10 helsemessige fordeler med aubergine

april 1, 2018
Aubergine kan gi fordeler for helsen din på flere måter. De har lite kalorier, noe som gjør dem ideelle for å gå ned i vekt. De forbedrer også sirkulasjonen og er en matvare med mye antioksidanter.

Fordelene med aubergine for helsen din er utallige.

Takket være deres høye vanninnhold, har de et svært lavt kaloriinnhold. Dette gjør dem til en ideell grønnsak å legge til kostholdet når man ønsker å gå ned i vekt. De forbedrer også sirkulasjonen og er en utmerket antioksidant.

I dagens artikkel vil vi fortelle deg noen av de viktigste tingene du bør vite om aubergine, sammen med hvorfor du bør legge dem til i kostholdet ditt.

De fantastiske fordelene med aubergine

1. De beskytter ditt kardiovaskulære system

Fordi denne grønnsaken er rik på kalium, bidrar den til å opprettholde en stabil hjertefrekvens.

Aubergine inneholder også flavonoider, som reduserer nivåene av dårlig kolesterol og stimulerer økningen av godt kolesterol.

Begge disse egenskapene er svært viktige for å redusere risikoen for hjertesykdom.

Se også: 7 tips for å ha et sunt hjerte

2. De bekjemper frie radikaler

fordeler av aubergine

Fordi de er en utmerket antioksidant, er aubergine en reell fordel når det gjelder å bekjempe frie radikaler.

De beskytter cellene dine ved å forsinke aldringsprosessen.

De fungerer også som et rensemiddel, og bidrar til å eliminere en stor mengde giftstoffer.

3. De forbedrer hjernens funksjon

Fytokjemikaliene i aubergine er gunstige for ditt kognitive system og den mentale helsen din.

De holder hjernen fri for giftstoffer og øker blodstrømmen til den, noe som stimulerer bedre hukommelse og analytisk kapasitet.

4. De hjelper deg å gå ned i vekt

Aubergine hjelper deg å miste vekt

Aubergine inneholder mye løselig fiber, som bidrar til å balansere fordøyelsessystemet.

De har lite kalorier, og som vi sa ovenfor, består for det meste av vann, noe som gjør dem mettende og hjelper deg til å føle deg mett i lengre tid.

5. De forebygger anemi

En av hovedårsakene til anemi er mangel på jern i blodet. Jernet som finnes i aubergine er mer enn nok til å unngå og behandle anemi.

På samme måte spiller jern en viktig rolle i dannelsen av røde blodlegemer, som bidrar til å metabolisere proteiner.

6. De forbedrer synet ditt

Fordi aubergine inneholder anthocyanin (en løselig forbindelse som bidrar til å forbedre sentralnervesystemet), anbefales de for å opprettholde et sunt syn og forhindre dannelse av katarakt.

7. De forbedrer beinhelsen

Aubergine inneholder fenolforbindelser som hjelper deg med å oppnå sterkere bein og reduserer risikoen for å lide av osteoporose (beinskjørhet).

Som nevnt ovenfor er de rike på jern og kalsium, noe som er viktig for å holde beinene dine sunne.

8. De er gode for sunt hår

Kvinne med slitt hår

Dessuten, takket være deres vitamin B3-innhold, bidrar aubergine til å stimulere hårveksten.

Det er også fylt med vitamin A. Dette fremmer produksjonen av talg, som hjelper til med å fukte håret og forhindre håravfall.

9. De bekjemper væskeansamlinger

Væskeansamlinger er forårsaket av en rekke faktorer, som blant annet menstruasjon, overgangsalder, graviditet og nyre- eller hjertesykdom.

Det er en god idé å drikke auberginevann. Dette er et fantastisk vanndrivende middel og hjelper kroppen din til å eliminere de beholdte væskene.

Væskeansamlinger kan også føre til at du føler deg og ser overvektig ut. Således, hvis du prøver å miste noen kilo, bør du legge til auberginevann til din daglige rutine.

Vi anbefaler at du leser: 5 tegn på vann i kroppen

10. De behandler brannsår

I tillegg, hvis du har et brannsår på huden din, kan du bruke en krem laget av auberginemasse.

Tro det eller ei, de inneholder helbredende og beroligende egenskaper som lindrer smerter og mykgjør huden din.

Daglig inntak av aubergine har fordeler for helsen din

Som du har sett i denne artikkelen, inneholder denne grønnsaken mange viktige næringsstoffer som beskytter kroppen din. For å få mest mulig nytte av aubergine, her en av de enkleste og mest praktiske måtene å konsumere denne grønnsaken på:

Ingredienser

  • En mellomstor aubergine (160 g)
  • 1 liter vann
  • En sitron (100 g)

Slik gjør du det

  • Først, vask auberginen og kutt den i skiver.
  • Deretter presser du sitronsaften.
  • Kok opp en liter vann og legg til aubergineskivene.
  • La dette koke i 25 minutter til auberginen er myk.
  • Slå av varmen og la det stå i en time.
  • Hell væsken gjennom en sil og hell den over på en mørk glassbeholder.
  • Rør deretter inn sitronsaften.
  • Dette auberginevannet er flott å drikke gjennom hele dagen.
FRA NETTET