Vaginal slapphet og dens 4 årsaker

Mange kvinner føler seg flaue under sex fordi de opplever en følelse av ubehag på grunn av vaginal slapphet. Dette symptomet er imidlertid ikke et hinder for et godt sexliv. Vi vil fortelle deg mer om årsakene og hvordan du kan behandle denne tilstanden.
Vaginal slapphet og dens 4 årsaker
Nelton Abdon Ramos Rojas

Vurdert og godkjent av legen Nelton Abdon Ramos Rojas.

Siste oppdatering: 25 august, 2022

Vaginal slapphet er en vanlig tilstand hos kvinner som har gjennomgått endringer i kroppen på grunn av forskjellige situasjoner. En av konsekvensene av å miste tonen og elastisiteten i dette området, er at det kan påvirke både selvfølelsen og kvinnens sexliv.

Det er flere faktorer som forårsaker tilstedeværelsen til denne tilstanden. Nedenfor viser vi deg hva de er og hvordan du kan minimere effekten av vaginal slapphet med noen gode vaner og øvelser.

Hva er vaginal slapphet?

Vaginal slapphet anses ikke som en sykdom, heller ikke en funksjonssvikt eller defekt. Det er et problem forårsaket av tap av muskeltonus i skjeden, på grunn av genetiske faktorer, hormonelle endringer og livsstil.

Av denne grunn klassifiserer vi det som en naturlig tilstand, siden det hovedsakelig oppstår når kroppen gjennomgår biologiske endringer. Dette betyr imidlertid ikke at det ikke har en innvirkning og reduserer seksuell lyst til en viss grad.

Til tross for dette er vaginal slapphet i seg selv ikke en hindring for å nyte sex fullt ut, og det trenger heller ikke å redusere de positive effektene samleie har på kroppen. Snarere oppstår ubehaget når det går ut over kvinnens selvfølelse og selvtillit.

Vaginal slapphet.

Hva er årsakene til vaginal slapphet?

Det er ingen eksakt årsak til å forklare hvorfor noen kvinner har vaginal slapphet og andre ikke. Det er imidlertid flere faktorer som er relatert til tendensen til å utvikle en slik tilstand. Dette er tilsynelatende de viktigste utløserene.

Du kan være interessert i: 5 myter om overgangsalderen du bør vite om

1. Alder

En glad kvinne.

Tidens gang er en av hovedårsakene til vaginal slapphet. På grunn av endringene som aldring forårsaker, begynner kroppen å produsere mindre kollagen, som er hovedelementet som er ansvarlig for å holde vevet fast.

Og mens tegn på aldring kan være ganske tydelige i ansiktet, på halsen og midjen, er ikke kjønnsområdet spart for konsekvensene.

2. Graviditet og fødsel

Det er normalt at skjeden mister en viss tonus etter strekkingen den gjennomgår etter en fødsel. Denne følelsen av slapphet blir enda verre når det var en rift, eller om en tang ble brukt.

Men når babyen er født med keisersnitt, kan kvinnen også utvikle dette symptomet. Graviditet fører til at huden og musklene i skjeden mister fasthet på grunn av trykket som utøves på dem.

3. Overvekt og en stillesittende livsstil

En overvektig kvinne.

Musklene i skjeden kan svekkes som følge av overvekt og en stillesittende livsstil. Som med andre muskelgrupper, er trening nøkkelen til å styrke dem.

Faktisk fokuserer flere øvelser på bekkenbunnstrening, hvis funksjon er å tone dette området og for øvrig forebygge problemer som inkontinens og seksuell dysfunksjon.

4. Hormonelle endringer

De fysiologiske lidelsene som oppstår i overgangsalderen kan være utløsere av vaginal slapphet. I disse er det en hormonell ubalanse som øker tapet av vaginal fasthet på grunn av endringer i slimhinnen som beskytter området.

Tips for å forebygge og bekjempe vaginal slapphet

Vaginal slapphet rammer for det meste kvinner som har født minst én gang. Imidlertid er det flere metoder og tips som kan bidra til å forhindre og redusere det uten å måtte ty til vaginoplastikk.

Her er noen tips du kan ta hensyn til:

  • Gjør Kegel-øvelser flere ganger i uken. Disse tar sikte på å stimulere de indre og ytre musklene i skjeden for å tone hele området.
  • Vedta en rutine for rehabilitering av bekkenbunnen. Ideelt for å gjenopprette området etter fødsel eller for tilstander som inkontinens.
  • Ha sex oftere. Tilsynelatende hjelper dette til å øke elastisiteten til skjeden og forhindre atrofi og tørrhet.
  • Oppretthold et sunt kosthold. Ikke bare for helsen, men for å balansere kroppsvekten og opprettholde god kollagenproduksjon.
  • Ikke strekk eller skad området. Å klore det hardt når det klør kan svekke huden din.
  • Bruk passende produkter for din pleie. Ikke bruk parfymerte såper, dusjer eller pulver.
  • Ikke bruk overdreven kraft. Å løfte tunge gjenstander øker følsomheten for intraabdominalt trykk, som igjen svekker muskler som de i skjeden.

Andre alternativer for å behandle vaginal slapphet

I tillegg til de som er oppført ovenfor, er det andre metoder for å eliminere vaginal slapphet, for eksempel korreksjonskirurgi, som ikke er sterkt anbefalt på grunn av mulige komplikasjoner, og radiofrekvens, et mer moderne alternativ som forårsaker innsnevring ved bruk av lokal varme.

Til slutt, hvis du har denne tilstanden, la oss forsikre deg om at du ikke har noe å skamme deg over. Dette symptomet er normalt og kan reduseres med anbefalingene som er gitt. Dessuten trenger det ikke å være et hinder for at du skal kunne nyte sexlivet fullt ut.

Vedta disse sunne vanene, og du vil merke forskjellen!

Det kan interessere deg ...
Fem idretter som svekker bekkenbunnen hos kvinner
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Fem idretter som svekker bekkenbunnen hos kvinner

Fysisk aktivitet har mange fordeler, men det er også risiko på grunn av lokal slitasje og til og med svekkelse av bekkenbunnen hos kvinner.



  • Dietz HP, Stankiewicz M, Atan IK, Ferreira CW, Socha M. Vaginal laxity: what does this symptom mean? Int Urogynecol J. 2018 May;29(5):723-728.
  • Ertekin, C., Colakoglu, Z., & Altay, B. (1995). Hand and Genital Sympathetic Skin Potentials in Flaccid and Erectile Penile States in Normal Potent Men and Patients With Premature Ejaculation. The Journal of Urology. https://doi.org/10.1097/00005392-199501000-00027
  • Barnhart, K. T., Izquierdo, A., Pretorius, E. S., Shera, D. M., Shabbout, M., & Shaunik, A. (2006). Baseline dimensions of the human vagina. Human Reproduction. https://doi.org/10.1093/humrep/del022
  • Manzini C, Friedman T, Turel F, Dietz HP. Vaginal laxity: which measure of levator ani distensibility is most predictive? Ultrasound Obstet Gynecol. 2020 May;55(5):683-687.
  • M. Weber, A., D. Walters, M., R. Schover, L., & Mitchinson, A. (1995). Vaginal anatomy and sexual function. Obstetrics and Gynecology. https://doi.org/10.1016/0029-7844(95)00291-X
  • Palacios, S. Vaginal hyperlaxity syndrome: a new concept and challenge. Gynecological Endocrinology. 2018; 34(5): 360-362.
  • Fonti Y, Giordano R, Cacciatore A, Romano M, La Rosa B. Post partum pelvic floor changes. J Prenat Med. 2009;3(4):57–59.
  • Schwenkhagen, A. (2007). Hormonal changes in menopause and implications on sexual health. Journal of Sexual Medicine. https://doi.org/10.1111/j.1743-6109.2007.00448.x
  • Talab S, Al-Badr A, AlKusayer GM, Dawood A, Bazi T. Correlates of vaginal laxity symptoms in women attending a urogynecology clinic in Saudi Arabia. Int J Gynaecol Obstet. 2019 Jun;145(3):278-282.