7 tips for å ha et sunt hjerte

juni 20, 2017
Hjertet ditt er kroppens viktigste muskel, og det er på tide å begynne å ta vare på det. Lær hvordan i denne artikkelen. Det er lettere enn du tror!

Hjertet ditt er den viktigste muskelen i kroppen din. Imidlertid tar ikke folk så godt vare på det som de burde, helt til det ikke fungerer riktig lenger.

Hjertesykdommer er en av de viktigste dødsårsakene rundt om i verden. For å unngå dem, anbefaler vi at du gjør alt du kan for å opprettholde et sunt hjerte.

Hvordan? I denne artikkelen vil vi fortelle deg det.

Tips for et sunt hjerte

Sunne vaner er avgjørende både for å leve lenger og bedre. Det er enkelt å redusere risikoen for at man vil lide av en hjertesykdom. Dette avhenger imidlertid av hvor mye du vil endre ditt daglige liv.

De små tingene i hverdagen kan gjøre forskjellen mellom å ha et sunt hjerte og å lide av en hjertesykdom.

Det er aspekter som vi ikke kan forandre (kjønn, alder, gener osv.). Men utenfor dem er det verdt det å gjøre anstrengelsen. Å leve et sunnere liv for å ta vare på denne muskelen er svært viktig.

Vær oppmerksom på følgende råd:

1. Begynn å spise et balansert kosthold

Vi sier ikke at du må gi opp mel, fritert mat og sukker for alltid her. Vi sier ikke engang at du må begynne å spise et vegetarisk kosthold. Imidlertid må du endre maten du spiser regelmessig.

Du må unngå å misbruke mettet fett og produsert mat. Disse er direkte proporsjonale med risikoen for å lide av hjerteproblemer.

Det er viktig å være forsiktig med mengden salt, rødt kjøtt og kjøttpålegg du spiser.

På den annen side er det alltid bra å legge til mer frukt og grønnsaker til kostholdet ditt. De lar deg ikke bare nyte et sunt liv, de hjelper også resten av organene til å fungere perfekt.

Belgfrukter, nøtter og fullkorn bør også være i rettene dine.

2. Trening

Å være stillesittende er en av de viktigste risikofaktorene for koronarsykdom.

På den annen side, vil det å spille sport og trene gi deg mange fordeler. Blant disse fordelene finner du vekttap, forebygging av arteriosklerose og en reduksjon av kolesterol eller blodsukker.

For voksne anbefales det å få minst 150 minutter med moderat fysisk aktivitet per uke. Du kan også gjøre 75 minutter med intens trening.

De ideelle aktivitetene er aerob trening: gå raskt, sykle, svømme eller løpe.

3. Spis sunn snacks

Dette kan være hjemme eller på kontoret. Prøv å endre denne vanen som gjør at du velger usunn mat mellom måltidene.

På midten av morgenen, ikke velg en kaffe med krem ​​sammen med et bakverk. Spis en yoghurt med frokostblandinger eller frukt i stedet.

Når du kommer tilbake fra jobb, ikke bare sitt på sofaen med en pose med potetgull. Velg i stedet solsikkefrø eller mandler.

Sunn snacks trenger ikke å være kjedelig eller smakløst.

Hva med gulrotbiter med hummus eller auberginekrem? Eller et smørbrød av fullkorn med avokado og mager kylling?

Det er tusenvis av alternativer å velge mellom!

4. Reduser stresset ditt

Selvfølgelig er det et nært forhold mellom nerver, angst og hjerteproblemer.

Noen mennesker er mer tilbøyelige til å lide av stress. Mange mennesker lar seg selv bli revet med av negative tanker. Hvis du befinner deg i denne gruppen, må du finne en avspenningsteknikk.

Du kan prøve yoga, meditasjon eller til og med terapi.

Andre ideer er å:

  • Reise gjennom landet.
  • Slappe av i badekaret hjemme.
  • Lese mens du ligger utstrakt på sofaen.
  • Lytte til avslappende musikk før du sovner.

5. Ikke røyk eller drikk alkohol

Tobakk har mange farlige stoffer. Det forårsaker lunge- eller magekreft. I tillegg har det en giftig effekt på hjertet, venene og blodårene.

Sigarettrøyk øker mulighetene for å lide av trombose og reduserer blodstrømmen. Dessverre må du være forsiktig hvis du ikke røyker. Du kan lide de samme effektene hvis noen i nærheten av deg har denne vanen.

Når man snakker om å drikke alkohol, er det en kommentar som må sies: å drikke et glass rødvin per dag er ikke dårlig, det er bare motsatt.

Andre drikker, spesielt de som inntas i overkant, kan forårsake alvorlige hjerteproblemer. Opptreden av hjertesykdommer er ofte relatert til å drikke for mye alkohol.

6. Vedlikehold din ideelle vekt

Fedme og overvekt er knyttet til flere hjerteproblemer.

Kroppsmasseindeksen din er en test som kan hjelpe deg. Den forteller deg nøyaktig hvor mange kilo du skal veie for å være på din ideelle vekt. Det er imidlertid ikke den eneste metoden som er tilgjengelig.

For de av oss med litt ekstra vekt, vil det å miste litt vekt hjelpe til med å regulere blodtrykket vårt og gjøre at arteriene blir sunnere.

Å vite hva din ideelle vekt eller størrelse er, er ikke å gjøre deg besatt. I stedet er det for å hjelpe deg å bestemme deg for å gå ned i vekt ved å bruke alle metodene som er tilgjengelige for deg.

Å gå ned i vekt litt etter litt er sunt for oss med ekstra vekt. Det er sunnere enn en «mirakel-diett» som lover å hjelpe deg med å miste 10 kilo på mindre enn en uke.

Til slutt bør du ikke slutte å spise for å oppnå målet ditt: du vil bare ende opp med å gjøre deg selv syk.

7. Få nok søvn

Hvor mye er nok? Det avhenger av hver person. Det er imidlertid anslått at du bør få mellom 7 og 9 timers søvn som voksen.

Å ha gode søvnvaner er gunstig for hjertet ditt. Dette skyldes at det reduserer risikoen for takykardi eller hjerteinfarkt.

Hvis du bare sover i noen timer, vil ikke kroppen din produsere mengden serotonin den trenger. Dette hormonet har ansvaret for at du føler deg god og komfortabel.

Hvis du ikke finner dette hormonet i normale doser, kan det få deg til å spise og drikke mer.

FRA NETTET