10 råd for å bli kvitt mobilavhengighet

18 april, 2020
Å bruke mobiltelefonen kan bli skadelig for helsen din dersom det blir en avhengighet. I denne artikkelen vil vi dele råd og tips slik at du kan bli kvitt mobilavhengighet og øke trivselen din.

Disse 10 rådene for å bli kvitt mobilavhengighet vil være veldig nyttige dersom du føler at det å være “påkoblet” hele tiden skaper mye stress og uro i hverdagen. Det er ikke tilfeldig at mange mennesker velger å starte en “mobil-detox”, i hvert fall i et par timer om dagen, slik at de bedre kan fokusere på den emosjonelle og mentale helsen sin.

Sannheten er at mobiltelefoner kan være så krevende at de kan hindre folk i å nyte et par minutter med ro og stillhet, ettersom varslene stadig tikker inn fra sosiale medier, meldinger fra jobben eller e-post. I forbindelse med dette, selv om arbeidsdagen er over (dette gjelder om du jobber hjemmefra også), fortsetter du å få varsler og oppdateringer via mobilen. Dette kan faktisk gjøre det vanskelig å nyte den fritiden du har sammen med familien eller på hobbyer osv.

Basert på dette har studier vist at bruk av mobiltelefoner, sammen med andre teknologiske enheter og apparater, ender opp med å bli som en obsessiv rutine som inkluderer å sjekke telefonen for nye varsler hvert eneste minutt. I denne artikkelen kan du finne tips og råd for hvordan du kan håndtere denne realiteten.

Årsakene til at du bør legge fra deg telefonen

Den enorme mengden informasjon som teknologi gir, innebærer også nye utfordringer med tanke på å sikre at bruken av teknologi ikke innebærer en helserisiko. De nye atferdsmønstrene som kommer med bruk av teknologi, er ikke alltid positive eller sunne.

Forskning støtter dette. Tross alt, sammen med forbedret teknologi kommer også nye begreper. Som for eksempel begrepet nomofobi, som er den irrasjonelle frykten for å forlate huset uten mobiltelefonen. Dette vil skape angst hos de som lider av det. Det finnes nå også et begrep for en tilstand som kjennetegnes av et konstant behov for å vite hva vennene dine gjør til enhver tid. Dette kalles ofte “FOMO”, kort for “fear of missing out” eller “frykten for å gå glipp av noe” på norsk.

Det er derfor, til tross for alle fordelene teknologi gir oss, det noen ganger vil være nødvendig å lære hvordan du kan legge fra deg telefonen. Nedenfor vil vi dele 10 råd som kan hjelpe deg med å bli kvitt mobilavhengighet.

Ikke gå glipp av denne artikkelen: Forstå de negative effektene av stress

10 råd for å bli kvitt mobilavhengighet

Bli kvitt mobilavhengighet for en mindre stressende hverdag.
Uten å innse det, kan du utvikle en avhengighet av å være på telefonen din. Det kan derfor være nyttig å øve på strategier som lar deg legge den fra deg.

1. Behold kun de mest nyttige appene

Dette inkluderer for eksempel kalender-appen din. Fjern videre de appene som bare tapper både deg og mobilens batteri på grunn av konstante varsler og oppdateringer. For å velge hvilke apper du vil avinstallere eller slette, bør du vurdere hvor mye tid du bruker på hver av dem.

2. Del utfordringen med noen

På denne måten kan du skaffe deg en støttespiller, enten en venn eller familiemedlem. Dersom noen i nærheten av deg også prøver å la mobilen være i fred, kan du føle deg mer motivert. På den måten kan dere i stedet for å fokusere på telefonen, planlegge aktiviteter sammen, eller dele hobbyene deres.

En nyttig idé er å bruke regelen om at når du tilbringer tid utenfor hjemmet ditt, bør du holde mobilen på lydløs. På den måten kan du nyte alle øyeblikkene uten stress. Dette kan bli vanskelig å følge i karantene, men det kan hjelpe å sette et bestemt antall timer der du har telefonen på lydløs, selv om du er hjemme.

Å konstant være oppmerksom på varslene dine er en form for bekymring som kan føre til at du går glipp av de interessante tingene som skjer i hverdagen din.

3. Unngå å synkronisere kontoene dine

I stedet kan du opprette en timeplan. Dersom du synkroniserer arbeids e-posten din med den personlige kontoen din, vil det bli mye vanskeligere å “koble av”, da det alltid vil finnes en kunde eller kollega som trenger deg for å hjelpe eller løse et problem. Bruk en timeplan for å organisere deg og la alt arbeidet ligge når tiden dedikert til arbeid er over. Dette vil også gi deg muligheten til å nyte flere timer med ro og hvile.

En annen artikkel det kan være lurt å ta en titt på: Vaner og rutiner når du jobber hjemmefra

4. Legg mobiltelefonen til side

Bli kvitt mobilavhengighet ved å sette opp en timeplan for når og hvordan du bruker teknologi.
Å legge telefonen til side en stund er verdt det. Du kan bruke denne tiden til å gjøre andre avslappende og behagelige aktiviteter.

Telefonen behøver ikke ligge på bordet mens du spiser middag. Du trenger heller ikke ta den med deg overalt mens du er hjemme. Legg den vekk, nyt middagen din i fred, les en bok, nyt en kopp kaffe eller te mens du bruker litt tid på deg selv. Husk at dersom det oppstår noe viktig eller pressende, vil du få vite om det uansett, da vi aldri klarer å være helt frakoblet.

5. Angi et fast tidsrom for bruk av mobilen

Selvsagt vil det alltid finnes ting som skal løses eller gjøres. Forsøk imidlertid å sette av spesifikk tid til bruk av mobiltelefonen din. Utenom dette tidsrommet, forsøk å la den ligge så mye som mulig. Dermed, akkurat som at du setter av tid til hvile og avslapping, kan du også bruke mobilen i et spesifikt antall timer før du går videre med andre aktiviteter.

6. Sett mobiltelefonen i lydløs modus

Når telefonen ikke vibrerer eller piper, kan du distrahere deg selv med andre aktiviteter og fokusere på å være i øyeblikket. Sinnet ditt vil kunne konsentrere seg da, uten å tenke på noe annet. Dermed bør du velge lydløs modus så ofte du kan, spesielt om kvelden når det går mot sengetid.

7. Bruk en tradisjonell klokke

Unngå å bruke telefonen din som vekkerklokke. Dette vil tillate deg å våkne og tilbringe noen minutter i sengen helt avslappet, uten å kjenne på byrden av alle de ventende varslene dine.

8. Gjør noe annet

Lær et nytt språk, prøv å skrive en novelle, øv deg på å male eller tegne. Bruk tiden din på de tingene du alltid har drømt om. For å oppnå dette, må du legge fra deg mobilen en stund. Noen mennesker bruker utallige timer på å dele nyheter og vitser, når de kunne brukt den samme tiden på noe de virkelig brenner for.

9. Sett mobilen i flymodus

Bli kvitt mobilavhengighet med våre 10 råd.
Øv på å la mobilen være i flymodus, slik at du kan konsentrere deg om andre viktige aktiviteter.

Dette er et godt valg når holder på med fysiske aktiviteter eller har valgt å dedikere tiden din til noe annet. Når du er ferdig, kan du slå av flymodus, og sjekke varsler som eventuelt har kommet mens du var opptatt.

10. Bli kvitt mobilavhengighet: Slå den av

Dersom du fremdeles, etter å ha fulgt alle de andre rådene, har problemer med å legge bort mobilen, simpelthen slå den av. Deretter kan du sette et tidspunkt for når du kan slå den på igjen. Mens den er avslått kan du bruke tiden til å reflektere over hvor mye, og hvorfor, du bruker mobilen.

Konklusjon

Dersom du etter å ha fulgt disse 10 rådene for å bli kvitt mobilavhengighet, og fremdeles føler at du sliter, er det kanskje på tide å be en psykolog om hjelp. Det er alltid vanskelig å overvinne avhengighet på egenhånd. En profesjonell kan hjelpe deg med gode refleksjoner om hvorfor du bruker telefonen så mye.

Det viktigste er å holde seg rolig. I begynnelsen vil det kanskje være vanskelig å legge fra seg mobilen. Imidlertid vil du gradvis innse at du fint kan leve uten den, i hvert fall i et par timer hver dag. Vi kan også anbefale å praktisere yoga eller mindfulness, eller begge deler. Dette vil invitere ro og stillhet inn i livet ditt. Husk at det viktigste er å kunne være tilfreds med deg selv.

Avslutningsvis, dersom du føler at du vil trenge ekstra hjelp og støtte, ikke nøl med å ta kontakt med en terapeut eller psykolog.

  • Carbonell, X., Fúster, H., Chamarro, A., & Oberst, U. (2012). Adicción a internet y móvil: Una revisión de estudios empíricos Españoles. Papeles Del Psicologo.
  • Chóliz Montañés, M., & Villanueva Silvestre, V. (2011). Evaluación de la adicción al móvil en la adolescencia. Chóliz Montañés, Mariano ; Villanueva Silvestre, Verónica. Evaluación de La Adicción Al Móvil En La Adolescencia. En: Revista Española de Drogodependencias, 2011, Vol. 36, No. 2: 165.
  • PEDRERO PÉREZ, E. J., RODRÍGUEZ MONJE, M. T., & RUIZ SÁNCHEZ DE LEÓN, J. M. (2012). Adicción o abuso del teléfono móvil . Revisión de la literatura . Mobile phone abuse or addiction . A review of the literature . Adicciones.
  • Sánchez-Carbonell, X., Beranuy, M., Castellana, M., Chamarro, A., & Oberst, U. (2008). La adicción a Internet y al móvil: ¿moda o trastorno? Adicciones. https://doi.org/10.20882/adicciones.279
  • Sanchez-Carbonell, Xavier;Beranuy, Marta; Castellana, MOntserrat; Chamarro, Ander; Oberst, U. (2008). La Adiccion a Internet y al móvil. Adicciones.