinntak, mens førstnevnte kan forårsake underskudd på viktige næringsstoffer, selv når en person oppfyller sine daglige energibehov.

Av denne grunn utvikler mange mennesker underernæring og er ikke engang klar over det. Dette er fordi mange av symptomene vises på mellomlang sikt. Tilstanden for kroppssammensetning varierer ikke nødvendigvis vesentlig i denne tilstanden, men det kan hende.

Et eksempel på underernæring vil være en kronisk jernmangel som fører til anemi. I hvert fall ifølge en studie publisert i The Medical Clinics of North America.

La oss nå diskutere de forskjellige typene underernæring en person kan oppleve.

En tynn person som opplever underernæring.
Underernæring er vanligvis forbundet med ekstrem tynnhet, men det er ikke alltid tilfelle.

Næringsstoffmangel

Dette skjer når det er et energiunderskudd som forårsaker et progressivt tap av vekt og muskelmasse. Problemet forverres når en person ikke oppfyller proteinbehovet. Dette er fordi risikoen for å utvikle sarkopi og funksjonelle problemer øker. Det er bevis på det i forskningen publisert i Journal of Bone Metabolism.

Overvektig

Noen mennesker bruker mer kalorier enn de trenger, og det skader også helsen. Dette er hovedsakelig fordi kroppssammensetningen endres ved å få for mye fettmasse. Du er kanskje ikke klar over det, men overvektige mennesker har en høyere forekomst av kroniske sykdommer.

Mikronæringsstoffmangel

Selv om du følger et balansert kosthold (fra et energisk synspunkt), kan du fortsatt få ernæringsunderskudd som negativt påvirker helsetilstanden din. Den nevnte jernmangelen kan for eksempel føre til anemi. Dette skyldes enten inntaksproblemer eller malabsorpsjon.

Noe lignende skjer med kalsium – et avgjørende mineral for beinhelse. Et utilstrekkelig inntak av det, og opprettholdelsen av et lavt vitamin D-nivå, kan føre til at osteoporose begynner. En studie publisert i Nutrients diskuterer dette grundig.

På samme måte kan du oppleve helseproblemer på kort sikt på grunn av utilstrekkelig inntak av visse vitaminer. Det mest åpenbare tilfellet er skjørbuk, forårsaket av mangel på vitamin C.

Som du kan se, produseres en rekke negative konsekvenser av ikke å oppfylle kravene til hvert mikronæringsstoff. Det er derfor viktig å unngå restriktive dietter, siden deres tilnærming er kompleks. Derfor er det ofte vanskelig å sikre optimal tilførsel av vitaminer og mineraler.

Helseproblemer knyttet til underernæring

I tillegg til situasjonene nevnt ovenfor, vanligvis forbundet med et bestemt ernæringsunderskudd, er det viktig å markere helseeffekten av underernæring generelt. En person kan oppleve følgende problemer.

Ineffektivitet i immunsystemets funksjon

Manglende opptak av vitamin C, vitamin D og sink påvirker immunsystemet negativt. I hvert fall ifølge noen studier.

Dette er fordi differensiering av hvite blodlegemer ikke skjer som den skal og gjør kroppen utsatt for infeksjon.

Barn spiser fra samme tallerken.
Dette problemet er mer vanlig i utviklingsland.

Tarmproblemer

Tarmmikrobiota er en av de mest berørte når underernæring oppstår, ifølge studier.

I disse tilfellene går bakterietetthet og mangfold tapt, noe som forårsaker metabolske og næringsabsorberingsproblemer. Dermed gir det plass til at patogene opportunistiske mikroorganismer kan kolonisere seg og forårsake ubehagelige symptomer.

Utvikling av kroniske sykdommer

Noen av mikronæringsstoffene i det daglige kostholdet har en antioksidant effekt. De kan nøytralisere produksjonen av frie radikaler og hindre dem i å samle seg i vevet. Dette reduserer risikoen for å utvikle komplekse patologier, ifølge forskning publisert i Advances in Nutrition.

Feil inntak av antioksidanter vil mer sannsynlig føre til kroniske helseproblemer på mellomlang sikt. Kardiovaskulære sykdommer er et godt eksempel.

Omfanget av problemet

Som du kan se, utgjør underernæring, enten det skyldes mangel på næringsstoffer eller et overskudd av kalorier, en helsefare. Noen ganger kan det hende at effektene ikke vises på kort sikt. Imidlertid vil en rekke ineffektiviteter skje på et fysiologisk nivå og betingelse for at organismen fungerer som den skal.

Av denne grunn er det viktig å etablere et balansert kosthold. Du må prøve å opprettholde optimal kroppssammensetning og dekke det daglige næringsbehovet.

Underernæring, et problem som er mer vanlig enn det kan virke

Dessverre opplever flere og flere mennesker underernæring i den vestlige verden. Det er vanlig å finne monotone dietter som har lite næringsstoffer av høy kvalitet, det være seg på grunn av feilinformasjon eller forsømmelse. Dette gjenspeiles i den årlige økningen i kroniske og komplekse patologier.

For å forhindre dette må folk vedta sunne livsstilsvaner fra de tidligste stadiene av livet. Underernæring kan korrigeres, men er bare bedre å forhindre det til å begynne med.

Det kan interessere deg ...
Er det mulig å forbedre ytelsen gjennom kosthold?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Er det mulig å forbedre ytelsen gjennom kosthold?

Mat spiller en veldig viktig rolle for å forbedre ytelsen. I dagens artikkel vil vi dele tips for å forbedre ytelsen gjennom kosthold.



  • DeLoughery TG. Iron Deficiency Anemia. Med Clin North Am. 2017 Mar;101(2):319-332. doi: 10.1016/j.mcna.2016.09.004. Epub 2016 Dec 8. PMID: 28189173.
  • Yoo JI, Lee KH, Choi Y, Lee J, Park YG. Poor Dietary Protein Intake in Elderly Population with Sarcopenia and Osteosarcopenia: A Nationwide Population-Based Study. J Bone Metab. 2020 Nov;27(4):301-310. doi: 10.11005/jbm.2020.27.4.301. Epub 2020 Nov 30. PMID: 33317233; PMCID: PMC7746483.
  • Vannucci L, Fossi C, Quattrini S, Guasti L, Pampaloni B, Gronchi G, Giusti F, Romagnoli C, Cianferotti L, Marcucci G, Brandi ML. Calcium Intake in Bone Health: A Focus on Calcium-Rich Mineral Waters. Nutrients. 2018 Dec 5;10(12):1930. doi: 10.3390/nu10121930. PMID: 30563174; PMCID: PMC6316542.
  • Aune D. Plant Foods, Antioxidant Biomarkers, and the Risk of Cardiovascular Disease, Cancer, and Mortality: A Review of the Evidence. Adv Nutr. 2019 Nov 1;10(Suppl_4):S404-S421. doi: 10.1093/advances/nmz042. PMID: 31728499; PMCID: PMC6855972.
  • Nova E, et al. La estrecha relación entre la nutrición y el sistema inmunitario. Disponible en: https://seom.org/seomcms/images/stories/recursos/infopublico/publicaciones/soporteNutricional/pdf/cap_01.pdf.
  • Calatayud G, et al. Dieta y microbiota. Impacto en la salud. Nutr Hosp 2018;35(6). Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-16112018001200004